Filipsdaalder Nijmegen door Poggini???Delm 29 - VH 253

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Cookiemonster
Volledig lid
Volledig lid

Filipsdaalder Nijmegen door Poggini???Delm 29 - VH 253

Bericht door Cookiemonster »

Kan mij iemand zeggen wat dit betekend?
Ik heb mijn oog laten vallen op een Filipsdaalder gedateerd GEL . 1557 uit Gelderland .
Op het bijgevoegd kaartje staat echter geschreven "door Poggini" gevolgd door enkele vraagtekens.
Bij thuiskomst opzoekwerk in mijn boek om het mysterie op te lossen en zie daar eveneens in de Vanhoudt staat geschreven bij deze munt door "Poggini? en R3"
Begrijp het niet goed kan iemand het licht aansteken?
Hartelijk bedankt
Mvg,
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Filipsdaalder Nijmegen door Poggini???Delm 29 - VH 253

Bericht door Jan W »

De beste man heette Pognini volgens mij. Toen de Philipsdaalder in 1557 werd ingevoerd werden door Pognini bij de munt te Antwerpen ook de eerste (proef)stempels gemaakt voor Gelderland. Deze zijn te herkennen doordat er een rechtopstaand ( + ) kruis achter ADVITOR staat i.p.v. een versierd schuin geplaatst Gelders kruis ( x ) en aan het jaartal (1557) wat rechtop staat. Ook zijn deze stempels zeer verzorgd gemaakt in tegenstelling tot de latere Nijmeegse stempels, ook uit 1557 (die er trouwens ook nog steeds goed uitzagen).

Deze variant is zeer zeldzaam. Zie ook: http://www.nlcoin.com/philip1.html (foto van de Philipsdaalder 1557 met "elegant die").
Cookiemonster
Volledig lid
Volledig lid

Bedank voor de informatie Jan,
Ik vertrek nu naar mijn afspraak om de munt te gaan bekijken, met de nodige aandacht voor het kruisje en het jaartal.
Mvg,
Cookie
Cookiemonster
Volledig lid
Volledig lid

Hoewel ik nog steeds twijfel of het nu VG 210.6 / VH 253 of Delm 29 is heb ik hem toch aangeschaft wegens de kwaliteit en omdat het zo een mooie is.
Avers : PHS . D . G . HISP . ANG . REX . DUX . GEL . 1557
Revers : DOMINVS . MIC HI . ADVITOR
Mij valt wel op dat Filips II op deze munt een kleiner hoofd heeft dan op sommige andere Filipsdaalders misschien is dit toch een verwijzing naar Poginni?
De munt heeft wel een rechtopstaand kruisje maar de datum staat anders dan op de munt "elegant die" die op de link te zien is
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Dat is zeker een heel mooi exemplaar, gefeliciteerd met deze aanwinst!
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Cookiemonster schreef:heb ik hem toch aangeschaft wegens de kwaliteit en omdat het zo een mooie is.
Een zeer mooie Filipsdaalder die zou ik ook niet laten liggen. :klap:
Ik heb het geluk een mooi exemplaar te bezitten van Poggini maar dan Antwerpen zie foto.
Groeten Luc. :D
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Cookiemonster schreef:Hoewel ik nog steeds twijfel of het nu VG 210.6 / VH 253 of Delm 29 is heb ik hem toch aangeschaft wegens de kwaliteit en omdat het zo een mooie is.
Avers : PHS . D . G . HISP . ANG . REX . DUX . GEL . 1557
Revers : DOMINVS . MIC HI . ADVITOR
Mij valt wel op dat Filips II op deze munt een kleiner hoofd heeft dan op sommige andere Filipsdaalders misschien is dit toch een verwijzing naar Poginni?
De munt heeft wel een rechtopstaand kruisje maar de datum staat anders dan op de munt "elegant die" die op de link te zien is
Het is de iets latere versie van dit type welke in Nijmegen is geslagen. Het (Gelderse) kruis op jouw munt is niet het "kale" kruisje van de Antwerpse versie en het jaartal loopt met het randschrift mee (en staat dus op de kop). Dat er verschillen zijn tussen de verschillende Nijmeegse exemplaren valt te verklaren uit het feit dat er behoorlijk wat Philipsdaalders zijn geslagen met het jaartal 1557. Daar werden heel wat stempels voor versleten en daarom verschillen de munten altijd wel een beetje van elkaar.

Maar wel een nog heel mooi exemplaar! :klap: Gefeliciteerd met deze top aanwinst!

Enne, Luc, die van jou is ook nog erg mooi, prachtig portret. :thumb up:
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Twee zeer mooie Philipsdaalders.

Gr,
Tristán
Sigismund Liberia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Sigismund »

Niet.zo scherp als de twee bovenste filipsdaalders maar toch verzamelwaardig.
Filipsdaalder 1561 Nijmegen
Groeten luc
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Blijft een mooi munttype… wellicht iets voor als ik alle Leeuwendaalders compleet heb :D

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”