Goedenavond allemaal,
Ik heb een vraag aan de gevorderden VOC Duiten verzamelaars. Ik was aan het kijken op Ebay naar VOC Duiten. Ik kwam een paar advertenties tegen van dezelfde verkoper met VOC Duiten in een uitzonderlijke kwaliteit (originele muntkleur / FDC). Deze munten (stuk of 5) hadden een prijs tussen 175 en 250 euro. Dat is nu niet echt wat ik er aan wil uitgeven, maar ik was erg verbaast dat VOC-duiten in deze kwaliteit nog voorkomen.
Worden deze munten vaker gevonden? Wat ik niet begrijp hoe deze munten ca. 250 jaar na het slaan er nog uitzien als nieuw. Vroeger werden koperen duiten nu niet echt bewaard vanwege de waarde (gouden en zilveren munten werden nog wel bewaard). De stuivers van Juliana zijn na verloop van tijd ook allemaal donker bruin geworden en dat is een veel kortere tijd geleden. Het is mij dan ook echt een raadsel hoe munten na 250 jaar er uitzien alsof ze net uit de rol komen. Kan het misschien zijn dat de munten zijn gereinigd? (Ik heb de advertenties en de verkoper hier bewust niet genoemd omdat ik deze persoon niet in twijfel wil trekken). Voor diegene die toch interesse hebben in de advertenties kunnen mij een pb sturen.
Groeten Tom
VOC Duiten nog te vinden in originele muntkleur (FDC)?
Moderators: koenmunten, Frans
VOC Duiten nog te vinden in originele muntkleur (FDC)?
Verzamelaar van:
Koninkrijksmunten: vanaf 1849 in minimaal prachtig (als dat mogelijk is)
Euromunten: jaarset Nederland en herdenkingsmunten (unc)
Nederlands Indië: VOC-duiten
-
- Donateur
Re: VOC Duiten nog te vinden in originele muntkleur (FDC)?
Ga er maar gerust van uit dat, als ze nog de originele kleur hebben, ze ooit gereinigd/gedipt zijn geweest. Dat kan door de verkoper gedaan zijn, maar het is ook goed mogelijk dat iemand anders het al jaren geleden een keer gedaan heeft. Tot enkele decennia terug was dat een heel normale behandeling, en alleen daarom al zul je weinig oude munten tegenkomen die nooit gereinigd zijn geweest.
Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat het hier ook het geval is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet mooi vind bij een oude VOC Duit. Voor de VOC-duiten vind ik het erg leuk dat ze echt gebruikt zijn. Voor Koninkrijksmunten ben ik over het algemeen op zoek naar wat betere kwaliteit (ca. prachtig).spatbord schreef:Ga er maar gerust van uit dat, als ze nog de originele kleur hebben, ze ooit gereinigd/gedipt zijn geweest. Dat kan door de verkoper gedaan zijn, maar het is ook goed mogelijk dat iemand anders het al jaren geleden een keer gedaan heeft. Tot enkele decennia terug was dat een heel normale behandeling, en alleen daarom al zul je weinig oude munten tegenkomen die nooit gereinigd zijn geweest.
Groeten Tom
Verzamelaar van:
-
- Nieuw lid
het is mogelijk dat dit voor komt.
maar over het algemeen kommen de meeste uit de grond.
0642723115
maar over het algemeen kommen de meeste uit de grond.
0642723115