Scheepswrak munten verzamelaars

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

santamaria
Nieuw lid
Nieuw lid

Scheepswrak munten verzamelaars

Bericht door santamaria »

Een tijdje terug heb ik een scheepswrak munt uit het V.O.C. schip de Hollandia aangekocht. Het betreft hier een halve Reaal uit het jaar 1706. Geslagen te Lima, Peru.
Gewicht: 1,69 gram
Zuiverheid: 91,7% zilver

Deze munt behoorde niet tot de oorspronkelijke lading, maar naar alle waarschijnlijkheid dus aan een van de bemanningsleden. Helaas zijn er tijdens de berging weinig van deze kleine munten "boven water gekomen" ;). Gelukkig heb ik al een tijdje goed contact met Ebay verkoper Awerty, een van de bergers van dit wrak, want van hem kon ik gelukkig nog een van deze kleine 1/2 Realen overnemen.

Bij deze munt behoort een passend certificaat met handtekening van de duiker en heel veel interessante informatie over dit V.O.C. schip en de berging ervan. Ik ben er in ieder geval heel erg blij mee.

Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die deze hobby voor scheepswrak munten delen of iets soortgelijks?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door santamaria op 06 jun 2018, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: Scheepswrak munten verzamelaars

Bericht door sjors-sjors »

Ik heb er zelf niet zoveel mee maar interessant is het zeker. Schat zoeken gebeurt al jaren niet meer boven de grond, het grote geld bevind zich (in ruime mate) onder water. Het lastige in de handel is natuurlijk of het wel echt een scheepswrak munt is. Van sommige types en jaartallen is dit bekend, maar dit geldt niet voor alle munten.
santamaria
Nieuw lid
Nieuw lid

Vorige week is er weer een mooie zogenaamde "cob" munt binnen gekomen. Het betreft een 4 reales uit het V.O.C. schip de Rooswijk. De munt is relatief niet heel zeldzaam, maar heeft wel een bijzondere geschiedenis achter de rug en is tevens ook nog een een goede staat.

Ben daarom ook heel blij dat ik deze munt hier op het forum met jullie kan delen. Hierbij 2 foto's bijgevoegd van mijn kleine verzameling scheepswrak realen. Waarvan er 5 opgedoken zijn uit het wrak van de Rooswijk en de andere twee uit de Akerendam en Het Vliegend Hart.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Wauw, mooie mini-themaverzameling hoor. Bedankt voor het delen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
santamaria
Nieuw lid
Nieuw lid

koenmunten schreef: 22 jun 2018, 23:07 Wauw, mooie mini-themaverzameling hoor. Bedankt voor het delen.
Dank u wel! Ben er ook heel blij mee en hoop dat ik er in de toekomst nog meer kan delen :D
santamaria
Nieuw lid
Nieuw lid

Ben nog vergeten deze Pillar Dollar uit de Rooswijk toe te voegen. Behorend tot deze munt hoort ook nog een certificaat met handtekeningen van de duiker.

Deze munt is in een vrij goede staat, heb daar tevens ook redelijk voor in de buidel moeten tasten.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Leuke verzameling!

Ik heb ook een aantal scheepswrakmunten, maar ik beperk me tot Nederlandse munten. Geen realen en cobs dus. Inmiddels heb ik munten uit 't Vliegent Hart, de Akerendam, de Campen, de Meresteijn, de Liefde en de Zuytdorp. Tenslotte heb ik ook nog een zilverbaartje uit Slot ter Hooge. Een munt uit de Batavia staat hoog op het verlanglijstje, maar de daarvoor gevraagde prijzen zijn me meestal iets te hoog.

Ik heb overigens een Utrechtse gouden dukaat 1729 uit 't Vliegent Hart en een Zeeuwse hoedjesschelling 1711 uit de Zuytdorp dubbel, dus mocht iemand interesse hebben, stuur me een PM. :)
santamaria
Nieuw lid
Nieuw lid

Wat een mooie verzameling zeg! Vooral op de zeldzame baar uit Het Slot Ter Hooge mag u bijzonder trots op zijn, want die kom je echt weinig tegen.

Misschien een rare vraag maar waar koopt u deze scheepswrak munten en koopt u ze ook zonder certificaat?
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik heb mijn munten allemaal op veilingen gekocht. Sommigen zaten in Theo Peters-setjes, sommigen betreft munten die alleen bekend zijn van een bepaald wrak, en bij weer anderen vraag je gewoon bij het veilinghuis wat de herkomst van de munt is, waarbij ze in een geval aangaven dat de inbrenger hem zelf opgedoken had. Het zilverbaartje tenslotte kwam met een 'certificaat', maar dat was ook maar gewoon een geprint velletje. Deze kwam van een gerenommeerd veilinghuis, en zij gaven aan dat het baartje uit de privecollectie van Robert Stenuit, de ontdekker van het wrak Slot ter Hooge, kwam. Ik heb geen reden om daar aan te twijfelen.

Hecht niet teveel waarde aan certificaten, iedereen kan immers zelf een certificaat op zijn pc maken en uitprinten. Hier heb ik het al vaker over gehad, zie hier.
Basb89 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Basb89 »

Interessant topic!
Heeft iemand hier wrakmunten te koop, of tips waar ik deze kan vinden? Zoek al heel lang naar bv een pillar dollar!
eiken52 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door eiken52 »

Hoi Basb,
er zijn diverse veilingsites op het gebied van munten (o.a te vinden via NumisBids) waar af en toe ook scheepswrakmunten op aangeboden worden. Op facebook is een site Shipwreck coins, treasure and artifacts waar regelmatig scheepswrak munten te koop worden aangeboden.
Groet Bert

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”