zinken cent in een zinken stuiver

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

zinken cent in een zinken stuiver

Bericht door janssenfrank »

Op de beurs in Assen zag ik vandaag een hele rare zinken cent: een vierkante. Dus ik dacht 'wat is dat'. Het bleek dat het een zinken stuiver was, waarin aan één kant een opening was gemaakt, waardoor er een cent in paste. De ander kant was gewoon dicht. Het prijskaartje van € 27,- en het idee dat dit ook makkelijk zelf te maken is, deden me besluiten de munt(en) terug te leggen.

Maar heeft iemand een idee waar dit vandaan komt? Ik dacht al aan Seyss-Inquart, maar 5 + 1 cent = 6 cent en niet 6¼. Helaas heb ik er niet aan gedacht een foto te maken. Was misschien ook niet zo leuk geweest: wel foto maken, maar niet kopen :problem:
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: zinken cent in een zinken stuiver

Bericht door koenmunten »

Volgens mij heb ik ook ergens zo'n combi van een bewerkte 5 cent en een 1 cent in mijn verzameling zitten.
Gewoon een maaksel en in mijn ogen niet zo bijzonder dat het 27 euro waard zou moeten zijn. 5 max 10 euro lijkt me de max.
Ik denk dat er ook niet zo'n verhaal achter zit als bij de Seyss-Inquart, 6 1/4 cent maaksels
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

koenmunten schreef:Volgens mij heb ik ook ergens zo'n combi van een bewerkte 5 cent en een 1 cent in mijn verzameling zitten.
Gewoon een maaksel en in mijn ogen niet zo bijzonder dat het 27 euro waard zou moeten zijn. 5 max 10 euro lijkt me de max.
Ik denk dat er ook niet zo'n verhaal achter zit als bij de Seyss-Inquart, 6 1/4 cent maaksels
Als je hem tegenkomt, zou je er dan misschien een foto van willen maken?

Ik heb nog een gegoogled, maar ik kom er niks over tegen. Wel herinnerde ik me net dat ik eens een cent heb zien die men dwars doormidden had gezaagd en tussen de helften een heel klein schanier had gemaakt. Zo was het een soort medaillon waar je iets in kon verstoppen: hele kleine briefjes met geheime boodschappen.

Dit zou je in principe ook met die bewerkte 5 cent kunnen doen, al valt het natuurlijk een stuk meer op dat die munt niet in orde is.

Ik ben echt heel benieuwd naar het achterliggende idee.

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten »

janssenfrank schreef:
koenmunten schreef:Volgens mij heb ik ook ergens zo'n combi van een bewerkte 5 cent en een 1 cent in mijn verzameling zitten.
Als je hem tegenkomt, zou je er dan misschien een foto van willen maken?

Ik heb nog een gegoogled, maar ik kom er niks over tegen. Wel herinnerde ik me net dat ik eens een cent heb zien die men dwars doormidden had gezaagd en tussen de helften een heel klein schanier had gemaakt. Zo was het een soort medaillon waar je iets in kon verstoppen: hele kleine briefjes met geheime boodschappen.

Dit zou je in principe ook met die bewerkte 5 cent kunnen doen, al valt het natuurlijk een stuk meer op dat die munt niet in orde is.

Ik ben echt heel benieuwd naar het achterliggende idee.
Mpo veiling 48 kavel 2261 was zo eentje, die heb ik toen gezien. Wel mooi gemaakt. kan helaas geen foto terugvinden.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

NijmegenMunten schreef:Mpo veiling 48 kavel 2261 was zo eentje, die heb ik toen gezien. Wel mooi gemaakt. kan helaas geen foto terugvinden.
Kleine correctie: het was kavel 2588. Niet afgeslagen op 20.
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

koenmunten schreef:...
Ik denk het wel.. je komt ze zo nu en dan tegen. Wellicht iets anders dan Seyss. maar het er zit vast een verhaal achter...
...........afwezig..... :wave:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Ja, de foto van MPO is precies wat ik gezien heb. En nu hoop ik nog dat iemand het verhaal erachter weet te vertellen. De verkoper wist me wel nog te vertellen dat het waarschijnlijk door het verzet gemaakt is.

Dat wil ik best geloven, al snap ik niet waarom ze zinken munten bewerkten. De zilveren munten kon men niet gebruiken om mee te betalen, omdat ze anders door de Duitsers werden afgepakt. Het zinken geld was dus nodig om mee te betalen. En in de oorlog was alles schaars en kostbaar, dus dan neem ik aan dat elke cent telde.

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Het verhaal wat ik ooit hierover gehoord is dat dit inderdaad door het verzet is gebruikt.
De een had de cent en de ander de ingeslepen stuiver.
Bij een afspraak moest de cent in de stuiver passen zodat ze zeker van elkaar wisten dat ze beide van het verzet waren.
In hoeverre dit verhaal klopt weet ik helaas niet.

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Lumi schreef:Het verhaal wat ik ooit hierover gehoord is dat dit inderdaad door het verzet is gebruikt.
De een had de cent en de ander de ingeslepen stuiver.
Bij een afspraak moest de cent in de stuiver passen zodat ze zeker van elkaar wisten dat ze beide van het verzet waren.
In hoeverre dit verhaal klopt weet ik helaas niet.

