Perzië, Sassaniden, Kavad I

Plaats hier berichten over munten uit de vroege middeleeuwen. Dit is de periode van het jaar 450 tot 1050. In deze periode vallen de Ottoonse, Karalongische en Merovingische periodes.

Moderator: George_III

Wendelin
Lid
Lid

Perzië, Sassaniden, Kavad I

Bericht door Wendelin »

Ik interesseer me al lange tijd voor de Perzische dynastie van de Sassaniden (of Sasaniden). De bekendste munten zijn grote, dunne zilveren drachmen die van het begin in 224 tot het eind in 651 hetzelfde gewicht en dezelfde vorm hadden.
Dit is een Sassanidische drachme uit de overgangstijd tussen oudheid en middeleeuwen. Hij is geslagen door koning Kavad I, die regeerde van 488-496 toen hij van de troon gestoten werd, maar Kavad kwam in 498 terug met hulp van de Hephthaliten, een Iraans Hunnenvolk dat zich aan de oostkant van Perzië had gevestigd. Deze munt is van de vroege regeerperiode, toen Kavad nog heel jong was (volgens de Encyclopaedia Iranica is hij geboren in 473). In deze periode hadden de Sassanidische munten nog geen jaartal.
Hij heeft een heel donkere patina. 28 mm, 4,02 gr. Göbl Sasaniden I/1, 183.
~Wendelin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: Perzië, Sassaniden, Kavad I

Bericht door LUC »

Wendelin, je verzamelt blijkbaar zeer hoge kwaliteit, want deze is wel heel scherp. :dizzie:
De zuil word geflankeerd door 2 standaarden, maar wat staat er dan op de zuil zelf afgebeeld ?
Groeten Luc. :D
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Leuk om dit te zien, voor mij een nieuw verzamelgebied waar ik nog niet veel van weet. Terwijl ik toch heel breed verzamel, heb ik van dit soort munten nog niets...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Wendelin
Lid
Lid

Bericht door Wendelin »

Het is geen zuil, maar een vuuraltaar, wat je in het midden van de keerzijde ziet. Dat is het belangrijkste van de Zoroastrische godsdienst die in Iran werd aangehangen. Daarnaast staan twee priesters, ze zijn hier heel gestileerd. Op deze eerder munt, een drachme van Shapur I (241-272), zie je beter wat het voorstelt.
~Wendelin
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Wendelin schreef:Het is geen zuil, maar een vuuraltaar,
Wendelin schreef:Daarnaast staan twee priesters,
Oeps ! :gniffel: sorry ik ben maar amateur verzamelaar hé ! :lach:
Inderdaad de tweede foto schept duidelijkheid.
Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout »

Ik heb zelf ook zo'n muntje.
Het leuke is dat ze en heel oud zijn, maar toch betaalbaar.
Wendelin
Lid
Lid

Bericht door Wendelin »

Precies, je kunt al een heel mooie vinden voor enkele tientjes, van koning Xusro II (Chosroes) uit het begin van de zevende eeuw. Die voerde veel oorlog, dus had hij veel geld nodig om zijn troepen te betalen.
~Wendelin
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Wat een mooie munten, Wendelin. Ook leuk om wat van deze vroege, voor mij onbekende, geschiedenis te lezen :thumb up:

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
THCoins
Donateur
Donateur

Bericht door THCoins »

Leuk om weer eens wat aandacht voor Oosterse streken te zien !
Om een kleine bijdrage daaraan te leveren hier een andere vrij vroege Sasanid heerser, Hormazd II (303-309AD):
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Door Wendelin, komen de forum leden met verborgen schatten naar boven. :thumb up:
Maar Wendelin hier is zijn toch figuren te zien op het vuuraltaar, ik dacht op je eerste foto ook een figuur te zien maar dan vrij vaag.
offerden ze kinderen op het vuuraltaar ? Ik zie ook een man met baard. Of is het symbolisch "jeugd en ouderdom" de kringloop van het leven ?
THCoins
Donateur
Donateur

Bericht door THCoins »

In sommige type van deze munten is in het vuur van het vuuraltaar de buste te zien van Ahura Mazda, de oppergod van de Sasaniden.
Dus geen mensenoffer op deze munt gelukkig !
Wendelin
Lid
Lid

Bericht door Wendelin »

Tja, gelukkig... het was een harde en wrede samenleving, waar executies heel gewoon waren (net als in het huidige Iran trouwens).
~Wendelin
Wendelin
Lid
Lid

Bericht door Wendelin »

5363.jpg
Dit is een Sassanide van een halve eeuw later, geslagen door Kavads zoon Xusro I. Deze heeft een jaartal, 22, dat is gerekend vanaf Xusro's troonsbestijging in 531 het jaar 552. De muntplaats is Ardashir Khurra, een stad in Fars, het stamland van de Sasaniden zelf.

En hier zien we de meest algemene Sassanidische munt, een drachme van koning Xusro II. Deze is uit 618.
Xusro II v.jpg
De Sassanidische dynastie werd in de loop van de zevende eeuw opgerold door de islam. De logge legers van de Perzen waren niet opgewassen tegen de goed gemotiveerde Arabieren (die eeuwenlang door de Perzen waren onderdrukt en uitgebuit). En de Arabieren hadden zeer kundige generaals, terwijl de magnaten die de Perzische legers aanvoerden, vooral op de massa van hun legers vertrouwden.

Het gevolg op numismatisch gebied was, dat de drachmen en het lokale kopergeld langzaam vervangen werd door islamitische munten. En die overgangstijd vind ik erg interessant, dat is wat ik probeer te verzamelen. Aan de 'nieuwe' kant heb je drachmen die grotendeels het oude uiterlijk hadden, met een fictieve Perzische koning erop - want anders zouden de munten niet geaccepteerd worden in Perzië - en een Arabische inscriptie. Aan de 'oude' kant waren er plaatselijke koningen die zich nog lang verzetten tegen de islam, maar die ook niet meer geleid werden door de Sassaniden.
Vasu Deva.jpg
Hier zie je een mooi voorbeeld, een drachme van koning Vasudeva (of Vakhudeva), die afstamde van de Hephthaliten of Iraanse Hunnen. Hij regeerde rond het jaar 700 in wat nu Zuid-Afghanistan is. Aan de munt zie je dat hij verschillende volkeren probeerde te verenigen, want de tekst is in drie talen: Brahmi, Pahlavi en Bactrisch. Maar ook hij sneuvelde en zijn gebied werd opgenomen in het Omayyadische kalifaat, aan de uiterste oostgrens.

~Wendelin
THCoins
Donateur
Donateur

Bericht door THCoins »

Deze past ook wel mooi in de overgangs categorie:
(Abbasid governors of Tabaristan, Suleyman.)
Wendelin
Lid
Lid

Bericht door Wendelin »

Inderdaad! Circa 788, met een soort vraagteken in een vierkant in plaats van een portret, om aan te geven dat mensen portretteren verboden was in de islam. En in precies dezelfde periode ook in het christendom: het iconoclasme in de tweede helft van de achtste eeuw.

Terug naar “Vroege middeleeuwen 450 -1050”