Nederland 5 & 10 euro Johan Cruijff 2017

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Nederland 5 & 10 euro Johan Cruijff 2017

Bericht door euromunter »

Nederland 5 en 10 euro "Johan Cruijff" 2017

Johan Cruijff zou in 2017 de leeftijd van 70 jaar hebben bereikt. Als eerbetoon slaat de Koninklijke Nederlandse Munt in opdracht van het ministerie van Financiën het Johan Cruijff Vijfje. Deze officiële herdenkingsmunt is een unieke herinnering aan de wereldwijd geliefde ‘nummer 14’. Naast de 5-euro herdenkingsmunt in UNC-kwalliteit verschijnen er diverse bijzondere verzamelaarsuitgiften.

Muntvisual kz JC UNC.jpg
Muntvisual vz WA UNC.jpg
[hr]

Het Johan Cruijff Vijfje 2017 BU-kwaliteit in coincard
Genummerde uitgifte, onderdeel van de officiële Coincard Catalogus. De herdenkingsmunten in BU-kwaliteit zijn sinds 2016 geheel uitverkocht bij de Koninklijke Nederlandse Munt. Onderdeel van de Nationale Collectie ®.
JC Vijfje Blister BU voor en achterzijde.jpg
JC Vijfje Blister BU vrijstaand met munten.jpg
JC Vijfje Blister BU vrijstaand.jpg
Max. oplage: 20.000 stuks
Metaal: Verzilverd Koper
Gewicht: 10,5 g
Diameter: 29 mm
Kwaliteit: Brilliant Uncirculated
Nominale waarde: 5 euro

[hr]

Het Johan Cruijff Vijfje 2017 Zilver Proof
In luxe verzamelverpakking met veel extra achtergrondinformatie. Onderdeel van de Nationale Collectie ®
JC Vijfje Proofset sleeve+folder.jpg
Max. oplage: 7.500 stuks *
Metaal: Zilver 925/1000
Gewicht: 15,5 g
Diameter: 33 mm
Kwaliteit: Proof
Nominale waarde: 5 euro
* Maximale oplage is inclusief de Zilveren Johan Cruijff Kleurset

[hr]

Zilveren Johan Cruijff Vijfje 2017 Kleurset
Bij een voetballegende als Johan Cruijff past natuurlijk een bijzondere Zilveren Kleurset. Daarom verschijnt de exclusieve Zilveren Johan Cruijff Kleurset 2017 in een oplage van slechts 750 stuks. De set bevat drie Zilver Proof munten, waarbij de letters van zijn naam zijn uitgevoerd in de kleuren van de drie belangrijkste teams uit de carrière van Cruijff.
JC Kleurset.jpg
Max. oplage: 750 stuks
Metaal: Zilver 925/1000
Gewicht: 15,5 g
Diameter: 33 mm
Nominale waarde: 3 x 5 euro
Status: Nu te reserveren, levering vanaf 20 september 2017

[hr]

Het Johan Cruijff Tientje 2017 Goud Proof
Geleverd in luxe houten cassette met genummerd Certificaat van Echtheid.
JC Cassette 10 euro.jpg
Muntvisual kz JC goud.jpg
Muntvisual vz WA goud.jpg
Max. oplage: 1.000 stuks
Metaal: Goud 900/1000
Gewicht: 6,72 g
Diameter: 22,5 mm
Nominale waarde: 10 euro

[hr]

De ceremoniële eerste slag vindt plaats op 20 september tijdens de open dag van de Johan Cruyff Foundation.
JC Blister Envelop Eerste slag.jpg

Het Johan Cruijff Vijfje in UNC-kwaliteit is sinds 4 september 22.00 verkrijgbaar via knm.nl
De Koninklijke Nederlandse Munt slaat de herdenkingsmunt in bijzondere kwaliteiten De Johan Cruijff herdenkingsmunt is niet verkrijgbaar via de PostNL en Primera kantoren.

Inmiddels zijn alleen de BU-versie en de UNC-versie in coincard nog verkrijgbaar op de website.
Jammer dat de oplage van deze bijzondere munt niet hoger is.

Bron informatie en afbeeldingen: Koninklijke Nederlandse Munt.

Groeten Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Stoif Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Nederland 5 & 10 euro Johan Cruijff 2017

Bericht door Stoif »

Valt mij vooral tegen dat ik de "normale" niet even bij de Primera kan halen.
Verder vind ik het wel echt een mooie munt.
Ben benieuwd welke sportlegendes nog meer in deze serie worden uitgebracht
Laatst gewijzigd door Stoif op 06 sep 2017, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland
Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas »

Het is zeker een mooie munt.

