Nederland 5 & 10 euro 2014 "200 jaar De Nederlandsche Bank"

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Nederland 5 & 10 euro 2014 "200 jaar De Nederlandsche Bank"

Bericht door euromunter »

5 & 10 euro "200 jaar De Nederlandsche Bank"
Afbeelding Afbeelding

Op 27 maart vind de ceremoniële Eerste Slag plaats van de eerste verzamelaarsmunt van Nederland van 2014. De munt wordt uitgegeven door het ministerie van Financiën en geslagen door de Koninklijke Nederlandse Munt. Het ‘de Nederlandsche Bank’ Vijfje is ontworpen door de ontwerper Michael Guilfoyle.

Eerste herdenkingsmunt van 2014: het ‘de Nederlandsche Bank’ Vijfje

Eén van de eerste regeringsdaden van Koning Willem I was de oprichting van de Nederlandsche Bank (DNB) in 1814. Economische bloei was wat hij daarbij voor ogen had. Financiële stabiliteit was en is 200 jaar later nog altijd de missie van de Nederlandsche Bank. De drie pijlers van haar werk zijn monetair beleid, betalingsverkeer en toezicht.

Het ontwerp

Het ‘de Nederlandsche Bank’ Vijfje is ontworpen door de munt- en penningenontwerper Michael Guilfoyle. Op de herdenkingsmunt zijn verschillende verwijzingen naar gulden bankbiljetten te zien, zoals een verfijnd kalligrafiepatroon dat vroeger als beveiligingskenmerk werd toegepast op bankbiljetten. Met de toepassing van Microtekst zijn bovendien teksten op de munt aangebracht die niet leesbaar zijn met het blote oog. Het ‘de Nederlandsche Bank’ Vijfje is een grafisch kunststukje dat met een blik op ons geldverleden het 200-jarig jubileum van de Nederlandsche Bank viert.

Michael Guilfoyle heeft inmiddels al 8 munt ontwerpen op zijn naam staan die op een Ierse euro verzamelaarsmunt is terecht gekomen. Ook heeft hij de 4 koningen medaille van Nederland 2013 ontworpen.
Op World of Coins een mooi overzicht van deze ontwerper: http://www.worldofcoins.eu/forum/index. ... ic=20750.0

[hr]
De uitgiften

Het ‘de Nederlandsche Bank’ Vijfje in circulatiekwaliteit in coincard is na de ceremoniële Eerste Slag beschikbaar bij deelnemende PostNL vestigingen en via http://www.herdenkingsmunt.nl.

Het ‘de Nederlandsche Bank’ Vijfje verzilverd in rol (20 stuks)
Rol met 20 herdenkingsmunten in circulatiekwaliteit .

Afbeelding

Prijs per rol: €112,50
Totale oplage van de verzilverde munt: maximaal 220.000 stuks
Metaal: verzilverd koper
Diameter: 29 mm
Gewicht: 10,5 gram
Kwaliteit: circulatiekwaliteit
Nominale waarde: 20 x €5,-

Coincard

Afbeelding

Prijs: € 5,-
Totale oplage van de verzilverde munt: maximaal 220.000 stuks
Kwaliteit: circulatiekwaliteit
Nominale waarde: €5,-

Het ‘de Nederlandsche Bank’ Vijfje Verzilverd in BU-kwaliteit
Geleverd in gelimiteerde en genummerde coincard verpakking voor BU-kwaliteit.

Afbeelding

Prijs: €10,-
Oplage: 15.000 stuks
Kwaliteit: Brilliant Uncirculated

Het ‘de Nederlandsche Bank’ Vijfje Zilver Proof
Geslagen in de hoogste verzamelkwaliteit Proof, geleverd in pop-up verpakking.

Afbeelding

Prijs: €42,95
Oplage: max. 12.500 stuks (incl. gekleurde munten)
Metaal: Zilver 925/1000
Diameter: 33 mm
Gewicht: 15,5 gram
Kwaliteit: Proof
Status: leverbaar vanaf 1 april 2014

Zilveren ‘de Nederlandsche Bank’ Kleurset
De speciale kleurset van het ‘de Nederlandsche Bank’ Vijfje bevat drie gekleurde Zilver Proof munten en drie zilveren miniatuur bankbiljetten met kleur van 10, 25 en 50 gulden. De kleuren van de biljetten komen terug op de munten.

