Byzantijnse munt.

Plaats hier berichten over munten uit de vroege middeleeuwen. Dit is de periode van het jaar 450 tot 1050. In deze periode vallen de Ottoonse, Karalongische en Merovingische periodes.

Moderator: George_III

$and€r
Donateur
Donateur

Byzantijnse munt.

Bericht door $and€r »

Deze zwerft al een geruime tijd op mijn bureau en verdiend een plekje in mijn verzameling..
Twijfel vooral of ik hem wel goed plaats,mede omdat ik mij eigenlijk alleen bezig hou met moderne wereldmuntjes..
Vind dit mede een mooi exemplaar omdat "christus" duidelijk dubbel geslagen is..
Of het is een overslag. dat kwam geloof ik in die tijd ook zeer regelmatig voor..
maar denk dat ik redelijk op weg ben..

ANONYMOUS. Basil II & Constantine VIII, circa 976-1025
IMG_9355.JPG
IMG_9354.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Re: Byzantijnse munt.

Bericht door George_III »

ik ga mezelf uit een ander topic even quoten:
George_III schreef:Deze anonieme follissen kunnen worden ondergebracht in 14 verschillende klassen, genummerd A-N. Deze munt, waarop de inscriptie over vier regels is verdeeld, is er een van de klasse A. Deze munt kan nog verder worden onderverdeeld, op twee manieren. De eerste en makkelijkste is via het systeem van Sear, welke gaat van A1-A3. A1 heeft geen versiering onder de inscriptie op de achterzijde, terwijl A2 en A3 dat wel hebben. Uw munt heeft duidelijk een of meerdere punten onder de inscriptie staan, en kan dus aan een van de twee laatste klassen worden toegeschreven. Het verschil tussen A2 en A3 zit hem in het gewicht en diameter. De klasse A2 is meestal geslagen op een groter muntplaatje, meestal van rond de 33-36 mm, met een gewicht van ongeveer 16-21 gram. A3 is over het algemeen geslagen op een kleiner muntplaatje, van rond de 30 mm. Het grootste verschil zit hem echter in het gewicht, over het algemeen wegen munten van klasse A3 namelijk maar 9-11 gram. (dit zijn allemaal gemiddelden, uw exemplaar zou hiervan nogal erg van kunnen verschillen). Om de munt nog verder te classificeren kunt u deze website gebruiken, de tabel bestaat uit een geüpdatet versie van de tabellen van Bellinger en Grierson, welke kijken naar de verschillende typen decoraties op zowel de Nimbus, het boek in de handen van Jezus en de decoratie aan de boven- en onderkant van de inscriptie op de achterzijde. Al vrees ik wel dat deze munt hier misschien iets te versleten voor is.

Wat betreft de ouderdom van deze laat-Byzantijnse munt bied ook de klassering weer een uitkomst. Zowel klasse A2 en A3 zijn geslagen onder keizer Basileios II (met als leuke bijnaam De Bulgarendoder) en zijn mede-keizer Constantijn VIII. Basileios II regeerde van 976 AD tot 1025 AD, dit is dan ook de datering op klasse A2. Na de dood van Basileios in het jaar 1025 AD werd Constantijn na 63 jaar mede-keizer te zijn (hij werd gekroond toen hij twee was), nu solo-keizer. Helaas voor hem duurde dit niet lang; hij stierf op 11 november 1028. Klasse A3 is dus geslagen vanaf ongeveer 1023 AD (nog onder allebei de heersers) tot 1028 (onder Constantijn VIII) AD, drie jaar na de dood van Basileios. Als u dus het gewicht plaatst, kunnen we een iets duidelijkere determinatie geven, maar de datering ligt in ieder geval tussen 976 AD tot 1028 AD.
Het gaat hier, zoals je zelf ook al aangeeft, om eenzelfde anonieme follis van klasse A. Ook bij deze kunnen we A1 afstrepen, we zien immers decoratie onder de tekst. Het gewicht en de diameter zijn hier dus de uitkomst. Ik gok zelf op de iets minder zeldzamere klasse A3, gezien de 'stijl' , maar wie weet :sarcasm1: Ik geloof dat dit inderdaad een dubbelslag is; de munt eronder lijkt van hetzelfde type te zijn. Maar overslagen kwamen inderdaad veel voor bij de late Byzantijnen, vooral op de zogenaamde 'trachy's en de latere (G-N) anonieme follisen.

Groet,

Mika

Terug naar “Vroege middeleeuwen 450 -1050”