Nader onderzoek leert dat over de Maastrichtse muntslag onder Philips IIII in 2007 in De Beeldenaar nummer 31 een artikel is geschreven waarin deze munt ook ter sprake komt. In 2002 werd voor het eerst melding gemaakt van het bestaan van dit jaartal in het Jaarboek van het EGMP 2002. Daarna dook er een tweede exemplaar op welke is afgebeeld in het artikel. Waarschijnlijk is dit dus het derde bekende exemplaar wat de munt R3-R4 maakt. Opvallend is dat de wapenzijde van mijn halve Patagon iets afwijkt van het plaatje in de Beeldenaar terwijl het er op lijkt dat het stempel van de voorzijde exact gelijk is.
Met een gewicht van 13,49 gram is deze halve Patagon iets lichter dan normaal 14,05 gram. Waarschijnlijk is de munt wat gesnoeid of zijn de schaafsporen (justeersporen?) boven de kroon van het wapen daar debet aan.
Ik wilde de vondst van deze munt ook melden bij de auteur van het artikel maar helaas kan ik geen enkel contact- of mailadres vinden op de site van De Numismatische Kring Brabant. Op deze site is ook het desbetreffende artikel te vinden over de Maastrichtse muntslag onder Philips IIII: http://www.numismatischekringbrabant.nl/k52.html