Maar heeft iemand een idee waar dit vandaan komt? Ik dacht al aan Seyss-Inquart, maar 5 + 1 cent = 6 cent en niet 6¼. Helaas heb ik er niet aan gedacht een foto te maken. Was misschien ook niet zo leuk geweest: wel foto maken, maar niet kopen

Moderator: maarten89
Als je hem tegenkomt, zou je er dan misschien een foto van willen maken?koenmunten schreef:Volgens mij heb ik ook ergens zo'n combi van een bewerkte 5 cent en een 1 cent in mijn verzameling zitten.
Gewoon een maaksel en in mijn ogen niet zo bijzonder dat het 27 euro waard zou moeten zijn. 5 max 10 euro lijkt me de max.
Ik denk dat er ook niet zo'n verhaal achter zit als bij de Seyss-Inquart, 6 1/4 cent maaksels
Mpo veiling 48 kavel 2261 was zo eentje, die heb ik toen gezien. Wel mooi gemaakt. kan helaas geen foto terugvinden.janssenfrank schreef:Als je hem tegenkomt, zou je er dan misschien een foto van willen maken?koenmunten schreef:Volgens mij heb ik ook ergens zo'n combi van een bewerkte 5 cent en een 1 cent in mijn verzameling zitten.
Gewoon een maaksel en in mijn ogen niet zo bijzonder dat het 27 euro waard zou moeten zijn. 5 max 10 euro lijkt me de max.
Ik denk dat er ook niet zo'n verhaal achter zit als bij de Seyss-Inquart, 6 1/4 cent maaksels
Ik heb nog een gegoogled, maar ik kom er niks over tegen. Wel herinnerde ik me net dat ik eens een cent heb zien die men dwars doormidden had gezaagd en tussen de helften een heel klein schanier had gemaakt. Zo was het een soort medaillon waar je iets in kon verstoppen: hele kleine briefjes met geheime boodschappen.
Dit zou je in principe ook met die bewerkte 5 cent kunnen doen, al valt het natuurlijk een stuk meer op dat die munt niet in orde is.
Ik ben echt heel benieuwd naar het achterliggende idee.
Kleine correctie: het was kavel 2588. Niet afgeslagen op 20.NijmegenMunten schreef:Mpo veiling 48 kavel 2261 was zo eentje, die heb ik toen gezien. Wel mooi gemaakt. kan helaas geen foto terugvinden.
Ik denk het wel.. je komt ze zo nu en dan tegen. Wellicht iets anders dan Seyss. maar het er zit vast een verhaal achter...koenmunten schreef:...
Hmmm... klinkt best aannemlijk, maar dan zou de cent ook bewerkt moeten zijn, want anders kon iedereen iedere willekeurige cent gebruiken.Lumi schreef:Het verhaal wat ik ooit hierover gehoord is dat dit inderdaad door het verzet is gebruikt.
De een had de cent en de ander de ingeslepen stuiver.
Bij een afspraak moest de cent in de stuiver passen zodat ze zeker van elkaar wisten dat ze beide van het verzet waren.
In hoeverre dit verhaal klopt weet ik helaas niet.
Ludo
Het was even zoeken. Onderstaande de combi die ik heb.janssenfrank schreef:koenmunten schreef:Volgens mij heb ik ook ergens zo'n combi van een bewerkte 5 cent en een 1 cent in mijn verzameling zitten.
Dat is een erg mooi uitgevoerd werkje. Dat topic had ik helemaal gemist, bedankt voor het weer onder de aandacht brengen.
Ach, dat is die cent waar ik het eerder over had. Nou ja, dat blijkt dan een stuiver te zijn. Maar goed, het zijn prachtige stukjes. In die tijd had je wel nog echte vakmensen. En de mensen hadden (heel cru gezegd) alle tijd.