Proof vs Prooflike waarde

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

johnnydo
Nieuw lid
Nieuw lid

Proof vs Prooflike waarde

Bericht door johnnydo »

Beste Forum,

Mijn vraag gaat over Proof en Prooflike.
Na aanschaf van een munt, geadverteerd als zijnde Proof, bleek bij ontvangst vermeld in het certificaat dat het om een Prooflike munt gaat.
Ik ben hierin wat teleurgesteld, echter weet ik niet of dat terecht is.

Mijn vraag is dan ook, zou er een prijsverschil in Proof en Prooflike moeten zijn?

Na het aangeven hiervan ben ik namelijk bedankt door de webshop in kwestie voor mijn oplettendheid, maar verder geen compensatie voor het verschil.
Ik heb me ingelezen op het verschil tussen proof en prooflike, echter kan ik daar niet uithalen of het invloed heeft op waarde gezien het verschil eigenlijk minimaal is.

Alvast bedankt voor de feedback!
Laatst gewijzigd door johnnydo op 11 aug 2015, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Proof vs Prooflike waarde

Bericht door Jan W »

Om welke munt uit welk jaar gaat het?
johnnydo
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door johnnydo »

Jan W schreef:Om welke munt uit welk jaar gaat het?
Zilveren Dukaat Holland 2003
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Het lijkt erop dat de KNM de zilveren dukaten de ene keer Proof (bijvoorbeeld 2001 en 2004 en 2005) en de andere keer Prooflike sloeg (bijvoorbeeld 2002 en 2003). Op hun site zie ik geen prijsverschil in deze versies. http://www.knm.nl/Zilveren-Dukaat/nl/pa ... =20&max=50

Ik zie dat bijvoorbeeld Kienhorst weer de vermelding Proof bij 2003 zet. http://www.kienhorst.nl/index.php?main_ ... ts_id=1105 De KNM doet dat zelf niet. Opvallend trouwens dat KNM goedkoper is dan deze handelaar... :knipoog:
johnnydo
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door johnnydo »

Jan W schreef:Het lijkt erop dat de KNM de zilveren dukaten de ene keer Proof (bijvoorbeeld 2001 en 2004 en 2005) en de andere keer Prooflike sloeg (bijvoorbeeld 2002 en 2003). Op hun site zie ik geen prijsverschil in deze versies.

Ik zie dat bijvoorbeeld Kienhorst weer de vermelding Proof bij 2003 zet. ?main_page=product_info&cPath=4_5_128&products_id=1105 De KNM doet dat zelf niet. Opvallend trouwens dat KNM goedkoper is dan deze handelaar... :knipoog:
Bij KNM hebben ze dit een uur geleden aangepast op de site, na mijn mailtje!! greeny
Er stond tot een uur geleden - Proof in titel en in details.

Bedankt voor je hulp, Jan!

Ben er nog niet helemaal uit wat ik moet vinden van mijn ervaring (Proof gekocht, Prooflike ontvangen), maar ben hoe dan ook blij met mijn Dukaat :lach:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die, als je ze een munt geeft, kunnen vertellen of deze proof danwel prooflike is. Ik zou me er dan ook niet druk om maken.

Overigens mag je ervan uit gaan dat bij de zilveren dukaten alle munten van een jaar op dezelfde manier zijn geslagen, dus voor de waarde zal het niet uitmaken of hij proof danwel prooflike is.
johnnydo
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door johnnydo »

spatbord schreef:Ik denk niet dat er veel mensen zijn die, als je ze een munt geeft, kunnen vertellen of deze proof danwel prooflike is. Ik zou me er dan ook niet druk om maken.

Overigens mag je ervan uit gaan dat bij de zilveren dukaten alle munten van een jaar op dezelfde manier zijn geslagen, dus voor de waarde zal het niet uitmaken of hij proof danwel prooflike is.
Verschil op het oog zal inderdaad nihil zijn. Het staat echter wel op het certificaat vermeld.
Ik wist niet dat er van een bep. jaar alleen proof/of prooflikes geslagen zijn. Dit zou inderdaad geen verschil maken in dat geval.

Prooflike is hoe dan ook een stap onder Proof. Waardoor ik me toch enigzins in de malig genomen voel.
Nu kan ik van een willekeurig webshop nog tik foutjes of misverstanden verwachten, echter valt het me van KNM wel tegen.

