Munten bestellen bij het Vaticaan

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

GMM17
Aankomend lid
Aankomend lid

Munten bestellen bij het Vaticaan

Bericht door GMM17 »

Hallo! :D

Ik heb een vraag, na twee jaar wachten heb ik dit jaar voor het eerst eindelijk een bestelformulier toegestuurd gekregen om munten te bestellen bij het Vaticaan. Dit formulier heb ik netjes ingevuld en verstuurd, waarop ik vier BU's heb besteld (= €140). Gisteren heb ik een e-mail gekregen met daarin:

"We confirm you that your request corresponding to the amount of € 74,00 has been registered.
We will send you a new email as soon as the material will be shipped.
Sincerely Yours."

Er is ook een 'request number' en een 'customer code' bij verstuurd. Is er een manier om met deze 'codes' te kijken wat de inhoud van deze bestelling is? Ik ben wel nieuwsgierig aangezien dit de eerste keer is dat ik het bestelformulier heb gekregen en verstuurd. Heeft iemand hier ervaringen mee? En is het normaal dat het bedrag/de bestelling niet helemaal overeenkomt met wat op het formulier is aangegeven?

Alvast bedankt!

GMM17
eurofreak België
Donateur
Donateur

Re: Munten bestellen bij het Vaticaan

Bericht door eurofreak »

Beste, wees voorzichtig als je besteld bij Vaticaanstad want je kan soms voor verrassingen komen te staan dat je als ze het pakje leveren je invoer taksen moet betalen.
Gebeurd niet altijd, zelfs weinig, maar heb al vernomen dat mensen een extra 15 euro moeten betalen aan de postbode.

Je kan beter je munten bij een handelaar aankopen die goede prijs hanteert want dan heb je niet die verrassingen en heb je de bestelde waren veel vlugger dan dat je het bij Vaticaanstad
zelf bestelt. Mss dat anderen hier anders over denken en dan zul je het wel vernemen hier.
Dit is enkel mijn advies dat ik je kan geven.

mvg Luc
groetjes Luc
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Normaal gesproken staan de bedragen vooringevuld op het bestelformulier en worden dan ook exact zo overgenomen.
4 BU sets is wel veel voor een eerste bestelling en gezien het bedrag is dit ook teruggezet naar 2 sets.
Inderdaad moet er officieel nog BTW worden betaald bij ontvangst, maar in Nederland gebeurt dit meestal niet, en heb je geluk.
Voor BU sets is het inderdaad nauwelijks de moeite waard om rechtstreeks te bestellen.
lvh België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door lvh »

hallo,

Ook ik was in de wolken dat ik na vele jaren eindelijk een klanten nummer kreeg.
Bestelde direct een BU set 2015 en een munkaart met 50ct.
Ik had het ongeluk dat me mij er uit nam 3.51€ BTW + 12€ formaliteiten.
Weet van vele dat die niets extra moeten betalen. Ik had pech.

Groetjes
Luc
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

[quote="lvh"Ik had pech.[/quote]
of de anderen geluk....

Feit is gewoon dat Vaticaanstad en ook San Marino en Monaco in principe geen EU landen zijn en er daarom ook geen BTW geheven wordt door die landen, en dus moet de BTW betaald worden bij invoer in de EU.
De vrijstelling daarvoor is 22 euro, en dat betekent dat je dus voor alles wat meer kost dan 22 euro over het volledige bedrag de BTW moet betalen en jij verplicht bent dit aan te geven.
Aangezien de post of koerier deze aangifte namens jou doet, moeten ze daarvoor het bedrag voorschieten aan de douane/fiscus en hebben ze er werk aan.
Voor deze dienstverlening berekenen ze dan bedragen afhankelijk van welk bedrijf inklaart van 10 tot 20 euro.
Ik heb in Nederland sinds 2002 nog nooit meegemaakt dat dit op muntzendingen uit Vaticaan, San Marino of Monaco daadwerkelijk is ingehouden, maar weet wel dat het in Duitsland vrijwel altijd wel wordt geïncasseerd.
Het is dus goed om te beseffen dat dit altijd kan gebeuren.

Luit
GMM17
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door GMM17 »

Dank jullie wel allemaal voor het delen van jullie ervaringen, ik ben benieuwd hoe het dan zal verlopen. Het loont zich dan inderdaad niet zo zeer om rechtstreeks bij het Vaticaan te bestellen. Toch, merci beaucoup! ;) :thumb up:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik heb nooit problemen gehad met munten van San Marino, altijd ontvangen zonder douane of BTW problemen. Net als jij heb ik jarenlang gehoopt dat ik ooit rechtstreeks bij het Vaticaan de 2 euromunt kon bestellen. Plotseling kreeg ik een bestelformulier en kon bestellen, keurig afgeleverd zonder problemen. Helaas was dit het enige en laatste jaar ondanks dat ik een klantnummer heb. In het vervolg kreeg ik bestelformulieren voor postzegels.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Ilosab schreef:Ik heb nooit problemen gehad met munten van San Marino, altijd ontvangen zonder douane of BTW problemen.
In Nederland is PostNL niet al te ijverig bij het inklaren, laten we het daar maar op houden ;)
Overigens mag je het natuurlijk eigenlijk geen probleem noemen als je volgens de regels moet betalen.... ;)

Luit

Terug naar “Euromunten”