Ludo
Hmmm... klinkt best aannemlijk, maar dan zou de cent ook bewerkt moeten zijn, want anders kon iedereen iedere willekeurige cent gebruiken.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

janssenfrank schreef:

Het was even zoeken. Onderstaande de combi die ik heb.
Het is een gewone cent. Maar ik heb natuurlijk niet de zekerheid dat deze combi de oorspronkelijke combinatie was.
20171029_195423.jpg
20171029_195447.jpg
20171029_195511.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

En als vergelijkingsmateriaal die van de MPO, ook een combinatie stuiver 1941 en cent 1942:
2588-l.jpg

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Dank je wel, Koen.

Op jouw exemplaar is mooi te zien hoe het is gemaakt. Waarschijnlijk gewoon op de draaibank gezet. En dat geeft al aan dat iedereen het kan namaken (als je een draaibank hebt).

CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Ik heb er ook een in mijn verzameling maar volgens mij is het gewoon een soort van spionage munt onder het centje past een papiertje met info. met de cent erop lijkt het makkelijk op een stuiver ;-) tevens heb ik een halve te koop voor degene die interesse hebben doe maar een bod
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik heb eens navraag gedaan bij het oorlogsmuseum Overloon en het Verzetsmuseum in Amsterdam. Beide instanties geven aan dit object niet te kennen.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Het werd dus niet als zodanig als spionagemunt of verzetsmunt gebruikt?
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Overloon verwees me door naar het Verzetsmuseum te Amsterdam. De collectiebeheerder schreef: Een bijzondere vondst, wij hebben zo’n munt nog niet eerder gezien en kunnen er geen verdere informatie over geven.

Het object blijft dus met mysteries omgeven. Je kunt voor het smokkelen van briefjes bijvoorbeeld beter een doorgezaagde en uitgeholde munt gebruiken (zoals in de film Bridge of Spies van Spielberg), dat valt minder op dan deze munt die uit twee munten bestaat.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

voor mij blijft het een spionage munt... het feit dat de 1 cent andersom erin moet en mijn exemplaar betrekkelijk goed afsluit, vind ik deze optie zeker aannemelijk... inmiddels heb ik wel meer dan 5 exemplaren gehad dus het verhaal dat het onbekend is lijkt me beetje vreemd...

maar goed ieder zijn mening ;-)
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Voor een spionagemunt zou je toch dezelfde munt gebruiken, de Duitsers waren misschien niet heel intelligent maar dat verschil merkte ze vast wel....
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Er doen veel verhalen de ronde over deze 'holle munten'. Een artikel op wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Concealment_device) verhaalt ook over deze munten die voor spionage-doeleinden gebruikt zouden kunnen worden. Voor de doe-het-zelver zonder draaibank maar met twee rechter handen: zo kun je er zelf een maken zonder draaibank: http://www.genstr.com/versteckten-fach- ... haben.html :knipoog:
Op een Duits programma (vergelijkbaar met tussen kunst en kitsch) werd er onlangs ook een gepresenteerd; een pfennig met daarin de tekst van het onze vader. In Duitsland werden deze 'gebetspfennige' uitgegeven als souvenir voor bedevaartgangers zo vertelde men. Het werd er dan ook meer als curiosum getoond dan als numismatische bijzonderheid.
Zelf beschouw ik het als leuke knutselmuntjes die voorkomen in alle landen en in alle tijden. Het 'nut' dat ze hebben gehad zal altijd in het midden blijven hoewel het de fantasie blijft prikkelen zo blijkt wel. Niet zo vreemd trouwens dat men in Nederland vooral zinken munten tegenkomt die zo zijn bewerkt. Deze munten waren altijd al ongeliefd en hadden een lage nominatie. Bovendien is zink een zacht metaal dat eenvoudig te bewerken is.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Wat betreft een `spionagemunt`, zie ook dit topic:
spionagemunt

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Lumi schreef:Wat betreft een `spionagemunt`, zie ook dit topic:
spionagemunt

Ludo
Dat is een erg mooi uitgevoerd werkje. Dat topic had ik helemaal gemist, bedankt voor het weer onder de aandacht brengen.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Lumi schreef:Wat betreft een `spionagemunt`, zie ook dit topic:
spionagemunt

Ludo
Ach, dat is die cent waar ik het eerder over had. Nou ja, dat blijkt dan een stuiver te zijn. Maar goed, het zijn prachtige stukjes. In die tijd had je wel nog echte vakmensen. En de mensen hadden (heel cru gezegd) alle tijd.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Ik heb het de stuiver van Bert overgenomen. Hier zat geen cent bij, maar ik heb zelf een cent wat bijgevijld en dit is resultaat:
DSC_0001.JPG
Ik verwacht dat de zilverkleurige rand wel zal bijtrekken in de loop van de tijd.

Het viel me wel op dat bij het exemplaren van Koen en MPO de uitholling wat groter is: je ziet het doorlopen in de rand, waardoor er wel een gewone cent in past. Bij mijn exemplaar lukt dat dus niet en moet je dus ook een bewerkte cent hebben.

Misschien is mijn exemplaar wel later gemaakt, maar dat geeft niet. Het gaat mij ook een beetje om het verhaal. Net als de Seys-Inquarts en de uitgezaagde gulden-hangers weet je nooit zeker of het 75 jaar geleden is gemaakt, of vorige week. En mijn stuivertjes was ook een stuk goedkoper dan dat exemplaar dat ik op de beurs zag.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Jij was me dus voor, gefeliciteerd.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Koningin Wilhelmina”