Ik maakte me er in eerste instantie eigenlijk niet eens echt druk om, tot ik het aangaf bij knm en ik een reactie terug kreeg - quote:
"Hartelijk dank voor uw e-mail. Van zilveren dukaten zijn nooit exemplaren in Prooflike kwaliteit geslagen. Deze zijn altijd proof. Zou u kunnen aangeven hoe u tot onderstaande conclusie komt?"
En hier stond ik dan wel van te kijken.

Als nieuwe verzamelaar wou ik echter wel zeker weten of ik niet de malig genomen ben.
Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol »

Volgens mij heeft de KNM een aantal jaar lang geen proof munten gemaakt maar alleen prooflike munten.
Bv. Jaarset 1999 met de euromunten deze bestaan ook niet in proof kwaliteit.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

johnnydo schreef:Prooflike is hoe dan ook een stap onder Proof. Waardoor ik me toch enigzins in de malig genomen voel.
Nu kan ik van een willekeurig webshop nog tik foutjes of misverstanden verwachten, echter valt het me van KNM wel tegen.
Het kan er ook op duiden dat niemand er echt veel waarde aan hecht of deze dingen proof danwel prooflike zijn...
Maar goed, de reactie die je kreeg van de KNM is dan wel weer een vreemde.

Misschien moet je jezelf afvragen: als deze als prooflike was geadverteerd, had je hem dan alsnog gekocht? Zo nee, stuur de munt dan terug. Zo ja, dan is er toch niet zoveel aan de hand? :)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Aan de andere kant: Als je deze dukaat 2003 wilt voor je collectie zal je dus blijkbaar deze wel in prooflike moeten nemen. Een andere versie is er volgens mij niet.
johnnydo
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door johnnydo »

Jan W schreef:Aan de andere kant: Als je deze dukaat 2003 wilt voor je collectie zal je dus blijkbaar deze wel in prooflike moeten nemen. Een andere versie is er volgens mij niet.
Dat klopt, verder geen probleem.
Als nieuwe verzamelaar wou ik toch even dubbel checken of ik niet te simpel afgewinpelt werd in deze.

Al ben ik er nu nog niet zeker van of er uberhaupt proof versies bestaan, gezien andere websites nog wel adverteren met proof.
Had ik nou direct een bericht terug gekregen met: excuses, er zijn echter alleen prooflike versies maar door fout op website stond er proof, dan was het direct duidelijk geweest.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik heb nog nooit een munt gezien waarvan zowel prooflike als proofmunten beschikbaar zijn. Wel Proof(like) en BU, maar geen proof en prooflike.
Mocht die er wel zijn, dan hoor ik dat graag, maar ik betwijfel het.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

spatbord schreef:Ik heb nog nooit een munt gezien waarvan zowel prooflike als proofmunten beschikbaar zijn.
Volgens mij heb je daar gelijk in, prooflike munten zijn goedkoper te produceren dan proof munten, en als de stempels vaak genoeg opnieuw worden gepolijst of vervangen is het verschil niet of nauwelijks te zien.
je kunt dus ook niet zonder meer stellen dat prooflike een mindere kwaliteit is.

Luit
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

spatbord schreef:Ik heb nog nooit een munt gezien waarvan zowel prooflike als proofmunten beschikbaar zijn. Wel Proof(like) en BU, maar geen proof en prooflike.
Mocht die er wel zijn, dan hoor ik dat graag, maar ik betwijfel het.
Ze zijn er wel, munten die zowel in proof als prooflike zijn geslagen. Althans, volgens de catalogus. Ik ken het uit Rusland, zie bijgevoegde afbeelding. Of het verschil in werkelijkheid ook goed te zien is, weet ik niet, want ik heb niet alle versies van deze munt.

Bernard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Na 14 berichten in dit topic heeft nog steeds niemand uitgelegd wat nu het werkelijke VERSCHIL is tussen proof en prooflike...
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Einstein schreef:Na 14 berichten in dit topic heeft nog steeds niemand uitgelegd wat nu het werkelijke VERSCHIL is tussen proof en prooflike...
Bij Proof worden zowel muntplaatjes als stempel gepolijst, bij prooflike alleen de stempels
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

llinde schreef:
Einstein schreef:Na 14 berichten in dit topic heeft nog steeds niemand uitgelegd wat nu het werkelijke VERSCHIL is tussen proof en prooflike...
Bij Proof worden zowel muntplaatjes als stempel gepolijst, bij prooflike alleen de stempels
ah! Fantastisch bedankt, want dat wist ik echt niet...
marc

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”