Hoeveel munten/bankbiljetten heb jij in je verzameling?

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
Lotus07
Superlid
Superlid

Hoeveel munten/bankbiljetten heb jij in je verzameling?

Bericht door Lotus07 »

Die van mij bestaat uit 5666 verschillende (wereld-, euro- en Koninkrijks)munten, 1747 verschillende typen en van 167 verschillende landen. Het aantal biljetten is helaas niet zo groot: slechts 18 verschillende biljetten van 7 verschillende landen.

Grt, Lotus07
Laatst gewijzigd door Lotus07 op 15 mar 2014, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Re: Uit hoeveel munten/bankbiljetten bestaat jouw verzamelin

Bericht door rtholen »

Indicatief:

2650 munten
3000 titels in mijn bibliotheek
550 voorwerpen en documentatie omtrent rijksmunt/geldomloop
60tal biljetten
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

een kleine 5.000 verschillende munt types, vooral uit de periode 1400 - 1923. Uit 441 verschillende landen/staten/steden
de bibliotheek bevat ongeveer 300 numismatische titels
daarnaast nog diverse soorten muntlepel, muntschalen etc etc
Laatst gewijzigd door neozion op 15 mar 2014, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

2000 munten ( niet dubbele juliana munten mee geteld dat is 3 kilo)
ongeveer 900 titels
Nog maar 15 bankbiljetten, tijd geleden dat gedeelte verkocht. Had rond 200.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 »

Op dit moment bestaat mijn verzameling uit 38.711 munten en 849 biljetten. Daarnaast nog een map met penningen/tokens. De meeste munten komen uit Europa: 22.140, hiervan 2.040 met een denominatie in €.

De top 5 landen munten bestaat bij mij uit:
- 3.978 Duitsland (o.a. 1.441 BRD, 140 DDR, 407 EU, 654 Duitse Rijk, 253 Derde Rijk, 219 Weimar Republiek, 200 Noodmunten, 213 Pruisen en 35 van Beieren)
- 1.536 Nederland (o.a. 735 Koninkrijk (los en in setjes), 275 EU, 185 modern lokaal geld, 85 Holland en 97 van Zeeland)
- 1.311 Rusland (o.a. 562 Sovjet Unie, 350 Russisch Tsarenrijk, 385 modern Rusland, 10 Spitsbergen en 1 x Siberië)
- 1.224 USA (o.a. 263 centen, 127 dollars, en 295 quarters)
- 1.074 Groot-Brittannië

De top 5 biljetten:
- 46 Rusland
- 40 Indonesië
- 32 Israël
- 29 Duitsland
- 19 Griekenland
verzamelaar van wereldmunten
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Mijn verzameling bestaat uit ca 32000 munten. Ik kan nog aardig vooruit, gezien het aantal dat PeterPaul heeft, onze verzameling zal aardig op elkaar lijken.
De hoeveelheid van ieder is veelal niet te vergelijken en is grotendeels afhankelijk van wat je verzamelt, hoelang je al verzamelt, hoeveel geld je erin wilt en kunt besteden, welke kwaliteit je verzamelt enz
verzamel je alleen de euro's , ja dan zal 2000 munten erg veel zijn. verzamel je alleen Nederland van voor de euro, idem dito.
verzamel je proof munten of circulatiekwaliteit
Verzamel je de hele wereld op type of op jaartal, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Re: Hoeveel munten/bankbiljetten heb jij in je verzameling?

Bericht door neozion »

Klopt, heb je een jaartal verzameling dan loopt het nummer flink op tov een pure type verzameling.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

2065 biljetten en 708 munten.
Alsmede nog wat zaken die met papiergeld te maken hebben zoals een tweetal geldetuis, fles wijn met het Lieftincktientje en nog wat meer van dat spul.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

als ik alle munten,penningen en biljetten moet tellen dan ben ik volgende week zaterdag ongeveer klaar denk ik
dit is zeker een leuk vraagstuk voor onze vriend grivnagozer....
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

leon voorn schreef:als ik alle munten,penningen en biljetten moet tellen dan ben ik volgende week zaterdag ongeveer klaar denk ik
Hou je dat dan niet bij?
Ik zet al mijn munten in een excelsheet en tel op het eind alles op met de volgende functie =aantal(A1:A----), dan weet ik precies hoeveel ik in mijn verzameling heb.

