De titel klinkt spannend maar ik mag graag bont beginnen.
Om bij het begin te beginnen neem ik jullie mee terug naar het jaar 1986, een eeuwigheid geleden.
Destijds, nog steeds trouwens maar nu maar voor 1 dag in de week, stond ik op de markt en verkocht ik o.a. wenskaarten. ook toen al was ik een verzamelaar en hield mijn ogen altijd open voor de rijksdaalder 1969 visje, kwarje 1954, zeldzamer dus interessant. Soms ontving ik zelfs weleens een zilveren gulden 1967, soms de ouderen.
Op een gegeven moment in 1986 viel mij op dat de rijksdaalder van 1986 in 2 varianten de kassa binnenkwamen, de een zoals een nieuwe munt eruit hoorde te zien: nog weinig in roulatie geweest en glom tegen je op. De ander was mat van kleur blijkbaar veel zwakker geslagen. Die zwakker geslagen munt bleef opvallen en hoewel ik ze niet dagelijks zag heb ik er in die tijd tocht een handje vol van bewaart tot op de dag van vandaag ( ik ben ze destijds vergeten in te leveren mag je ook zeggen

Van de week was ik bij een gepensioneerde munthandelaar op bezoek om een dukaton op echtheid te laten bekijken en zodoende kwam het onderwerp op vervalsingen en begon hij over DE rijksdaalder 1986. Hij wist me te vertellen dat destijds het verhaal ging dat er 20.000 rijksdaalders waren afgekeurd bij de Munt,
die waren ter vernietiging afgevoerd maar gestolen en nooit vernietigd. De Munt zou nooit aangifte hebben gedaan om het ook uit de krant te houden.
Nu ben ik wel nieuwsgierig of er mensen op het forum zijn die dit verhaal van de 20.000 gestolen rijksdaalders kunnen bevestigen en of er meer over kunnen vertellen.
Ik heb hieronder een foto van die zwakke rijksdaalder en ter vergelijking een rijksdaalder 2001 unc. Bedenk dat die zwakke rijksdaalder 1986 ik in dat jaar uit de kassa haalden en niet 10 jaar later dus het is geen slijtage na 10 jaar, daarnaast heb ik 21 van die rakkers. Nu ik ze zo door mijn handen laat gaan zien ze er wel allemaal zwaar gerouleerd uit, daar denk ik nu van: de dieven hebben ze eerst een tijdje in de cementmolen gegooid om ze kunstmatig oud te laten lijken.