Nieuwe 1 Pond munt Groot-Brittanië
Nieuwe 1 Pond munt Groot-Brittanië
In Engeland krijgen ze een nieuw 1 Pond muntstuk welke de oude gaat vervangen. De nieuwe munt moet beter bestand zijn tegen namaak (de hoofdreden dat het oude pond muntstuk per oktober uit circulatie verdwijnt is dat er zoveel vervalsingen in omloop zijn). http://www.telegraaf.nl/binnenland/2788 ... _er__.html
Meer info over de munt (The most secure coin in the world) op https://www.thenewpoundcoin.com/
Let op: de oude munt verdwijnt per oktober 2017 uit circulatie. Snel inwisselen dus.
Meer info over de munt (The most secure coin in the world) op https://www.thenewpoundcoin.com/
Let op: de oude munt verdwijnt per oktober 2017 uit circulatie. Snel inwisselen dus.
-
- Globale moderator
Re: Nieuwe 1 Pond munt Groot-Brittanië
Het wordt wel meteen goed aangepakt.
Is er bekend in hoe de valse pond munten te identificeren zijn?
Dit geeft wel weer een afgesloten verzamelgebied: 1 pond tot 2017
Gr, Stephan
Is er bekend in hoe de valse pond munten te identificeren zijn?
Dit geeft wel weer een afgesloten verzamelgebied: 1 pond tot 2017
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Leuk, laat maar doorkomen die nieuwe ponden
Ik vind het wel een mooie munt en ik denk dat ie langer mooi blijft in het betalingsverkeer dan de oude ponden.
En inderdaad even kijken welke ik nog niet heb van de oude
Ik vind het wel een mooie munt en ik denk dat ie langer mooi blijft in het betalingsverkeer dan de oude ponden.
En inderdaad even kijken welke ik nog niet heb van de oude
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Hmmm... dan moet ik snel kijken dat ik mijn ontbrekende ponden in mijn verzameling krijg.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/7628930.stmStephan O schreef:Is er bekend in hoe de valse pond munten te identificeren zijn?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7988001.stm voor meer achtergrond.
Ik heb ook nog ergens zo'n valse pond liggen, tijdje geleden een keer teruggekregen als wisselgeld in Engeland. Die bewaar ik wel vanwege het verhaal erachter.
Als iemand nog een mooie fake munt heeft liggen dan hoor ik het graag. Ik wil er nog wel eentje bij mijn verzameling.
Volgens mij heb ik alleen echte, maar ik ga ze toch nog eens controleren
Volgens mij heb ik alleen echte, maar ik ga ze toch nog eens controleren
Ik ga komend weekend naar Schotland, eens kijken waar ik allemaal tegenaan loop 1-pondstukken maar sowieso apart houden zeker?
Het is een leuk verzamelland buiten het eurogebied met veel verschillende munten zowel bij de 1 als de 2 pound maar ook bij diverse kleinere waarden. Dus als je ff je best doet kun je zo met 50 verschillende munttypes terugkomen :-)
Dit wordt het begin van een muntverzameling, Pietje Puk! Engelse ponden zijn leuk om te verzamelen en de verschillende soorten circuleren ook volop. Hier kun je zien wat je allemaal in circulatie kunt aantreffen: http://www.royalmint.com/discover/uk-co ... pound-coinPietjePuk190 schreef:Ik ga komend weekend naar Schotland, eens kijken waar ik allemaal tegenaan loop 1-pondstukken maar sowieso apart houden zeker?
Ik heb er zelf redelijk wat, maar ik was in 2012 voor het laatst in het VK, dus ik zie dat ik er alleen om die reden al aardig wat mis inmiddels.
Trouwens wel een aardig weetje, in relatie tot dit bericht: het Britse pond was één van de eerste munten die een randschrift kreeg. Niet zozeer om vervalsing tegen te gaan, maar vooral tegen het snoeien (stukjes edelmetaal van de rand vijlen of knippen). Dit randschrift staat nog steeds op het pond: DECUS ET TUTAMEN 'An ornament and a safeguard' (zie ook mijn eerdere link).
Bernard
Haha Nee hoor ik hou me in, gaf het alleen aan omdat ik best wil kijken of ik voor geïnteresseerde mede-forummers wat op de kop kan tikkenbernard3 schreef:Dit wordt het begin van een muntverzameling, Pietje Puk!
Nee joh ik weet qua bankbiljetten nog niet eens wat ik nou eigenlijk wil, behalve "alles wat ik mooi vind"
Oké dan. Een beetje zelfbeperking is soms ook wel goed.PietjePuk190 schreef:
Haha Nee hoor ik hou me in, gaf het alleen aan omdat ik best wil kijken of ik voor geïnteresseerde mede-forummers wat op de kop kan tikken
Nee joh ik weet qua bankbiljetten nog niet eens wat ik nou eigenlijk wil, behalve "alles wat ik mooi vind"
In dat geval wil ik me wel aanbevolen houden mocht je een van de herdenkingsmunten van 2012 of later in de circulatie tegenkomen (ze zijn er van 50p. 1 pond en 2 pond).
