Bijzondere muntschat gevonden in Loppersum

Kom je ergens een leuk verhaal of opmerkelijk bericht tegen over munten of bankbiljetten? Plaats hier de link naar het bericht, een scan of afbeelding. Denk aan berichten in de krant, op TV, of op het internet.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bijzondere muntschat gevonden in Loppersum

Bericht door PietjePuk190 »

In het centrum van Loppersum in Groningen is bij werkzaamheden aan het riool een set van 48 gouden munten uit de 16e eeuw gevonden. "Dit is cultuur met de hoofletter C", zegt Burgemeester Rodenboog tegen RTV Noord. De muntschat werd in september gevonden, maar de vondst is nu pas bekendgemaakt. "We wilden voorkomen dat schatgravers het centrum van Loppersum op zijn kop zouden zetten. Ook moesten we de schat goed documenteren", zegt burgemeester Rodenboog.

Omdat Loppersum een wierdedorp (terpdorp) is, is archeologisch onderzoek verplicht als er dieper dan 40 centimeter wordt gegraven. Bij de werkzaamheden aan het riool werd een amateurarcheoloog ingeschakeld, die met een metaaldetector de munten ontdekte. Archeoloog Sierd Jan Tuinstra noemt het een zeer zeldzame vondst. "Vondsten van deze omvang worden zelden gedaan. Ik heb dit in mijn carrière nog nooit meegemaakt." Hij denkt dat de munten zijn verborgen tijdens plunderingen rond 1590. De eigenaar is destijds mogelijk om het leven gebracht omdat hij niet wilde vertellen waar hij zijn muntschat had verborgen.

De muntschat bevat ook een Tudorroos, een penning uit de tijd van de Engelse Tudor-dynastie. De penning is waarschijnlijk rond 1580 in Loppersum terechtgekomen toen Engelse troepen met de opstandelingen meevochten tijdens het beleg van Groningen. De schat is tussen de 25.000 en 30.000 euro waard, schat Tuinstra. De munten zijn nu eigendom van de provincie Groningen. Op 20 mei zijn de munten een dag te bezichtigen op het gemeentehuis van Loppersum.
http://nos.nl/artikel/2167717-zeldzame- ... ersum.html
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Bijzondere muntschat gevonden in Loppersum

Bericht door Ilosab »

Ik had het ook gelezen op teletekst, niet verkeerd zoiets. Ze maken zich onsterfelijk als ze die schat op de Filanumis tentoonstellen, dan gaat het echt druk worden in Houten.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Dat denk ik ook wel ja. Zou een propagandabooster van jewelste zijn! Maar ik denk dat het daarvoor wel erg kort dag wordt. Je moet ook nog beveiliging regelen en zo... Maar in september is er weer een beurs in Houten, wie weet :)
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Tja, alleen in mei kan ik. Ik verzamel geen munten maar dit is wel eens leuk om te zien.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

PietjePuk190 schreef:
Hij denkt dat de munten zijn verborgen tijdens plunderingen rond 1590. De eigenaar is destijds mogelijk om het leven gebracht omdat hij niet wilde vertellen waar hij zijn muntschat had verborgen.
Sommige archeologen hebben de neiging wat op hol te slaan... :knipoog: Er kunnen natuurlijk tal van redenen zijn dat een verborgen schat niet door de eigenaar zelf is opgegraven maar om juist deze mogelijkheid op te noemen? Iets teveel CSI gekeken?

Mooie vondst, een beetje meer achtergrond zou wel mooi zijn (oudste en vroegste munt, om wat voor munten gaat het eigenlijk?) in zo'n artikel.
Heinz Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Heinz »

Duidelijk toch, dit is een cold case! :lol:
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Heinz schreef:Duidelijk toch, dit is een cold case! :lol:
Nee hoor een gold case :knipoog:
tja bij die opmerking '...De eigenaar is destijds mogelijk om het leven gebracht omdat hij niet wilde vertellen waar hij zijn muntschat had verborgen...' dacht ik ook 'm waarom trekt men deze conclusie???
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Er staat toch "mogelijk" ;) Dan kun je er van alles van maken. De eigenaar is mogelijk op een paard gesprongen achter een knappe prinses aan, heeft zich onderweg mogelijk verslikt in een broodje kroket en vervolgens op enig moment mogelijk, ofjah, vrij zeker, het leven gelaten. Kan allemaal. Jullie waren er zelf niet bij, wel? greeny
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Broodje kroket in de 16e eeuw? :lollig:
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Everzwijnkroketten hadden ze al in de tijd van de Galliërs, dat weet je toch wel? greeny
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Rare jongens die Galliërs
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Maar om even hierop terug te komen:
Ilosab schreef:Tja, alleen in mei kan ik. Ik verzamel geen munten maar dit is wel eens leuk om te zien.
Op 20 mei is er dus eenmalig de mogelijkheid om te komen kijken in Loppersum.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik bedoelde op Filanumis op 13 mei, enige mogelijkheid voor me.

Terug naar “Munten en bankbiljetten in het nieuws”