2,5 gulden 1847

Koning Willem II ☼ 1792 - † 1849
Regeerperiode: 1840 - 1849

Moderator: maarten89

Koen91
Nieuw lid
Nieuw lid

2,5 gulden 1847

Bericht door Koen91 »

Hallo allemaal. Ik ben pas begonnen met verzamelen, in eerste instantie een aantal rijksdaalders van Willem III, maar ik kon laatst een eerst rijksdaalder van Willem II op de kop tikken. Echter, met mijn weinig ervaring nog in het verzamelen van oude munten, vroeg ik mij af of jullie bekend zijn met de lichte omlijning die ik heb opgemerkt rondom de afbeelding en de letters zoals hier op de kopzijde te zien:

Afbeelding

Of ben ik helaas slachtoffer van een vervalsing?

Mvg.
CorioCoins

Re: 2,5 gulden 1847

Bericht door CorioCoins »

Ik vermoed eerder een slachtoffer van een gereinigde munt ;-)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

De munt is waarschijnlijk een keer gepoetst met een doekje. Daar waar details hoog op de munt zitten (hoofd en letters) kan een doekje net niet de vlakke ondergrond raken. Vandaar de lichte lijnen erom heen.
Koen91
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Koen91 »

Ah ja, logisch. Jammer, maar het leed is te overzien :) Dank!
CorioCoins

Hoi Koen,

Geen paniek hoor, er is weinig tot geen leed voor deze munt.
In deze kwaliteit is het gebruikelijk dat een munt in het verleden gereinigd is geweest :-(
Veel plezier met uw aanwinst en met het verzamelen...

mvg,

Bert
Koen91
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Koen91 »

Aha, okay! Dank voor jullie reacties. Wat zouden jullie zeggen over de kwaliteit en waarde op basis van deze zijde? Ik zal binnenkort als ik weer thuis ben de andere zijde posten.

Ik ben voornemens om te beginnen met rijksdaalders van Willem III en Willen II (en Willem I haha). Goede keus om te beginnen of niet?

Mvg
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Fraai tot zeer fraai, gereinigd. Waarde 25-30 Euro.
CorioCoins

Niets aan toe te voegen
Gradatie ergens tussen fraai+ en zeer fraai- en huidige prijs rond 25 euro (fluctueert enigszins enkele euro's als de zilverprijs stijgt of daalt)
Koen91
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Koen91 »

Dank! Hebben jullie tips hoe ik - als beginner- snel/goed kan leren wat de kwaliteit is van een Koninkrijks munt? Ik weet dat je op de details van het portret etc. moet letten, maar waar vergelijken jullie dan mee? Zijn er handige websites? Kan nog wel wat schelen bij het kopen van een munt :)
CorioCoins

Eigenlijk ben ik niet echt genegen reclame te maken voor de muntalmanak 2015, maar daar staan wel enkele voorbeelden van de gradatie...
Uiteraard zijn die voor iedereen anders te interpreteren. Na verloop van tijd krijg je wel een indruk, op welke kenmerken je moet letten. (slijtage van de hoger gelegen delen)

Sommige verkopers houden ervan de ondergrens aan te geven, daarmee is de munt die je koopt altijd beter dan dat je verwacht:
Koevoets numismatics is hier een mooi voorbeeld van... Hele mooie munten met de meest eerlijke gradering. Zal ik gelijk even reclame voor je maken Jan frogwink :
http://www.ebay.nl/usr/koevoets_numisma ... 7675.l2559

Ander verkopers houden ervan om altijd hoger te graderen zoals een Theo Peters. Hierdoor betaal je vaak teveel voor een munt.

Eventueel kunnen mensen hier op het forum helpen bij het graderen van de munten.

Mocht u nog interesse hebben in Willem II of Willem II rijksdaalders dan heb ik er nog enkele voor een bedrag rond de 25 euri.

mvg,

Bert

Terug naar “Koning Willem II”