Kan dit platgewalst zijn door een traktor?

De onderste 2 munten zijn geen bodemvondsten, ik heb het al een poosje in bezit.
Dubbeltje waarschijnlijk uit 1966

5 cent

Weten jullie of deze munten misslagen zijn?
Moderator: maarten89

Ik dacht dat die cirkels kunnen ontstaan bij het maken van rollen..Lotus07 schreef:De kringen die je ziet op de waardezijde van het duppie en de gulden zijn ontstaan doordat de munt in een automaat is geworpen. De automaat voert als het ware een soort controle van echtheid uit op de munt en daardoor ontstaat er een cirkelvormige bekrassing op de munt.

Soortgelijke sporen kunnen inderdaad ontstaan door een wikkelmachine voor muntrollen, maar die zijn dan een stuk zwakker. Dit lijkt me een gevolg van forse mechanische kracht. Een automaat? Ik ken wel die draaiautomaten voor toeristen waar ze hun eigen stuiver kunnen bewerken tot een souvenirpenning; die gaan niet zachtzinnig met een muntje om. Een 'gewone' automaat keurt de munten aan de hand van diameter, gewicht of metaalsoort maar hoeft daartoe geen destructieve proef door te voeren. Het doet mij sterk denken aan ordinair maakwerk waarbij de ring is aangebracht met een stukje pijp o.i.d. Het is duidelijk gebeurt na het slagproces gezien de beschadigingen op letters en het wapenkroontje. Geen misslag, geen normale slijtage. Gewoon eens als de kop van Jut gebruikt door iemand...$and€r schreef:Ik dacht dat die cirkels kunnen ontstaan bij het maken van rollen..Lotus07 schreef:De kringen die je ziet op de waardezijde van het duppie en de gulden zijn ontstaan doordat de munt in een automaat is geworpen. De automaat voert als het ware een soort controle van echtheid uit op de munt en daardoor ontstaat er een cirkelvormige bekrassing op de munt.