Beemster 5 euro (2019)

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

Glennbr Nederland
Lid
Lid

Beemster 5 euro (2019)

Bericht door Glennbr »

Vanmorgen heeft de KNM aangekondigd op 24 juni een nieuwe 5 euro munt uit de brengen. Deze munt zal het thema 'Beemster' dragen en in het teken staan van het Nederlands werelderfgoed.

Het Beemster Vijfje vertelt het verhaal van de historische droogmakerij in de provincie Noord-Holland, waar de Nederlanders grote delen land drooglegden en omzetten in vruchtbare landbouwgrond. Dit jaar viert Droogmakerij de Beemster alweer het 20-jarig jubileum als UNESCO werelderfgoed! aldus de Koninklijke Nederlandse Munt

https://www.knm.nl/beemster-vijfje/nl/page/2898/

Deze munt is naar mijn weten de 2e uitgifte met het thema 'Beemster' in 2019. De eerste uitgifte was het officiële 0-euro biljet uitgegeven begin 2019.
Afbeelding

Naast een kaart van de beemster bevat het biljet ook een portret van Jan Adriaanszoon Leeghwater. Hij had het oppertoezicht over de poldermolens die bij de droogmaking van de Beemster in 1612 werden gebruikt.
Riffcold United States of America
Lid
Lid

Re: Beemster 5 euro (2019)

Bericht door Riffcold »

Leuk ontwerp! Ik vind het altijd opvallend dat ik een reeks e-mail berichten snel achter elkaar ontvang vanuit verschillende concernen zodra als een herdenkingsmunt wordt aangekondigd...

Terug naar “Verzamelaarsmunten”