Als PSV-fan wil ik graag een munt van deze grootste Feijenoorder aller tijden hebben :lollig:

Groeten Tom
Verzamelaar van:
Koninkrijksmunten: vanaf 1849 in minimaal prachtig (als dat mogelijk is)
Euromunten: jaarset Nederland en herdenkingsmunten (unc)
Nederlands Indië: VOC-duiten
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Tegen de tijd dat hij wordt uitgebracht kan ik hem niet bestellen maar gelukkig heb ik hem al gereserveerd.
Kwalijke zaak trouwens dat hij deze keer niet via Post.NL en Primera is te verkrijgen.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Komt deze munt helemaal niet in de verkoop bij Primera en- of andere verkooppunten? Dat vind ik echt wel geen goede zaak, omdat de koper dan verplicht is (veel te hoge) portokosten van € 2,95 erbij te betalen.

Maar misschien zijn ze ook wel te krijgen bij de stand van de KNM op de muntmanifestatie. Anders verwacht ik dat ze bij een handelaar wel goedkoper te krijgen zullen zijn dan € 7,95. Als je er 10 koopt, zijn de kosten immers maar € 5,29 per stuk. Gooi daar een euro winst over en dan zou het € 6,29 zijn. Altijd nog minder dan € 7,95.

Overigens, waar het echt over zou moeten gaan is het muntontwerp. Dat valt me wat tegen. Het is duidelijk weer zo'n modern computergemaakt product en dat vind ik niet zo mooi. Terwijl ze met de moderne middelen toch leuke stukken kunnen maken, zoals bij het DNB vijfje.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
EuroErwin Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door EuroErwin »

Jammer dat ze niet te koop zijn bij de lokale postkantoren van PostNL of Primera. Al weerhoud het me er niet van om deze mooie munt wel weer aan te schaffen.
Al met al weer een succes. Ben benieuwd of ze de komende uitgiftes ook alleen online doen...

Erwin

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Stoif Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Stoif »

janssenfrank schreef: Maar misschien zijn ze ook wel te krijgen bij de stand van de KNM op de muntmanifestatie.
Eerste slag is op 20 september. Dus hij zal niet verkrijgbaar zijn volgende week.
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland
Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas »

Alle munten zijn reeds uitverkocht bij KNM.

Wat ik me nu afvraag. Ik vind het een mooie munt en ik ben geïnteresseerd in de zilveren proofmunt (ca. 5000 geslagen, als je de kleuren proofsets niet meerekent).
Zal hier ten opzichte van alle andere 5 en 10 euro uitgiften meer vraag naar zijn? Het is me namelijk opgevallen dat oudere uitgiftes op Ebay en Marktplaats weggaan voor de helft voor de uitgifteprijs. Dit betekent dus dat er weinig verzamelaars zijn van de zilveren herdenkings proofmunten. Is dat ook zo? En zijn veel mensen bereid de uitgifteprijs (49,95) te betalen?

Groeten Tom
Verzamelaar van:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Thomas schreef:Alle munten zijn reeds uitverkocht bij KNM.
Dat is snel. Hopelijk gaan ze dadelijk niet de hoofdprijs vragen voor een gewone 5 euromunt. Want dan is het voor mij accuut afgelopen met verzamelen van moderne uitgiften.
Thomas schreef:En zijn veel mensen bereid de uitgifteprijs (49,95) te betalen?
Ik in ieder geval niet. Ze kunnen 5 euro voor 5 euro van me krijgen en dat is meer dan genoeg voor een waardeloos stukje koper, dat ik gewoon in mijn album schuif en over 100 jaar nog minder waard is dan nu. Ok, de proofversie is dan nog van zilver, maar ook dan vind ik het veel te duur.

Tja, dat klinkt allemaal heel negatief, maar de KNM heeft de laatste jaren wel de lol uit het verzamelen weten te rammen. Ik koop het eigenlijk alleen nog maar om de serie compleet te hebben. Ik heb van de afgelopen 100 jaar zo goed als alle Nederlandse munten en het is toch nog steeds mijn doel ze compleet te krijgen en te houden.

Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas »

janssenfrank schreef:

Tja, dat klinkt allemaal heel negatief, maar de KNM heeft de laatste jaren wel de lol uit het verzamelen weten te rammen. Ik koop het eigenlijk alleen nog maar om de serie compleet te hebben. Ik heb van de afgelopen 100 jaar zo goed als alle Nederlandse munten en het is toch nog steeds mijn doel ze compleet te krijgen en te houden.
Dat ervaar ik ook op dezelfde manier. Voor je het weet wordt je gegijzeld door de KNM. Vooral de coincardverzamelaars worden enorm genaaid. Om compleet te houden gewoon maar blijven kopen, al zijn ze bij de KMN altijd binnen 2 dagen uitverkocht. Vervolgens bij de handelaar het driedubbele betalen om compleet te blijven. Dat is de reden dat ik geen coincards verzamel. Ben ooit begonnen met de zilveren proofmunten en heb er al aardig wat. Dus dat koop ik zo af en toe tegen gereduceerd tarief (Ebay, Marktplaats). Maar met name de hoeveelheid munten die ze uitbrengen vind ik te hard gaan. Moeilijk (lees financieel) bij te houden (als je ze als proofmunt verzameld.....).

