waarde papieren? wie kan mij helpen?
-
- Nieuw lid
waarde papieren? wie kan mij helpen?
Wie kan mij vertellen wat dit is? Groet hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: waarde papieren? wie kan mij helpen?
Geen idee hoe het heet, maar het lijkt mij een kwitantie na het voldoen van een belasting of andere schuld aan de staat, hoewel publieke schuld ook wel de staatsschuld zelf is. Ik ben wel benieuwd naar iemand die het precies weet.
Ik ben ook benieuwd naar wie die Gijsbert de Jong en consorten dan precies waren. Is dit voer voor de genealogen, misschien?
Ik ben ook benieuwd naar wie die Gijsbert de Jong en consorten dan precies waren. Is dit voer voor de genealogen, misschien?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
-
- Donateur
Ze waren in ieder geval lekker creatief met lettertype's
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Over het papier zelf kan ik ook niets meer vertellen dan al geschreven is , maar over die lettertypes wel.Nieuwemunt schreef:Ze waren in ieder geval lekker creatief met lettertype's
In die tijd werden verschillende lettertypes gebruikt op waarde papieren om het vervalsen moeilijker te maken.
Degene die veel lettertypes had was de drukkerij van Johan Enschede te Haarlem die al veel drukwerk van waarde papieren verzorgde
en later ook vanaf 1814 het (roodborstje) de cheque-achtige (bank) biljetten mocht drukken.
Mvg, .
-
- Donateur
Als je zoekt op "wet van 14 Mei 1814" dan zul je tegenkomen dat dit de wet was die de hervorming van de financiering van de staatsschuld regelde.
Alle bestaande schulden werden overgezet naar een nieuw systeem, waarbij ook de "werkelijke schuld" in de wet werd gedefinieerd.
Lijkt me daarom dat dit een vroege Nederlandse staatsobligatie is binnen het nieuwe systeem.
Alle bestaande schulden werden overgezet naar een nieuw systeem, waarbij ook de "werkelijke schuld" in de wet werd gedefinieerd.
Lijkt me daarom dat dit een vroege Nederlandse staatsobligatie is binnen het nieuwe systeem.
Over Johan Enschede gesproken. In het voormalige pand van deze frima in de binnenstad van Haarlem zit nu een restaurant dat Stempels heet. Ondanks dat ik bekend ben met het feit dat Johan Enschede al jaar en dag papiergeld en postzegels drukt viel het kwartje pas na enige tijd. Toepasselijke naam :-)
Zeer waarschijnlijk zit dat restaurant maar in een heel klein gedeelte van het pand(en) waar Johan Enschedé vanaf 1761 tot in 1990 heeft gezetenDamster schreef:Over Johan Enschede gesproken. In het voormalige pand van deze firma in de binnenstad van Haarlem zit nu een restaurant dat Stempels heet. Ondanks dat ik bekend ben met het feit dat Johan Enschede al jaar en dag papiergeld en postzegels drukt viel het kwartje pas na enige tijd. Toepasselijke naam :-)
In 1967 is begonnen met nieuwbouw op het Haarlemse industrieterrein de Waarderpolder.
De verhuizing uit de binnenstad van Haarlem is in verschillende fases uitgevoerd en afgerond eind 1990
Afbeelding van de het pand van Joh. Enschedé en Zonen vanaf 1761 op het Klokhuisplein, Damstraat, Wagenpoort wat later Damsteeg, Nauwe Appelaarsteeg en op de Wijde Appelaarsteeg.
De grote kluis, (waarin je kunt wandelen) die in het pand aanwezig is, wordt nog steeds gebruikt door Joh. Enschede en wordt o.a. als opslag ook als privé museum gebruikt. Ik had ergens gelezen dat men bezig was met het catalogiseren van de inhoud, maar of dit nog zo is nu men stopt met bankbiljetten drukken weet ik niet.
Mvg, .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Update,
Ik las net dat het Noord-Hollands Archief in 2015 de unieke en omvangrijke verzameling van museum Enschedé onder zijn hoede heeft genomen.
En het museum Enschedé is sinds april 2015 verhuisd naar het Noord-Hollands Archief op de kleine Houtweg 18.
Dit alles waarschijnlijk omdat Joh. Enschedé in 2014 is overgenomen door investeringsbedrijf Nimbus.
Mvg, .
Ik las net dat het Noord-Hollands Archief in 2015 de unieke en omvangrijke verzameling van museum Enschedé onder zijn hoede heeft genomen.
En het museum Enschedé is sinds april 2015 verhuisd naar het Noord-Hollands Archief op de kleine Houtweg 18.
Dit alles waarschijnlijk omdat Joh. Enschedé in 2014 is overgenomen door investeringsbedrijf Nimbus.
Mvg, .
Bedankt voor de interessante info!
Ik heb net even op de site van het Noord-Hollands Archief gekeken en ze hebben i.d.d. de collectie van Johan Enschede overgenomen. Volgens mij is de collectie echt enorm en zou je er een apart museum bijna mee kunnen vullen. Helaas staat er nog niets online, maar daar zijn wel plannen voor. Ben benieuwd.
Groet, Tom
Ik heb net even op de site van het Noord-Hollands Archief gekeken en ze hebben i.d.d. de collectie van Johan Enschede overgenomen. Volgens mij is de collectie echt enorm en zou je er een apart museum bijna mee kunnen vullen. Helaas staat er nog niets online, maar daar zijn wel plannen voor. Ben benieuwd.
Groet, Tom