Bernard
Hoe zien die eruit?
Eigenlijk het makkelijkst uit te leggen hoe ze er niet uit zien, namelijk zo (er zijn denk ik in totaal wel meer dan 20 verschillende herdenkingsuitgaven sinds 2012):PietjePuk190 schreef:Hoe zien die eruit?
Bovenstaande zijn dus de gewone munten, die heb ik al. Maar doe niet te veel moeite hoor, alleen als je ze toevallig toch tegenkomt!
Bernard
ik zal eens zien wat me allemaal in de vingers loopt
Die Engelse munten zijn toch een stukje mooier dan de verschillende Euro munten.
Ha Jan W,Jan W schreef:Die Engelse munten zijn toch een stukje mooier dan de verschillende Euro munten.
Door de bank genomen ben ik het met je eens. Toch vind ik dat er een een paar stylistische elementen zijn die ik niet mooi vind. Het schildje (?) met de hologram vind ik niet passen in de rest van het ontwerp, te hoekig. Ook vind de aansluiting van de stam met de vier landsymbolen slecht. Er lijken wel meer loten uit te moeten komen en in andere richtingen. Het blad rechtsonder in de Coronet doet als vulmateriaal aan.
Over Coronet gesproken: waarom is het geen Crown zoals in jouw avatar??
Mvgr,
Mel
Ik heb een lijstje gemaakt van de 'oude' £1 stukken.
Hier kan iedereen checken of hij of zij ze allemaal op een rijtje heeft (de munten).
Zelf mis ik er nog vrij veel, dus als er nog mensen zijn die binnenkort naar Engeland gaan...
Hier kan iedereen checken of hij of zij ze allemaal op een rijtje heeft (de munten).
Zelf mis ik er nog vrij veel, dus als er nog mensen zijn die binnenkort naar Engeland gaan...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ze gaan deze maand uit circulatie dus dan moet je er snel bij zijn. De meeste oude ponden zijn trouwens behoorlijk versleten en gekrast viel me dit zomer weer op. Ik denk dat de nieuwe ponden beter bewaard zullen blijven.janssenfrank schreef:Zelf mis ik er nog vrij veel, dus als er nog mensen zijn die binnenkort naar Engeland gaan...
Ja, ik las dat ze in oktober eruit gaan. Maar worden ze allemaal in één keer ongeldig, of worden ze gewoon niet meer teruggegeven door de banken?
Op de site van de royal munt staat het volgende:
Following the coin’s introduction on 28 March, we are now in a six month period when the current round £1 coin and the new 12-sided £1 coin are in circulation at the same time. The current £1 coin will lose its legal tender status at midnight on 15 October 2017.
After the 15 October, the current round £1 coin can continue to be deposited into a customer’s account at most High Street Banks in the UK.
Following the coin’s introduction on 28 March, we are now in a six month period when the current round £1 coin and the new 12-sided £1 coin are in circulation at the same time. The current £1 coin will lose its legal tender status at midnight on 15 October 2017.
After the 15 October, the current round £1 coin can continue to be deposited into a customer’s account at most High Street Banks in the UK.
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland,Groot Brittannië, Duitsland en Rusland
Damm
Nou ja, misschien worden ze nu juist wel goedkoper dan de nominale waarde.
Zou je aan de ene kant wel denken; de ronde ponden, wat ook eerder is gezegd,blijven nou niet in de beste kwaliteit als ze even in omloop zijn geweest.janssenfrank schreef:Damm
Maar we wachten het af wat de marktwaarde gaat doen, zelf hoop ik ook op lagere verkoopwaarden
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland,Groot Brittannië, Duitsland en Rusland
Ik kom zojuist terug van Engeland (eergisteren alwaar ik mijn ponden heb ingewisseld)
Het was een aardige klus om als buitenlander zonder Engelse bankrekening de ponden om te wisselen.
Pas de 5de bank "Santander" in mijn geval nam de ponden aan en kreeg ik er briefgeld voor terug.
De Duitse Mark is ook nog steeds in te leveren en die heeft redelijk zijn waarde behouden,
ik koop het meestal rond 80% van nominaal ik verwacht dan ook niet dat het met de Engelse ponden anders zal zijn.
mvg,
Bert
Het was een aardige klus om als buitenlander zonder Engelse bankrekening de ponden om te wisselen.
Pas de 5de bank "Santander" in mijn geval nam de ponden aan en kreeg ik er briefgeld voor terug.
De Duitse Mark is ook nog steeds in te leveren en die heeft redelijk zijn waarde behouden,
ik koop het meestal rond 80% van nominaal ik verwacht dan ook niet dat het met de Engelse ponden anders zal zijn.
mvg,
Bert