Afbeelding

Prijs: €225,-
Oplage: 1.000 sets
Metaal: Zilver 925/1000
Diameter: 33 mm
Gewicht: 15,5 gram
Nominale waarde: 3 x €5,-

Het ‘de Nederlandsche Bank’ Tientje Goud Proof
Geslagen in de hoogste verzamelkwaliteit Proof. Geleverd in een luxe houten cassette, voorzien van een genummerd Certificaat van Echtheid.De munt wordt geleverd met een loep, waarmee de microtekst bekeken kan worden.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Prijs: €349,-
Oplage: max. 1.500 stuks
Metaal: Goud 900/1000
Diameter: 22,5 mm
Gewicht: 6,72 gram
Nominale waarde: €10,-

Informatie met betrekking tot de uitgiften en de afbeeldingen zijn afkomstig van de Koninklijke Nederlandse Munt in Utrecht.

Groeten Paul

[hr]

Grote afbeeldingen van de 5 en 10 euromunt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Nederland 5 & 10 euro 2014 "200 jaar De Nederlandsche Ba

Overgeheveld vanuit mijn privé map. Vandaar dat deze op gisteren staat.

Mooi ontwerp!

Groeten Paul
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

ik vind het ook een erg mooi ontwerp, je kunt gelijk zien dat het een muntontwerper is en geen kunstenaar!!!!
Van mij mag deze persoon nog wel 8 ontwerpen voor Nederland uitbrengen i.p.v Ierland, die kleuren set is natuurlijk weer de grootste onzin :thumb down:
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon »

Zeer mooi ontwerp... klassieke uitstraling erg mooi hoor!
Eigenlijk hadden de 1ct tot 2euro ook zo'n klassieke uitstaling moeten hebben.

Nogmaals erg geslaagd ontwerp....nu hopen dat ze de munt ook eens recht in de coincard plaatsen.
Collectcoins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Ook wij van Collectcoins zijn zeer tevreden over het ontwerp, prachtige munt!
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Mooi ontwerp zeg! Ik hou wel van dit type munten, mooie klassieke vormgeving. Gelukkig een stuk beter dat het beeldhouwkunst vijfje!
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus »

Hopelijk is de munt in het echt ook zo mooi als op het ontwerp :)
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

niet slecht weer. ook die 3 mini bankbiljetten vind ik erg goed. Helaas zijn die weer niet los te verkrijgen.
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

Ik als leek op dit gebied heb een vraag.

Als ik bijvoorbeeld die kleurenset wil kopen tegen het genoemde bedrag van € 225,-. Hoe krijg ik dat dan voor elkaar?
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

Om op mijn eigen vraag terug te komen; volgens mij is de set bij de KNM uitverkocht. Niet geheel onlogisch met een dergelijke oplage. Maar bij het bestellen van andere producten in dezelfde categorie kun je aantallen wijzigen.
Is het dan gebruikelijk dat de handel dit in grote aantallen koopt en het gelijk voor een veelvoud van de prijs van de hand wordt gedaan?
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Zilveren 'de Nederlandsche Bank' Kleurset online uitverkocht

07 maart 2014

Binnen 2 uur na de lancering van het 'de Nederlandsche Bank' Vijfje is de bijzondere Zilveren 'de Nederlandsche Bank' kleurset reeds uitverkocht. De muntset bevat drie gekleurde edities van de eerste officiële herdenkingsmunt van 2014 en drie gekleurde zilveren miniatuur bankbiljetten van 10, 25 en 50 gulden.
Ik vind het nogal veel geld voor zo'n set. Maar blijkbaar is er een markt voor gekleurde munten. Commercieel gezien dus een goede set van de KNM om deze verzamelaarsvarianten uit te geven. Misschien een idee om er 200 tot 500 extra uit te geven.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

[youtube][/youtube]

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Eerste Dag-uitgifte voor het eerst online verkrijgbaar

