Onbekend Chinees, food coupon?
Onbekend Chinees, food coupon?
Onlangs tikte ik dit geinige biljetje op de kop. Mooie trein erop, dikke prima Maar geen idee wat er op staat, behalve dan dus "1". Weet iemand wat dit is? Een voedselcoupon of zo misschien? Of een jaartal? Afmetingen zijn 80 x 32 mm.
Re: Onbekend Chinees, food coupon?
Wacht, jaartal hebben we denk ik. De eerste 4 van deze 5 karakters zijn 1 9 8 0 en de vijfde is geen cijfer.
Van Bankbiljetten heb ik geen kaas gegeten, maar chinees lukt me wel . Ik lees:
河南省粗粮券 – Henan Provincie graan coupon
壹市斤 – één Jin
南阳市 – De stad Nanyang
一九八 O 年 – Het jaartal inderdaad, geschreven op een rare verwesterde manier. 1980, het laatste teken betekent gewoon ‘jaar’ .
De achterzijde heeft veel tekst over de manier waarop dit stuk gebruikt mocht worden, verder niks wat nodig is voor identificatie.
河南省粗粮券 – Henan Provincie graan coupon
壹市斤 – één Jin
南阳市 – De stad Nanyang
一九八 O 年 – Het jaartal inderdaad, geschreven op een rare verwesterde manier. 1980, het laatste teken betekent gewoon ‘jaar’ .
De achterzijde heeft veel tekst over de manier waarop dit stuk gebruikt mocht worden, verder niks wat nodig is voor identificatie.
Awesome, dank je wel
Een Jin is ongeveer 500 gram begreep ik
En die unit linksboven op de voorkant, wat is dat? Dat soort van negatiefschrift?
Een Jin is ongeveer 500 gram begreep ik
En die unit linksboven op de voorkant, wat is dat? Dat soort van negatiefschrift?
Ah, had ik niet gezien. 細, wat vertaald naar 'fijn'. In combinatie met graan waarschijnlijk verwijzend naar meel, dan is het dus een meel coupon .
Cool, zo leer je nogeens wat
Mika!! Ik heb er weer twee
Dat de middelste regels 3 en 5 Jin zijn, kan ik inmiddels zelf al lezen Verder...?
Dat de middelste regels 3 en 5 Jin zijn, kan ik inmiddels zelf al lezen Verder...?
Dat de bovenste uit 1966 was had je zelf waarschijnlijk ook wel door . De tekst:
中华人民共和国粮食部 – Ministerie van voeding van de volksrepubliek China
全国通用粮票 – Nationale voedselcoupon
五市斤 – Vijf jin
Dus niet een lokaal uitgegeven voedselbon zoals hierboven, maar een nationale. De tweede is wel weer lokaal, namelijk uit Yunnan:
云南省粮票 – Voedselcoupon van de provincie Yunnan
參市斤 – Drie Jin (let op het archaïsche karakter dat word gebruikt voor drie).
中华人民共和国粮食部 – Ministerie van voeding van de volksrepubliek China
全国通用粮票 – Nationale voedselcoupon
五市斤 – Vijf jin
Dus niet een lokaal uitgegeven voedselbon zoals hierboven, maar een nationale. De tweede is wel weer lokaal, namelijk uit Yunnan:
云南省粮票 – Voedselcoupon van de provincie Yunnan
參市斤 – Drie Jin (let op het archaïsche karakter dat word gebruikt voor drie).
Awesome! Even verder leren
粮票 is dus "voedselcoupon" als in "kies zelf maar wat je ervoor koopt? Maar Jin is een gewichtseenheid. Dus lijkt me niet dat het dan niet uitmaakt of je een pond rijst of een pond kaviaar koopt?
粮票 is dus "voedselcoupon" als in "kies zelf maar wat je ervoor koopt? Maar Jin is een gewichtseenheid. Dus lijkt me niet dat het dan niet uitmaakt of je een pond rijst of een pond kaviaar koopt?
Mocht je intussen je Chinees volledig op pijl gebracht hebben en een nieuwe uitdaging zoeken... Ik heb nog een kleine 700 andere Chinese rijst- en voedselcoupons te koop voor je. (Indien geïnteresseerd (wie dan ook), make me an offer I can't refuse - in PB graag.)PietjePuk190 schreef: ↑02 jun 2019, 12:22 Awesome! Even verder leren
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl