VOC Trade Lion Dollar 1634 op Heritage Auctions

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

VOC Trade Lion Dollar 1634 op Heritage Auctions

Bericht door Jan W »

https://coins.ha.com/itm/netherlands/ne ... -tem090418

Heritage Auctions biedt deze munt aan als zijnde: Netherlands: Dutch East Indies Trade Lion Daalder of 7 Shahis 1634 XF40 NGC 26.67g, 39mm, KM-Unl., Dav-Unl., Delm-Unl., Scholten-Unl.. Een (tot dusver) ongepubliceerde munt dus.

Maar ik heb hier wel wat twijfels bij. Volgens de begeleidende tekst "the current coin clearly bears the stamp "7 Shahi" impressed around 6 o'clock on the obverse". Ik zie echter geen instempeling (of klop) maar een kleine tekst die in het stempel zelf is gesneden.
Daarnaast suggereert de tekst dat deze munt onder auspiciën van de VOC is geslagen. Maar is de munt onbekend in Scholten. Mij doet de munt meer denken aan contemporaine namaaksels uit Italië of de Levant die je vaker tegenkomt. Alleen de Arabische inscriptie heb ik nog niet eerder gezien (maar ik ben dus geen kenner :knipoog: ).

Benieuwd wat jullie ervan vinden.
CorioCoins

Re: VOC Trade Lion Dollar 1634 op Heritage Auctions

Bericht door CorioCoins »

Ik durf geen uitspraken te doen over de munt qua echtheid, maar opvallend is de roze-kleurige patina dat is niet gebruikelijk op oud zilver.
Tevens is de munt mooi rond en zijn de O's ook afwijkend van de rest van de belettering.
Een stempelbreuk en de gehele afwerking van een munt waar er maar een van bestaat is niet onmogelijk maar voor mij ook niet overtuigend.

Betreffende de "klop" volgens mij staat het erbij als in de stempel erbij gesneden:
an added stamp to the die expressing the denomination in familiar units.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Waarom zou je een betrouwbare handelsmunt slaan met orient erop? Dat zal de betrouwbaarheid in die tijd geen goed hebben gedaan. Daarnaast was en is orient een zeer algemene term om "het oosten" mee aan te duiden. Als ze geslagen zouden zijn in bijvoorbeeld Batavia zal die plaats eerder vernoemt zijn. Maar daar werden geen munten van deze kwaliteit geslagen volgens mij.

Alle munten die naar het Oosten gingen droegen gewoon netjes de naam van de provincie/stad waar ze geslagen waren.

Ook zijn de letters slecht, lijkt een bijeengeraapt setje. De leeuwendaalder lijkt mij een aangepaste west fries. Teveel no go's voor mij.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

http://www.nederlandsemunten.nl/Virtuel ... alders.htm

Ik kende wel de italiaanse variant maar niet deze oosterse. In ieder geval, gezien de kwaliteit van de gravering (niet dat die van de authentieke Leeuwendaalders nu zoveel beter is maar toch ...), ben ik er van overtuigd dat deze "Leeuwendaalder" zeker niet in de lage landen is geslagen.

Het verhaal achter de Italiaanse Leeuwendaalder ken ik niet maar deze zijn hoogstwaarschijnlijk in der tijd geslagen om mee te sjoemelen. Hetzelfde geldt denk ik voor deze oosterse variant. Vanwege deze reden zou ik juist meer exemplaren op de markt verwachten. Het tegendeel is echter waar, men ziet ze sporadisch.

Ik brandt er mijn vingers in ieder geval niet aan.

Gr,
Tristán
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Tristán bedankt voor de link. De onderste is ook zo'n Orient geval maar dan weer iets afwijkend. Het Gelderse kruis suggereert bij deze munt dat deze uit Gelderland afkomstig zou zijn (alleen hadden ze daar in die tijd geen muntteken zonnetje). Deze munt bracht in 2010 toch nog 640 euro op.

Ik ben benieuwd of er nog meer reacties komen.
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

Ik vermoed dat het een plaarselijke aanmaak is. Lijkt me zeker geen aanmaak uit de lage landen. De stukken die gemaakt werden in Italie hebben bij mijn weten voor het merendeel geen arabisch schrift erin. Er bestaat daarvan overigens een numismatisch boek met daarin de italiaanse namaaksels van de leeuwendaalder. Mocht je hierin interesse hebben kun ej mij een pb sturen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans »

Tja... Wat zal ik eens zeggen over deze leeuwendaalder. Ik heb rupees uit een later tijdvak mid, 18e eeuw uit murshidabad en deze hebben allen een zgn, keurmerk van een arab, essayeur in de rand van de munt en niet op de munt zelf Deze bestaan hoofdzakelijk uit een aantal punten of een arab, letter zie topic http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=117&t=5681 bovendien was de rupee alles voor moslims. andere vreemde munten werden gewoon niet geaccepteerd als betaalmiddel pas na testing van het zilver op gehalte werden rupees van het omgesmolten zilver geslagen.
Dus qua echtheid van deze daalder ik heb er mijn twijfels over

Groet,,,frans
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”