Groeten Tom
Verzamelaar van:
lelystad Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door lelystad »

EuroErwin schreef:Jammer dat ze niet te koop zijn bij de lokale postkantoren van PostNL of Primera. Ben benieuwd of ze de komende uitgiftes ook alleen online doen...

Erwin

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
ga er maar wel vanuit
alleen via de knm en verzamelaarsmarkt :evil:

ik denk dat als je op tijd bent en online kan kopen je er 1 of 2 extra moet nemen voor de volgende keer dat je niet op tijd bent kan je in iedergeval nog ruilen

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Indien producten online zijn uitverkocht wil dat niet zeggen dat ze niet te bestellen zijn....
Even bellen met de KNM en je kunt bestellen wat je wilt.
Alleen de administratie en verzendkosten zijn dan wel 3,95 euro ipv 2,95 euro.

Vandaag telefonisch een kleurset en coincards besteld en de mevrouw aan de telefoon was ook nog eens zo vriendelijk om alvast een 1e dag uitgifte erbij te zetten :thumb up:

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ergens logisch dat alles al is uitverkocht. Alle AJAX supporters willen er ook eentje en dat zijn niet allemaal verzamelaars.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas »

Ilosab schreef:Ergens logisch dat alles al is uitverkocht. Alle AJAX supporters willen er ook eentje en dat zijn niet allemaal verzamelaars.
Heeft ie ook bij Ajax gevoetbald? :lollig:
Verzamelaar van:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik keek even op MP en het is ongelooflijk wat daar wordt aangeboden. Bij de KNM kun je niets meer krijgen maar dat is logisch als alles naar particuliere handelaren is gegaan. Ik heb er geen moeite mee als een gerenommeerd bedrijf € 5,95 vraagt voor een munt maar dit zijn allemaal privé klanten die schijnbaar goed liggen bij de KNM. En wie is de sigaar, de verzamelaar.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Beetje vreemd. Je kunt ze nog gewoon voor vijf euro bij verzamelaarsmarkt krijgen, en gratis ophalen bij een goudwisselkantoor bij je in de buurt.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

spatbord schreef:(...) en gratis ophalen bij een goudwisselkantoor bij je in de buurt.
Ik neem aan dat ze er wel graag 5 euro voor terug willen?

Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas »

Inmiddels wordt de proof-versie al voor meer dan 100 euro aangeboden op Marktplaats (en ook geboden).

Is dit een hype onder de muntenverzamelaars of zijn voetbalfans hevig geïnteresseerd?

Feit is dat de KNM weer lekker een te lage oplage heeft geslagen om de prijs maar op te drijven. Helaas voor mij, maar deze proof-versie gaat aan mijn neus voorbij.

Heb inmiddels wel via het goud-zilver wisselkantoor (Verzamelaarsmarkt) de munt in unc kunnen krijgen voor 5 euro!

Groeten Tom
Verzamelaar van:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Thomas schreef:Heb inmiddels wel via het goud-zilver wisselkantoor (Verzamelaarsmarkt) de munt in unc kunnen krijgen voor 5 euro!
Ik heb hem vandaag ook opgehaald. Beetje omslachtig dat je nu op een vaste dag moet gaan ophalen (bij Primera kon je gaan wanneer je wilde), maar goed: ik heb hem tenminste weer en ook gewoon voor 5 euro.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

janssenfrank schreef:
Thomas schreef:Beetje omslachtig dat je nu op een vaste dag moet gaan ophalen (bij Primera kon je gaan wanneer je wilde)
Ik ben geen voorstander van deze wijziging in uitgiftebeleid, maar wat bedoel je met een vaste dag? Bij de goudwisselkantoren kan je ook gaan wanneer je wilt.
Helaas zijn er veel minder goudwisselkantoren dan postagentschappen en primera winkels. Bovendien heb ik iets tegen de eigenaar van de goudwisselkantoren, alhoewel dankzij zijn bemoeienissen met een ander forum, dit forum groot is geworden....
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

janssenfrank schreef:Beetje omslachtig dat je nu op een vaste dag moet gaan ophalen (bij Primera kon je gaan wanneer je wilde)
llinde schreef: Ik ben geen voorstander van deze wijziging in uitgiftebeleid, maar wat bedoel je met een vaste dag? Bij de goudwisselkantoren kan je ook gaan wanneer je wilt.
Helaas zijn er veel minder goudwisselkantoren dan postagentschappen en primera winkels. Bovendien heb ik iets tegen de eigenaar van de goudwisselkantoren, alhoewel dankzij zijn bemoeienissen met een ander forum, dit forum groot is geworden....
Nou, die goudbus staat er maar één dag per week en dan ook nog eens onder mijn werktijden. Nu kan ik gelukkig vrij makkelijk even een kwartiertje weg van mijn werk, maar als dat niet zou kunnen, moet ik weer een week wachten.

