Gepoetste zilveren munten

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Arie Nederland
Lid
Lid

Gepoetste zilveren munten

Bericht door Arie »

Helaas heb ik al een paar keer online een zilveren munt gekocht die gepoetst blijkt :sad: De schade is niet meer te herstellen, maar is er een manier om tenminste die onnatuurlijke glans iets te verminderen?
Philippe2 België
Volledig lid
Volledig lid

Re: Gepoetste zilveren munten

Bericht door Philippe2 »

Hallo
Ik heb ook soms gepoetste FDC munten gekocht en die laat ik dan een paar jaartjes liggen om terug de "Patina" terug te krijgen, en regelmatig eens draaien zoals op den BBQ , gepoetste munten verliezen meestal hun waarde en daarom moet je dan zelf een keuze maken of je die wilt of niet.
Grtjs
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Misschien ligt het eraan waarmee ze zijn schoongemaakt maar sommige munten kleuren uiteindelijk wel weer een beetje bij maar anderen dus echt niet. Als jochie hield ik er wel eens vuur onder zodat de munt zwart berookt werd of smeerde ik de munten voorzichtig in met zwarte schoenpoets. Maar dat helpt niet echt. :gniffel:
Misschien een jaartje buiten in weer en wind leggen als je daar een veilige plek voor hebt?
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Gepoetste FDC munten bestaan niet. Als ze gepoetst zijn zijn ze per definitie niet meer FDC.
Arie Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arie »

Dan is het een FDP (Fleur de Poets) :lach:
Ik weet dat je met poetsen alleen maar details wegpoetst en er een onnatuurlijke glans ontstaat. Jammer dat je dat op foto's (bijna) niet ziet en de meesten zetten het er ook niet bij. Soms kan je ze terugsturen, soms niet. Maar is er dan echt geen methode om tenminste die glans weg te halen? Glimmend tafelzilver wordt toch ook weer dof?
Petertje Nederland
Lid
Lid

Bericht door Petertje »

Er is op dit forum al veel geschreven over gereinigde en gepoetste munten, maar het antwoord op mijn vraag heb ik niet kunnen vinden. Als herintredende verzamelaar struin ik het internet af bij het huidig gebrek aan beurzen.

Wat mij opvalt bij het aanbod zilveren Koninkrijksmunten op Ebay, is het grote aantal glimmende munten. Ik denk dan minimaal schoongemaakt, maar zo glimmend dat er ook een aantal gepoetst zullen zijn.

Zie ik dit juist? En hoe herken ik een schoongemaakte of gepoetste munt op Ebay of Marktplaats?
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Dat is vaak niet goed te zien op een foto, foto's kunnen een hoop verbergen. Pas als je ze in de hand hebt kun je het met zekerheid zeggen... Maar op Marktplaats en Ebay staat veel dat ooit is gepoetst/gereinigd/schoongemaakt. Mijn tip: bij twijfel niet kopen. Of alleen bij handelaren waar je vaker zaken mee hebt gedaan, dan weet je wat je kunt verwachten.
Petertje Nederland
Lid
Lid

Bericht door Petertje »

Dank voor je reactie. Probleem voor mij is dat ik de hobby weer opgepakt heb en dus geen ervaring heb met de huidige verkopers. Het beste wat ik nu kan doen is kopen op een veiling en bij Ebay aanbieders met een hoge feedback score. Dat zal wel een keer leergeld kosten, maar dat heeft iedereen wel eens volgens mij.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Ik zou weleens willen weten waaraan je kan zien of een munt gepoetst is of schoongemaakt?
Daarop aansluitend, zit er ook verschil in schoonmaken en/of reinigen
Zelf denk ik dat de meeste munten die aangeboden worden op zijn minst gereinigd zijn.
Bij mijn munten zit ook een zilveren munt die een onnatuurlijk glans heeft, ik vermoed dat dit komt door een zilver dip?
Persoonlijk vind ik een schoongemaakte munt minder erg dan als ze vies zijn.
Maar daar gaat het nu om hoe zie je het verschil tussen vies en patina?
Want ik las op het forum ook over kunstmatig patineren en dat leek mij er angstig echt uit te zien.

