FDC set niet FDC?
Moderator: maarten89
FDC set niet FDC?
Ik kon een serie FDC sets Beatrix gulden munten krijgen voor een mooie prijs, maar de set van 1987 heeft wat 'problemen'.
Het lijkt wel alsof er op de munten van 2.5 gulden en 1 gulden vuil zit. Ik kan niet zien of het nu op de munten zit, of op de folie, maar ik krijg het met een natte vinger niet van de folie weg, als het daar al zit. Daarbij heeft de tombak penning duidelijk vlekken.
Komt het vaker voor dat de munten in de provinciesets oxideren? Of dat er vuil op zit?
Het lijkt wel alsof er op de munten van 2.5 gulden en 1 gulden vuil zit. Ik kan niet zien of het nu op de munten zit, of op de folie, maar ik krijg het met een natte vinger niet van de folie weg, als het daar al zit. Daarbij heeft de tombak penning duidelijk vlekken.
Komt het vaker voor dat de munten in de provinciesets oxideren? Of dat er vuil op zit?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Re: FDC set niet FDC?
Edit: ik heb de set inmiddels opengemaakt. In deze staat wil ik hem niet in mijn collectie. Ik vind hem niet eens verkoopbaar. Het blijkt dat de vervuiling (vlekken, het lijkt wel smeer) echt op de munten zit, en niet op het plastic. Opmerkelijk. Dat zou je niet verwachten bij FDC.
Heeft iemand anders dit ook wel eens zo gezien bij de FDC-setjes?
Heeft iemand anders dit ook wel eens zo gezien bij de FDC-setjes?
-
- Superlid
Tot nu toe heb ik alleen meegemaakt dat de munten enigszins verkleuren, maar niet aangetast worden. Lijkt hier ook het geval te zijn, maar dan blijft het toch vreemd dat dit gebeurd is, ik dacht altijd dat de FDC munten indeze serie FDC-setjes vacuum verpakt werden...
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
-
- Donateur
Als ik moet gokken zou ik zeggen dat het setje ergens lang in een vochtige omgeving heeft gelegen..
-
- Superlid
Denk niet dat dat het geval is, anders zou je dat ook wel aan het karton zien.$and€r schreef:Als ik moet gokken zou ik zeggen dat het setje ergens lang in een vochtige omgeving heeft gelegen..
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
$and€r schreef:Als ik moet gokken zou ik zeggen dat het setje ergens lang in een vochtige omgeving heeft gelegen..
Aan het karton was niks te zien.Lotus07 schreef:Denk niet dat dat het geval is, anders zou je dat ook wel aan het karton zien.
Ik had ook best moeite het plastic van het papier te scheiden, dus de munten waren wel goed afgesloten. Misschien dat de medewerker die de set heeft ingepakt geen schone handschoenen aan heeft gehad...? Het vuil zat wel alleen aan de muntzijde. Zowel bij de rijksdaalder, de gulden als het kwartje. Het dubbeltje en de stuiver leken schadevrij te zijn.
En wat ze met die pennig gedaan mogen hebben... tombak schijnt toch vrij roestvast te zijn
Hoe dan ook. Deze munten zijn toch moeilijk FDC te noemen lijkt me zo.
Hoi,
Tombak kan onder invloed van zuurstof, vocht en licht makkelijk van kleur veranderen. Kijk maar eens bij je oude sportmedailles. Veel daarvan zullen flink verkleurd zijn.
Het is best mogelijk dat de tombak, door te zuurstof en water te binden, helpt de andere munten iets mooier te houden.
Groet,
Mark
Tombak kan onder invloed van zuurstof, vocht en licht makkelijk van kleur veranderen. Kijk maar eens bij je oude sportmedailles. Veel daarvan zullen flink verkleurd zijn.
Het is best mogelijk dat de tombak, door te zuurstof en water te binden, helpt de andere munten iets mooier te houden.
Groet,
Mark
Numismatiek op Facebook https://www.facebook.com/groups/hobbymunt.nl
Mijn webshop: http://www.hobbymunt.nl
Mijn webshop: http://www.hobbymunt.nl
-
- Globale moderator
Je hebt ze dus uit de setjes gehaald?janssenfrank schreef: Ik had ook best moeite het plastic van het papier te scheiden, dus de munten waren wel goed afgesloten.
