Wie kan mij vertellen of dit als betaalmiddel gebruikt is.
26 mm doorsnede
Strafinrichting Wortel
Moderators: Arjena3, Aernout
Re: Strafinrichting Wortel
van Melcoins krijg ik dit bericht omdat gisteren er weer een storing was op het forum waardoor reacties niet te geven waren. Helaas is er geen email adres van de wortel te vinden waardoor contact opnemen lastig is
Is het een idee om contact met de inrichting op te nemen? Misschien hebben ze nog andere voor jou(!)
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... wortel.jsp
Inrichtingshoofd: Lut Ruttens
Adres
Gevangenis van Wortel
Kolonie 17 2323 Wortel
Tel.:03 340 45 11
Fax:03 340 45 45
De huidige gevangenis van Wortel was tot 1933 een landloperskolonie. Met de afschaffing van de wet op de landloperij werd de strafinrichting in gebruik genomen om veroordeelden onder te brengen. De gebouwen werden omgebouwd, beter beveiligd en gerenoveerd.
Niemand verder?
De catalogus "België Gemeentepenningen & medailles 2015" van Marc Willemans vermeldt onder nr. 0000-507:
drankjeton, 26,7 mm in messing.
Het door u afgebeelde exemplaar lijkt me echter niet in messing te zijn, maar in alpaca. ik heb de heer Willemans dienaangaande dan ook ingelicht.
marc
drankjeton, 26,7 mm in messing.
Het door u afgebeelde exemplaar lijkt me echter niet in messing te zijn, maar in alpaca. ik heb de heer Willemans dienaangaande dan ook ingelicht.
marc
-
- Senior lid
Over de roemruchte geschiedenis van Wortel waar o.a. de vader van Johnny Hallyday's vader was opgesloten heeft Toon Horsten een indrukwekkend boek geschreven. In de jaren als weldadigheidskolonie verdiende men hier geld, gewoon uitbetaald in Belgische franken. De jeton lijkt me dan ook afkomstig uit de moderne tijd en zou inderdaad goed als automatenpenning kunnen dienen en is als zodanig ook verzamelwaardig voor de liefhebber. Er zijn er in ieder geval geveild tot een prijs van maar liefst 1,25 euro hetgeen meer zal zijn dan de 'nominale waarde'.
De munten op de foto's lijken inderdaad zeer licht; andere afbeeldingen op het WWW tonen echter duidelijk de messing kleur.
De munten op de foto's lijken inderdaad zeer licht; andere afbeeldingen op het WWW tonen echter duidelijk de messing kleur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
allen bedankt. Dan krijgt deze helaas geen plaats in de verzameling.