Hallo allemaal!
Ik heb een vraagje, welk boek/boeken raden jullie aan als het gaat om provinciale munten. Het liefst met prijzen erbij.
Alvast bedankt!
mvg, MuntMeneer
Welk boek/boeken?
Re: Welk boek/boeken?
Zelf verzamel ik koninkrijk maar heb deze catalogus en vind hem zelf wel fijn: Catalogus Nederlandse munten provinciaal 1555-1806 (2e editie 2009).
Las ergens anders op dit forum dat een nieuwe editie voorlopig nog niet verwacht word.
Las ergens anders op dit forum dat een nieuwe editie voorlopig nog niet verwacht word.
-
- Senior lid
Er zal zeker een lijstje titels verschijnen als antwoord op deze vraag. Er bestaan algemene naslagwerken zoals De Catalogus van de Nederlandse Munten, het standaardwerk van Purmer en van der Wiel, Verkade en verschillende uitgaven van Zonnebloem. Over muntliteratuur kun je ook het nodige nalezen als je de topics hierover doorkijkt en menig boek wordt hier al besproken (http://munthunter.nl/viewforum.php?f=27).
Prijzen geven zal niet eenvoudig zijn, behalve daar waar het gaat om nieuwe uitgaven c.q. her-uitgaven. De meeste literatuur is ook (of uitsluitend) tweedehands te krijgen en daar gelden geen vaste prijzen, zelfs prijsindicaties geven is al lastig gezien de grote verschillen in vraagprijs. Zoeken op het internet geeft je echter al snel een indruk hiervan en zal ook de grote prijsverschillen laten zien.
Martin
Prijzen geven zal niet eenvoudig zijn, behalve daar waar het gaat om nieuwe uitgaven c.q. her-uitgaven. De meeste literatuur is ook (of uitsluitend) tweedehands te krijgen en daar gelden geen vaste prijzen, zelfs prijsindicaties geven is al lastig gezien de grote verschillen in vraagprijs. Zoeken op het internet geeft je echter al snel een indruk hiervan en zal ook de grote prijsverschillen laten zien.
Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
ik ging er vanuit dat met prijzen erbij bedoelt werd de prijzen van de munten die in het boek beschreven werden en niet het boek zelf.
Bedankt voor de antwoorden.
Met prijzen bedoelde ik eigenlijk boeken waar ook de waarde van de munt in staan
Met prijzen bedoelde ik eigenlijk boeken waar ook de waarde van de munt in staan

Deze beveel ik ook aan. Kost 49,50 euro. Andere naslagwerken en catalogi zijn vaak al weer verouderd. Leuk om erbij te hebben (vooral voor achtergrond verhalen en soms wat meer diepgang) maar de "groene" CNM is heel compleet.NijmegenMunten schreef:Zelf verzamel ik koninkrijk maar heb deze catalogus en vind hem zelf wel fijn: Catalogus Nederlandse munten provinciaal 1555-1806 (2e editie 2009).
Wat ook een goed "boekje" is voor een verzamelaar der Nederlanden is dit:
Staan wel geen prijzen in, maar heb je een munt of penning en je Latijn is niet zo best.
Is dit wel een aanrader.
Groeten Luc.
Staan wel geen prijzen in, maar heb je een munt of penning en je Latijn is niet zo best.
Is dit wel een aanrader.
Groeten Luc.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.