Laatst heb ik op een verzamellaarsbeurs voor een paar euro deze "munt" gekocht. Na het thuis te reasearchen ben ik er achter gekomen dat het om een gok-token, afkomstig uit de Chinese gokhuizen in Siam (Thailand) gaat. Deze werden uitgegeven van ongeveer 1750-1870 en er zijn duizend verschillende designs gemaakt (de tokens waren namelijk maar even geldig) Deze tokens (ook wel Pee's genoemd) zijn meestal van porselein, met details in felle kleuren. Vaak werden zij ook als wisselgeld gebruikt, gezien iedereen hier de waarde van kende, maar uiteindelijk werd dit rond 1880 verboden. Ik heb dit exacte type echter nog niet kunnen vinden op internet. Achterop zou het Chinese teken "Qian" staan, wat geld of waarde betekend. Voorop zou de naam van het gokhuis moeten staan, maar volgens mij is dit in het Thais.
Helaas las ik op internet dat een groot deel van deze tokens toeristen-vervalsingen zijn uit de jaren negentig, dus ik vrees ook voor deze

. Ik Beschik echter niet over een goede catalogus, en ik kan geen Chinees of Thais. Er schijnt een mooi overzicht van echte en neppe tokens te staan in de Duitse catalogus: "sammlung köhler-osbahr band ii/3: siamesische porzellantoken". Mijn vraag is nu of iemand deze catalogus (of een andere over porseleinen tokens) heeft en of iemand instaat is het opschrift te lezen. Zou in ieder geval helpen.
Hier nog een leuk artikel over deze Pee's van het Rijksmuseum voor Volkenkunde. Blijkt dat wij in Nederland een collectie van 299 Pee's hebben, die we gekregen hebben van de Nederlandse diplomaat in Bangkok, in 1894.
img066.jpg
img068.jpg
img086zoom.jpg
Mocht iemand anders ook zo'n token hebben is het altijd leuk om die ook te plaatsen!
Groet,
Mika
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.