Halve Patagon 1624 Maastricht - 3de exemplaar bekend?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Halve Patagon 1624 Maastricht - 3de exemplaar bekend?

Bericht door Jan W »

Onlangs gekocht via een Duitse handelaar (die de munt aanbood met de foutieve vermelding 1/2 Patagon 1624, Stern-Antwerpen): een halve Patagon uit 1624, geslagen te Maastricht. In de CNM 2de druk staat deze munt zonder prijsvermelding aangegeven met als slagaantal 1.700?.

Nader onderzoek leert dat over de Maastrichtse muntslag onder Philips IIII in 2007 in De Beeldenaar nummer 31 een artikel is geschreven waarin deze munt ook ter sprake komt. In 2002 werd voor het eerst melding gemaakt van het bestaan van dit jaartal in het Jaarboek van het EGMP 2002. Daarna dook er een tweede exemplaar op welke is afgebeeld in het artikel. Waarschijnlijk is dit dus het derde bekende exemplaar wat de munt R3-R4 maakt. Opvallend is dat de wapenzijde van mijn halve Patagon iets afwijkt van het plaatje in de Beeldenaar terwijl het er op lijkt dat het stempel van de voorzijde exact gelijk is.

Met een gewicht van 13,49 gram is deze halve Patagon iets lichter dan normaal 14,05 gram. Waarschijnlijk is de munt wat gesnoeid of zijn de schaafsporen (justeersporen?) boven de kroon van het wapen daar debet aan.

Ik wilde de vondst van deze munt ook melden bij de auteur van het artikel maar helaas kan ik geen enkel contact- of mailadres vinden op de site van De Numismatische Kring Brabant. Op deze site is ook het desbetreffende artikel te vinden over de Maastrichtse muntslag onder Philips IIII: http://www.numismatischekringbrabant.nl/k52.html
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jan W op 17 jun 2014, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
matthijs11 Nederland
Donateur
Donateur

Re: Halve Patagon 1624 Maastricht - 3de exemplaar bekend?

Bericht door matthijs11 »

Gefeliciteerd Jan, je laat hier een erg leuke ontdekking zien! :klap: Het blijkt maar weer dat goed rondkijken lonend kan zijn om zeldzame exemplaren te vinden (tegen een redelijke prijs).

Gezien de staat van slijtage lijkt het gewicht me overigens volkomen normaal.

Helaas kan ik niet verder helpen aan een contactadres, maar er zullen toch vast wel leden van de Numismatische kring brabant te vinden zijn op deze site?
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Zeldzaam muntje, en leuk dat je die op deze manier hebt weten te kopen! Je laat hier mooi zien dat goed onderzoek loont. Is het alleen dit jaartal dat zeldzaam is, en komen andere jaartallen veel meer voor, of is het type als geheel als zeldzaam aan te merken?
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Uit het artikel maak ik op dat er tussen 1622-1632 rond de 350.000 exemplaren zijn geslagen van de Patagon en rond de 120.000 van de halve Patagon. 1624 is daarvan zeer zeldzaam, van de andere jaren weet ik dat niet zeker. Gezien de CNM 2de druk is 1627,1631 en 1632 ook zeldzaam bij de halve Patagons.
JO3023B Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JO3023B »

Afbeelding helaas niet meer te zien.

Gr.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

2014-06-10 Halve Patagon 1624 Maastricht via Heidrun Höhn via MA-Shops.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JO3023B Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JO3023B »

Dank je Jan. Zonder twijfel Maastricht.

Gr,
Tristán.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”