Eigenlijk komt dan een andere vraag bij me op, hoe hou je bij welke munt/biljet je in je verzameling hebt?
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

hierm schreef:
leon voorn schreef:als ik alle munten,penningen en biljetten moet tellen dan ben ik volgende week zaterdag ongeveer klaar denk ik
Hou je dat dan niet bij?
Ik zet al mijn munten in een excelsheet en tel op het eind alles op met de volgende functie =aantal(A1:A----), dan weet ik precies hoeveel ik in mijn verzameling heb.

Eigenlijk komt dan een andere vraag bij me op, hoe hou je bij welke munt/biljet je in je verzameling hebt?
Om je vraag te beantwoorden, mijn verzameling staat in Numista en Excel. Numista telt automatisch hoeveel munten je hebt, ook je dubbelen. Ze laten dan ook gelijk zien hoeveel verschillende typen je hebt en van hoeveel verschillende landen. Ik kan ze ook gewoon in Excel tellen, maar dan ben ik wel iets langer bezig!

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Ik houd het ook met excell bij maar het exacte aantal munten vind ik eigenlijk helemaal niet zo belangrijk.
Mijn verzamelplezier wordt niet vergroot door het feit of ik nou 1000 of 20000 munten hebt... en het zegt ook niet zo heel veel zonder nadere specificaties. 10.000 munten op type is echt al een behoorlijke gevorderde verzameling terwijl je met 10.000 op jaartal eigenlijk net begonnen bent... Het vinden van bijvoorbeeld 100 verschillende type plantagemunten valt ook echt niet mee... Soms kan ik een kwaliteits-verzameling van 250 munten meer waarderen dan 20.000 op jaartal.
Maar iedereen zijn eigen keuze daarin en dat persoonlijke maakt het verzamelen nou net zo leuk :thumb up:

Indicatie:
ik verzamel op type, land waar ik het meeste van heb is Indonesie/Ned. Indie/VOC ruim 300 munten (niet alleen type maar ook andere zaken als misslagen, instempelingen, patterns etc.). Daarna komt Groot Brittannië met bijna 300 munten, ook inmiddels een leuke verzameling noodmunten/stadsmunten, ca. 250 uit Duitsland en bijna 100 uit Frankrijk.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
RVB
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door RVB »

Als ik naar catawiki kijk (en de euro's die ik op verschil in afbeelding verzamel meetel) heb ik 1581 verschillende munten, 97 verschillende bankbiljetten en 23 verschillende penningen ed.
Roermunt Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Roermunt »

Ik heb niet zoveel (Euro)munten, maar dat komt omdat ik ook de duurdere zilveren verzamelaarsmunten aanschaf.
Momenteel heb ik 425 Zilveren verzamelaarsmunten uit 10 eurolanden,
144 x 2 euro cc incl. Monaco 2007 (van de Duitse munten 1 per type, niet per muntplaats)
en 15 setjes 1 ct / 2 euro = totaal 120 munten.
Maakt bij elkaar opgeteld 689 munten in 8 Importa albums.

Gr. Guido
Verzamelt 2 Euro cc en (zilveren) verzamelaarsmunten Euro.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Hoeveel munten ik precies heb weet ik niet. In ieder geval Juliana en Beatrix compleet (met euro's). Verder van bijna alle eurolanden een of meerdere series, een map koninkrijk, een map overzee, een map Engeland predecimaal en twee mappen met wereldmunten met een 1 erop (dat zijn zo'n 500 stuks).

En dan heb ik nog een 2000 wereldmunten waar ik eigenlijk niks mee doe (staat geen 1 op, of ik heb ze dubbel) en die zijn allemaal te koop.

Eigenlijk best nog veel, als je bedenkt dat ik een paar jaar niks heb verzameld (bijna alles verkocht) en pas sinds een jaar weer aan het opbouwen ben... :thuink:
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

1017 biljetten,en nog wat heaven en hell biljetten,zo dan ga ik nu de munten tellen
m.u.z van dubbele.
ik kijk zoveel keren door mijn muntalbums heen dat ik uit mijn hoofd weet welke munten ik heb
en heb dus geen exel of programmaatje nodig
RVB
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door RVB »

leon voorn schreef:1017 biljetten,en nog wat heaven en hell biljetten,zo dan ga ik nu de munten tellen
m.u.z van dubbele.
ik kijk zoveel keren door mijn muntalbums heen dat ik uit mijn hoofd weet welke munten ik heb
en heb dus geen exel of programmaatje nodig
Ik ken ze ook allemaal op mijn hoofd, maar ik ken ze niet allemaal op jaar of op muntteken (of dergelijke).
Jij wel? Het maakt natuurlijk ook uit wat je precies verzamelt;). Ik verzamel van alles door elkaar heen;).
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Ik ken ook al de munten in mijn verzameling uit mijn hoofd, met jaartal.
Maar ik heb een iet wat kleinere verzameling :hahaha: 230 munten
Enkel 2 euromunten uit circulatie.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

