Pillar dollar 1741, Filips V, Mexico.

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Zuid Amerika.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Pillar dollar 1741, Filips V, Mexico.

Bericht door JO3023 »

Beste allen,

Hieronder laat ik een 8 reales stuk uit Mexico (de bekende pillar dollars) zien geslagen in het jaar 1741 op naam van Filips V. De diameter hiervan is 38 mm en de munt weegt precies 26,69 g. Naast een foto van de munt laat ik ook een aantal fotos met details zien. Aan de oxidaties te zien is deze munt overduidelijk afkomstig van een zeevondst, maar welke weet ik niet. Het enige dat de handelaar mij kon vertellen is dat zijn broer vroeger deze munten uit Florida meenam.

Afbeelding
image host

Afbeelding
free image hosting

Afbeelding
free image hosting

Afbeelding
upload pic

Afbeelding
image post

Groetjes,
Tristán
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Pillar dollar 1741, Filips V, Mexico.

Bericht door Jan W »

Mooie munt hoor. Niet of nauwelijks gecirculeerd zo de kist in op het schip. Gezien de corrosie komt deze uit zeewater. De munt zal dus wel uit een scheepswrak komen. Ik heb zelf ook nog zo'n scheepswrak exemplaar liggen uit 1736 Mexico. Die weegt 26,35 gram en is dus iets gewicht kwijtgeraakt door corrosie (officieel 27,065 gram). Deze munt is bijna net zo gaaf (als je door de corrosie heenkijkt tenminste).
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Dank je Jan W. Met al die, nauwelijks van echte te onderscheiden, vervalsingen beschouw ik corrosie op dit soort munten als teken van authenticiteit. Dus door de corrosie heen kijken zal zeker geen probleem zijn.

Groetjes,
Tristán
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Prachtige munt Tristán, de aanslag geeft deze munt meer charme. Gewichtsverlies hoort ook bij scheepwrakmunten. Gezien de vele vervalsingen is het zeker aan te raden om dit soort munten bij een vertrouwd adres te kopen.
Ik zie trouwens dat je deze munt onder Zuid Amerika geplaatst hebt, deze hoort onder Noord Amerika. Ik heb mijn nieuwe aanwinsten uit Mexico wel onder Noord Amerika geplaatst, misschien dat een moderator deze bij elkaar kan zetten? Groeten, Nico.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Dank je Nico. Je hebt volstrekt gelijk deze munt hoort onder Noord Amerika (Midden Amerika is als keuze niet mogelijk en Zuid Amerika is het inderdaad niet).

Gr,
Tristán
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Dat komt omdat Midden-Amerika geen continent is, maar een regio. De continenten Noord- en Zuid-Amerika worden gescheiden door het Panama kanaal.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Over het algemeen Koevoets numismatics worden munten ingedeeld volgens regio. Als dat niet mogelijk is dan pas worden ze ingedeeld via continent.

Gr,
Tristán
Donateur
Donateur

Tristán,

De indeling op het forum is overduidelijk. Continenten.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Vandaag soms met de verkeerde been uit bed gestapt Koevoets numismatics?

Gr,
Tristán
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Aan de moderator van Zuid Amerika koenmunten: Zou u dit onderwerp naar Noord Amerika kunnen verplaatsen? Bij voorbaat hartelijk dank.

Gr,
Tristán
Donateur
Donateur

JO3023 schreef:Vandaag soms met de verkeerde been uit bed gestapt Koevoets numismatics?
Mijn excuses, het is niet mijn bedoeling om humeurig over te komen. Het zal de leeftijd zijn. :knipoog:
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Op zich maakt het niet zoveel uit waar de munten van Mexico worden ingedeeld, maar nu stonden sommige bij Noord Amerika, en deze bij Zuid Amerika, dat is niet handig. Misschien passen ze wel beter bij Zuid Amerika, als voormalige Spaanse kolonie. Het merendeel van de munten in de rubriek Noord Amerika komen uit de USA, en een gedeelte uit Canada. Dat is ook een overzichtelijke indeling, VS en Canada bij elkaar, en de rest in een rubriek.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Koevoets numismatics schreef:
JO3023 schreef:Vandaag soms met de verkeerde been uit bed gestapt Koevoets numismatics?
Mijn excuses, het is niet mijn bedoeling om humeurig over te komen. Het zal de leeftijd zijn. :knipoog:
Geeft niets Koevoets numismatics, ik ben ook niet meer één van de jongste, maar heb het afgelopen jaar zoveel meegemaakt (mijn moeder overleden, mijn contract niet meer verlengt) dat ik soms denk dat de hele wereld gek is geworden om zich over trivialiteiten druk te maken. Er zijn serieuzere dingen waar ik mij druk over maak dan waar een munt precies thuis hoort. En ik ben oud genoeg (dus van de oudere generatie en niet de jongere generatie die werkelijk niets anders kan dan continue met hun mobiel te zitten spelen) om zelf na te gaan wat de indeling op dit forum is. Ik heb mij enkel en alleen bij het opvoeren van dit tema vergist.
Nico schreef:Op zich maakt het niet zoveel uit waar de munten van Mexico worden ingedeeld, maar nu stonden sommige bij Noord Amerika, en deze bij Zuid Amerika, dat is niet handig. Misschien passen ze wel beter bij Zuid Amerika, als voormalige Spaanse kolonie. Het merendeel van de munten in de rubriek Noord Amerika komen uit de USA, en een gedeelte uit Canada. Dat is ook een overzichtelijke indeling, VS en Canada bij elkaar, en de rest in een rubriek.
Nee, nee Nico. Aangezien Midden Amerika geen optie is zou ik toch deze munt onder Noord Amerika willen plaatsen. Daar hoort, vind ik, deze munt meer thuis dan onder Zuid Amerika.

Gr,
Tristán
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Ik vind Mexico persoonlijk meer bij Zuid-Amerika dan bij Noord-Amerika horen. Vanwege culturele verschillen wijkt Mexico naar mijn inzien te veel af met landen waarvan het duidelijk is dat ze in Noord-Amerika liggen (m.a.w. de Verenigde Staten en Canada).
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ik laat het graag aan de moderator over Lotus07. Mij maakt het niet zoveel uit, maar strikt genomen uitgaande van het continent is Noord Amerika meer op zijn plaats. Indeling op basis van cultuur, hoewel ik er begrip voor heb, gaat zelfs mij net iets te ver. :)

Gr,
Tristán
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Volgens Wikipedia: Mexico (Spaans: México of Méjico), officieel de Verenigde Mexicaanse Staten (Spaans: Estados Unidos Mexicanos)[5] is een land in Noord-Amerika, grenzend aan de Verenigde Staten, Belize en Guatemala, de Grote Oceaan en de Golf van Mexico. Ook enkele eilanden behoren tot Mexico.
(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mexico_%28land%29)

Terug naar “Zuid Amerika”