Mvg, :) .
Peter1978 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peter1978 »

Ik denk ook veel zilveren (Koninkrijks)munten in het verleden op zijn minst al eens zijn gereinigd en/of opgewreven. Zo lang het niet al te erg is vind ik het geen probleem. Zilverdip zorgt niet voor een onnatuurlijke glans, zilverpoets wel. Helaas is het mij ook wel eens overkomen dat een munt die ik op marktplaats heb gekocht duidelijk gepoetst was terwijl dit niet in de advertentie stond en op de foto ook niet als zodanig te zien is, maar goed altijd nog beter dan dat een munt achteraf vals blijkt te zijn :knipoog:
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Een goede handelaar zal het erbij vermelden MuntMarkt, Koevoets en een aantal anderen doen dat.
Wij maken onderscheid in "schoonmaken" op 3 manieren, maar wij vermelden dit alleen bij munten vanaf bijna PRACHTIG, uiteraard geven deze probleemmunten vaker een negatieve druk op de waarde, bij kwaliteiten daaronder merken we dat het voor de prijs juist andersom werkt een schone munt is meer waard dan de zelfde munt met viezigheid.

- Opgewreven, in dit geval zijn er haarlijntjes zichtbaar ONDER DE LOUPE, meestal naar meerdere richtingen!
https://www.catawiki.nl/l/46250971
- Gereinigd, munt is gedipt heeft een duidelijke zilverkleur en is toch wel "te mooi"
https://www.catawiki.nl/l/46792007
- Gepoetst, de munt heeft duidelijke vegen en vertoont een onnatuurlijke kleur
https://www.catawiki.nl/l/24878377

Verder zal voor de handelaar eerlijkheid het langst duren, dus dit soort advertenties komen bij ons ook voor:
https://www.catawiki.nl/l/38944759
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Bedankt voor de uitleg maar……
Wat bedoelen ze met opgewreven?
Het lijkt mij als je dit met een heel zacht materiaal doet er geen haarlijntjes ontstaan.
En zitten de haarlijntjes (alleen zichtbaar onder een sterke loep) er misschien al op voor het opwrijven?

Is onderdompelen in b.v. zilverdip reinigen of behandelen?
Is dit niet een of ander chemisch goedje?

Poetsen met een middel is duidelijk en slecht voor de munt.

Persoonlijk vind ik reinigen of schoonmaken alleen als je de zilveren munten b.v. in louw water met een beetje Dreft of ammonia laat weken, afspoelen met gedistilleerd water en goed drogen.
En dit alleen gedaan wordt om het eventuele vuil te verwijderen of gaat hiermee ook het patina verloren?

Ik hoor het graag, mvg, :) .
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Als je bijvoorbeeld oude Schulmanboeken pakt, dan staat er in dat je munten kunt schoonmaken door 'flink te wrijven met watten gedrenkt in ammonia', en daar krijg je zeker haarlijntjes van. Vaak is een loep daarvoor niet eens nodig, met licht uit de juiste hoek zie je ze ook goed.

Patina verdwijnt niet van ammonia, ammonia reageert namelijk niet met zilver of gou, alleen organische verbindingen kunnen ermee opgelost worden.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

spatbord schreef: 29 mar 2021, 09:19 Als je bijvoorbeeld oude Schulmanboeken pakt, dan staat er in dat je munten kunt schoonmaken door 'flink te wrijven met watten gedrenkt in ammonia', en daar krijg je zeker haarlijntjes van. Vaak is een loep daarvoor niet eens nodig, met licht uit de juiste hoek zie je ze ook goed.

Patina verdwijnt niet van ammonia, ammonia reageert namelijk niet met zilver of gou, alleen organische verbindingen kunnen ermee opgelost worden.
Correct en het voorbeeld met zeepsop, ammoniak en water is de juweliersmethode om goud en zilver te reinigen.

Opgwreven kan met een zacht doekje, keukerol, wattenstaafje/schijfje en hierdoor onstaan dus helaas wel haarlijnen die soms niet met het blote oog te zien zijn en ik bedoel niet de haarlijnen van een nieuwe stempel.

Zilverdip is idd een badje wat de viezigheid, maar ook de patina laat verdwijnen, maar soms ook baksoda ik ga verder niet in op reinigingsmethode omdat ik denk dat je munten reinigen niet moet doen als een beginner en er staan al wat threads hierover op het forum.

Terug naar “Munten algemeen”