En nee, ik ben ook geen grote fan van verzamelaarsmarkt, maar ik vind het wel een redelijke compromis om de coincard bij hen op te halen in vergelijking met laten opsturen. Ik vraag me alleen af of ze er nog wat aan verdienen?

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

janssenfrank schreef:Nou, die goudbus staat er maar één dag per week en dan ook nog eens onder mijn werktijden. Nu kan ik gelukkig vrij makkelijk even een kwartiertje weg van mijn werk, maar als dat niet zou kunnen, moet ik weer een week wachten.
Geen vast kantoor in de buurt?
janssenfrank schreef:Ik vraag me alleen af of ze er nog wat aan verdienen?
Ze zeggen zelf van niet...
Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas »

janssenfrank schreef:
janssenfrank schreef:Beetje omslachtig dat je nu op een vaste dag moet gaan ophalen (bij Primera kon je gaan wanneer je wilde)
llinde schreef: Ik ben geen voorstander van deze wijziging in uitgiftebeleid, maar wat bedoel je met een vaste dag? Bij de goudwisselkantoren kan je ook gaan wanneer je wilt.
Nou, die goudbus staat er maar één dag per week en dan ook nog eens onder mijn werktijden. Nu kan ik gelukkig vrij makkelijk even een kwartiertje weg van mijn werk, maar als dat niet zou kunnen, moet ik weer een week wachten.

En nee, ik ben ook geen grote fan van verzamelaarsmarkt, maar ik vind het wel een redelijke compromis om de coincard bij hen op te halen in vergelijking met laten opsturen. Ik vraag me alleen af of ze er nog wat aan verdienen?
Het omwisselen van 5 euro voor 5 euro is voor Verzamelaarsmarkt een mooie manier om nieuwe klanten te werven in hun kantoor.
Toen ik mijn bestelling op kwam halen, kreeg ik gelijk de vraag of ik nog goud, zilver of diamanten wilde verkopen en kreeg ik allemaal folders mee.
Kortom: aan mij verdienen ze niks, maar misschien aan andere mensen?

Groeten Tom
Verzamelaar van:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Thomas schreef:Het omwisselen van 5 euro voor 5 euro is voor Verzamelaarsmarkt een mooie manier om nieuwe klanten te werven in hun kantoor.
Toen ik mijn bestelling op kwam halen, kreeg ik gelijk de vraag of ik nog goud, zilver of diamanten wilde verkopen en kreeg ik allemaal folders mee.
Nee, dat deden ze bij mij niet. Wel kreeg ik als 'goede klant' nog een eigen fabrikaat coincard mee. Altijd leuk om iets gratis te krijgen. Ik neem aan dat De Ruyter dit alles alleen doet om weer wat verder de markt te kunnen bestieren. Ze zijn nu het "enige officiele uitleverpunt" van de KNM. Dat is mooi voor ze. De coincards mogen ze me brengen, maar ik verwacht niet echt een goede klant van ze ga worden. Daarvoor vind ik ze gewoon te duur.
Laatst gewijzigd door janssenfrank op 24 sep 2017, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas »

janssenfrank schreef:[quote="ThomasHet omwisselen van 5 euro voor 5 euro is voor Verzamelaarsmarkt een mooie manier om nieuwe klanten te werven in hun kantoor.
Nee, dat deden ze bij mij niet. Wel kreeg ik als 'goede klant' nog een eigen fabrikaat coincard mee. Altijd leuk om iets gratis te krijgen. Ik neem aan dat De Ruyter dit alles alleen doet om weer wat verder de markt te kunnen bestieren. Ze zijn nu het "enige officiele uitleverpunt" van de KNM. Dat is mooi voor ze. De coincards mogen ze me brengen, maar ik verwacht niet echt een goede klant van ze ga worden. Daarvoor vind ik ze gewoon te duur.[/quote]

De Muntalmanak hanteren zij als prijs van de munten. Verder kreeg ik ook een 5 eurocent in een coincard. Ben in ieder geval blij dat ik het vijfje heb gekregen. Op Marktplaats en bij de handelaren wordt de unc-versie al voor 15 euro aangeboden.
Verzamelaar van:

Terug naar “Verzamelaarsmunten”