Kan je ze, nu je toch verscheidene setjes hebt bemachtigd, ze niet beter in de verpakking laten?
Aangetast zijn ze nu toch al...
Gr, Stephan
Edit: Ik lees nu je post in de nieuwe aanwinsten rubriek, dus deze post is lichtelijk overbodig
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ik ben nooit erg sportief geweest. Laat staan dat ik er prijzen mee wonmarksch schreef:Kijk maar eens bij je oude sportmedailles.
Alleen deze van 1987 heb ik open gemaakt. Daarvoor koop ik een nieuw setje. De rest blijft mooi dicht en gaat fijn in een album.Stephan O schreef:Je hebt ze dus uit de setjes gehaald?
Onlangs heb ik een aantal FDC sets van de Nederlandse Antillen gekocht. Hierbij zaten twee sets van hele slechte kwaliteit. Bij een set uit 1995 laat de lijmlaag tussen het karton los. Bij een set uit 1994 is het nog erger: daar valt de hele plastic inlay eruit en die blijkt ook nog een keer open te zijn.
Gelukkig krijg ik van de verkoper nieuwe setjes. Ik snap ook wel dat een handelaar stapels van die sets heeft liggen en ze niet allemaal stuk voor stuk gaat nakijken voor hij ze verstuurt. Wat dat betreft dus allemaal geen probleem.
Maar wat me dus wel zorgen baart, is dat ik vaker fdc sets zie, waarin de munten verkleuren of zelfs sets die na verloop van tijd gewoon uit elkaar vallen. Heeft het wel zin om dit soort sets te kopen? Of is het misschien beter gewoon unc munten te kopen en die in munthouders te doen? Wat vinden jullie?
Gelukkig krijg ik van de verkoper nieuwe setjes. Ik snap ook wel dat een handelaar stapels van die sets heeft liggen en ze niet allemaal stuk voor stuk gaat nakijken voor hij ze verstuurt. Wat dat betreft dus allemaal geen probleem.
Maar wat me dus wel zorgen baart, is dat ik vaker fdc sets zie, waarin de munten verkleuren of zelfs sets die na verloop van tijd gewoon uit elkaar vallen. Heeft het wel zin om dit soort sets te kopen? Of is het misschien beter gewoon unc munten te kopen en die in munthouders te doen? Wat vinden jullie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Superlid
Zelf heb ik het nog niet meegemaakt, maar ik denk niet dat dit soort problemen heel veel zullen voorkomen. De meeste setjes blijven heel lang goed, maar je kan er inderdaad niet zeker van zijn dat de setjes die goedkoop gemaakt zijn, zoals die kartonnen van jou, eeuwenlang goed zullen blijven. De oudere fdc-sets waren van stevig plastic en die zullen de tand des tijds wel doorstaan. Om alles in munthouders te doen is wel het domste wat je kan doen denk ik. Munthouders zijn ook gewoon goedkoop gemaakt en vooral het plastic venster wordt na een jaar of 10 gewoon bros. Die munthouders zullen dus ook gewoon vergaan, om de munten in de sets te laten lijkt me dan wel de beste oplossing. Anders zou ik ze gewoon opbergen in capsules/muntboxen/weekmakervrije insteekbladen.
Setjes waarin de munten los gedrukt zitten, dus in een kartonnen kaart met uitsparingen zullen gewoon kunnen verkleuren. Er is geen bescherming en gebruikte lijm en papier kunnen net als luchtvochtigheid en zo op de munt gaan inwerken. Het is niet correct om te denken dat men bij een munthuis hetzelfde (paranoia ) handelt als wij verzamelaars. Ik heb bij de KNM mogen kijken hoe men 2 euro proofmunten in de boxjes deed, gewoon met latex handschoenen waarvan de vingers werkelijk zwart zagen van de vele munten, na de pauze werden de handschoenen weer opnieuw aangedaan... Zo gaat dit ook bij de setjes dus er kunnen zelfs vingerafdrukken op zitten, zeker als ze uit Duitsland komen. Ik heb verzamelaars en handelaren bezig gezien met mondkapjes, haarnetjes en katoenen handschoentjes die setjes uitpakten die hoogst waarschijnlijk bij het munthuis een heel andere behandeling hebben gekregen en daar zullen veel munthuizen niet in afwijken
[youtube][/youtube]
Gr. Jeroen
[youtube][/youtube]
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!