Waar zat de V.O.C. allemaal?

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Waar zat de V.O.C. allemaal?

Bericht door Patrickp_nl »

Beste medeforumleden,
Ik ben op zoek naar alle gebieden waar de VOC actief is geweest, en numismatische producten heeft uitgebracht.
Kan iemand mij op weg helpen met websites of boektitels waar ik mogelijk op weg geholpen wordt?
(Dat wat google en wikipedia opleveren ken ik intussen)
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Frans Nederland
Moderator
Moderator

Re: Waar zat de V.O.C. allemaal?

Bericht door Frans »

Patrick.

In het num, boek van C Scholten zijn er vrij veel muntplaatsen terug te vinden maar ook werden door de VOC
Veel muntsoorten "geadopteerd" als zijnde handelsmunt was het niet voor de opvarenden van een schip
Om uit te kunnen geven bij ankerplaatsen danwelom daadwerkelijk handel te drijven met lokale bevolkingen
Tevens werden van sommige muntsoorten handig gebruik gemaakt om te fungeren als noodmunt tijdens tekorten van bv, VOC duiten bv, javaanse pitis en Japanse tsuho/kinei muntjes op Java zelf tijdens (klein)geld tekorten eind 18e eeuw

Groet Frans...
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,
Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans »

PS, ken je deze site al ?

https://www.vocsite.nl

Groet Frans...
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Frans schreef: 10 jun 2018, 22:21 PS, ken je deze site al ?
https://www.vocsite.nl
Groet Frans...
Ik was niet bekend met de site, leuk om door te kijken. Veel verhalen zijn wel al bekend, maar altijd "leuk" om nog eens over de moordpartijen van Coen enz. te lezen :lollig: . Een groot aantal pagina's nu bekeken, maar dit is voornamelijk de historische beschrijving van wat de VOC allemaal uitgespookt heeft. Helaas weinig referentie aan het numismatisch verleden.
Ik ben met name op zoek naar de uitgifte plaatsen van "papiergeld" en geldswaardige documenten.
Ambon, (Kasteel Victoria),
Probolinggo,
Ternaten,
Banda,
Batavia,
Ceylon.
Dat zijn de plaatsen waarvan ik heb kunnen achterhalen dat er "papiergeld" of geldswaardige documenten (zoals hypotheekbrieven etc.) zijn opgesteld.
Welke plaatsen zijn er nog meer waar VOC papiergeld of geldswaardige documenten heeft uitgegeven?
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans »

VOC papiergeld ed, traceren op herkomst lijkt mij erg moeilijk. misschien informatie opvragen bij het nationaal archief in den haag.

Groet Frans
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Frans schreef: 14 jun 2018, 03:44 VOC papiergeld ed, traceren op herkomst lijkt mij erg moeilijk. misschien informatie opvragen bij het nationaal archief in den haag.
Groet Frans
Bedankt voor de goed bedoelde tip, maar... dit probeer ik nu juist te voorkomen :) Als ik van alle onderdelen in de catalogus eerst zelf het onderzoek van scratch af aan moet uitvoeren, lukt het verschijnen van de tweede editie Plomp begin 2020 zeker niet. :crying:
Daarom de vraag of er al onderzoek gepubliceerd is. froggy
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Mevius?
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Om te weten of er een onderzoek gepubliceerd is kan men kijken in oude veilingcatalogi waar VOC documenten/waardepapieren zijn aangeboden. Meestal wordt hierin verwezen naar referentiemateriaal. In de catalogus staat dan ook een lijst met geraadpleegde literatuur. In deze literatuur kan mijn kijken welke onderliggende bronnen er gebruikt zijn.
Mocht er geen referentie zijn ben je overgeleverd aan archiefonderzoek, het voorstel van het National Archief is niet zo'n verkeerde, tevens zit de Koninklijke Bibliotheek naast het Nationaal Archief.

Vanaf scratch beginnen vind ikzelf het leukst, het levert meestal onverwachte nevenvondsten op.

Gelet op het onderwerp denk ik dat het material waarschijnlijk in Nederland niet te vinden is, als het al bestaat. Waarschijnlijk zouden buitenlandse archieven in Zuid-Afrika, Austraië, Sri Lanka, India, China, Indonesië en Japan geraadpleegd moeten worden, of verzamelaars in die landen moeten benaderen of die over informatie beschikken en willen delen.
De VOC was actief aan de gehele kust vanaf Ghana tot aan Japan (ook in Irak en Oman) en de eilanden ertussen.

Nog andere mogelijkheden zijn om de hoofdplaatsen in Nederland van de VOC eens onder de loep te nemen. Bijvoorbeeld Middelburg, meestal is er een maritiem museum of een museum waar de VOC onderdeel van uitmaakt van de collectie. Ook deze kunnen worden aangeschreven of er in hun depot/archief materiaal bekend is. Ook dan zou literatuur wederom een probleem worden.

Naar mijn mening zou er van de VOC slechts in de laaste 50 jaar (ca. 1750-1800) van het bestaan van de VOC papiergeld gebruikt kunnen zijn.
Ik zou me dan ook eerst op deze periode richten.

Veel success met je zoektocht, hopelijk heb je iets aan de zoektips.

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”