ik ben nu klaar met tellen en kom op 2755 ,de dubbele zijn er rond de 500 maar niet officieel geteld
ik let niet echt op muntmeestertekens maar wel op veranderingen wat muntbeeld betreft,dan schrijf ik er op
oud type ,nieuw type.....ik ben nog lang niet uit verzameld,euromunten however doe ik niet met mee,de 5 euro doch wel,
zilver is interresant frogwink
Stoif Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Stoif »

Ook ik heb maar even een Excel bestand gemaakt.
Heb nu 427 verschillende euro munten. :lach:
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Mijn verzameling bestaat uit zo'n 40.000 verzamelobjecten :sttt: .
Aantallen vind ik minder interessant. Van sommige gebieden is het bij elkaar brengen van 10 stuks een levenswerk, terwijl ik in mijn collectie Duits inflatiegeld van de 1.000 Mark september 1922 meer dan 550 varianten heb (54 Drukkers, 6 papierkleuren, ik weet niet hoeveel variaties in serienummer en watermerken -horizontaal, verticaal en de andere verschillen-). Zo ook Italiaanse Mini Assegni.
Aan de andere kant, om van een type 5 Livres 1793 alle 100 handtekeningen bij elkaar te brengen is een hele opgaaf (maar het is me gelukt :kwijl: )
Van één van mijn verzamelgebieden heb ik overigens 0 exemplaren. Papieren noodgeld Middelburg, 1573...

Iemand vroeg over hoe je je verzameling bijhoudt, misschien iets voor een ander topic?
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

De teller staat inmiddels bij mij op 6098 munten (wereld, Nederland en euro) en 64 bankbiljetten.
Ik heb ook nog ergens een stapel penningen staan, maar die tel ik niet mee als munten.
Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo »

Mijn 'echte' verzameling bestaat uit slechts 43 munten (alle Nederlands). Daarnaast heb ik wel een paar honderd munten (meer dan de helft Nederlands) en een stuk of dertig bankbiljetten. Deze noem ik echter niet (meer) mijn verzameling en een deel daarvan zal ik wel een keer te koop zetten, vermoed ik. Persoonlijk hou ik van een kleine (selectieve) verzameling, meestal als er wat aan de bovenkant bij kwam ging er aan de onderkant wat af, zogezegd. Al zit ik nu wel op het punt dat de huidige 43 niet meer zullen afvallen. Langzaam zal ik dus wat gaan (en blijven) groeien.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

@Cosimo:
Cosimo schreef:Mijn 'echte' verzameling bestaat uit slechts 43 munten (alle Nederlands)...
Kun je kort vertellen hoe deze 43 munten zijn uitgezocht/samengesteld?
Geen idee wie dat ooit zei schreef:De kwaliteit van een collectie ligt in de kunst van de beperking van de verzamelaar
.
Zelf ben ik helemaal niet goed in het beperken.... iemand die zo'n selecte collectie heeft kan mij vast en zeker helpen de keuzes voor verzamelobjecten aan te scherpen.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo »

Ik denk dat het belangrijkste verschil met grotere verzamelingen vooral ligt in het gestelde doel. Ik heb namelijk geenszins de behoefte om iets compleet te krijgen, of daar naar te streven (en kan best een munt uit mijn verzameling halen zonder deze direct door een betere te vervangen). Voor mij gaat het meer om het samenbrengen van enkele (in mijn ogen) topstukken. Daar haal ik mijn voldoening uit. Hetgeen overigens niet betekent dat alles minimaal prachtig hoeft te zijn (want zoveel geeft ik daar niet om, wat slijtage heeft ook zo zijn charme). Alleen voor de wat goedkopere munten wens ik wat hogere kwaliteit. Zo heb ik enkele tientallen duiten maar zitten er slechts drie (de mooiste) in mijn verzameling. Voor de rest is een duidelijke periode- en gebiedsafbakening belangrijk, die je - als je wat zou willen inkrimpen - altijd kleiner of specifieker kunt maken.

En wat natuurlijk ook helpt is dat de munten die ik nu verzamel - relatief gezien - best een redelijk hoge aanschafprijs hebben. Daar kan ik me niet zo snel enkele honderden van veroorloven. :)

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”