06 maart 2014

Op 27 maart 2014 wordt de Eerste Slag van het ‘de Nederlandsche Bank’ Vijfje verricht. Traditiegetrouw geeft de Koninklijke Nederlandse Munt aansluitend aan de ceremoniële Eerste Slag de Eerste Dag-uitgifte uit. Deze is op 27 maart van 12.00 tot 00.00 uur voor het eerst online bestelbaar op http://www.knm.nl. De Eerste Dag-uitgifte wordt niet meer verkocht bij het muntgebouw in Utrecht. Op deze manier geeft de Koninklijke Nederlandse Munt iedereen een kans om dit bijzondere verzamelaarsproduct te bemachtigen. (Oplage nog nader te bepalen; maximaal 1 per persoon.)
DNB-Envelop-blister-Eerste-slag.jpg
groeten Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik ga weer voor de coincard in gewone kwaliteit. 5 euro voor 5 euro dus. Alleen: zijn die ook ergens bij winkels als Primera te koop, of moet ik weer bij de KNM zelf bestellen? Ik heb er maar één nodig en als de verzendkosten erbij komen wordt het weer een duur muntje.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Michel
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Michel »

Beste forumleden,

Ik vind dit ontwerp ook een zeer geslaagd ontwerp voor een verzamelaarsmunt. Het heeft net weer eventjes wat meer dan een speciale herdenkingsmunt van 2 euro.
En tja, het Beeldhoudkunst-vijfje was indertijd en misschien nog wel steeds niet de favoriet van iedereen, maar toch heeft deze munt toch ook iets.
Griphus schreef:Hopelijk is de munt in het echt ook zo mooi als op het ontwerp :)
Dat hoop ik ook Griphus.
janssenfrank schreef:Ik ga weer voor de coincard in gewone kwaliteit. 5 euro voor 5 euro dus. Alleen: zijn die ook ergens bij winkels als Primera te koop, of moet ik weer bij de KNM zelf bestellen? Ik heb er maar één nodig en als de verzendkosten erbij komen wordt het weer een duur muntje.
Frank Janssen volgens de site van de Koninklijke Nederlandse Munt (KNM) is de munt ook weer verkrijgbaar op het Post-NL postkantoren. Dus als je het Primera-verkooppunt een Post-NL verkooppunt hebt wel. Zie daarvoor http://www.knm.nl/Veelgestelde-vragen/nl/page/896/

Mocht het Post-NL verkooppunt er niet meer een hebben, en je de verzendkosten te duur vind van de KNM kun je eens kijken op de site van diverse munthandelaren van de NVMH (Nederlandse Vereniging van MuntHandelaren). Zie daarvoor http://www.nvmh.nl/

Hoop hierbij weer een bijdrage te hebben kunnen leveren.

Met vriendelijke groeten,
Michel :knipoog:
Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden »

Ik vind het echt 1 van de mooiste munten tot nu toe. ( misschien omdat er een duidelijke link is met biljetten :knipoog: )
Vandaag de EDU besteld, de rest staat al in bestelling. Ben wel benieuwd wat hier dan voor oplage aan verbonden wordt, aangezien dit de eerste keer is dat de EDU online besteld kan worden.
Afbeelding
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.
Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden »

Nou, dat zijn er dus 3.895 stuks van de Eerste Dag Uitgifte :|
Dat zijn er behoorlijk wat meer dan andere jaren, is het verzamelen van het populairste wettige betaalmiddel in coincards op dit forum soms aan het toenemen ?
Lid IBNS Nederland.
cinq

Bericht door cinq »

Oosaenden schreef:Nou, dat zijn er dus 3.895 stuks van de Eerste Dag Uitgifte :|
Dat zijn er behoorlijk wat meer dan andere jaren, is het verzamelen van het populairste wettige betaalmiddel in coincards op dit forum soms aan het toenemen ?
Wettig betaalmiddel??
Ik had dubbelen, die ik kwijt wilde: ABNamro: Nee, dat nemen wij niet aan. Diverse winkels: Dat ken ik niet, 5 euro is een briefje, geen munt. Ik heb ze maar in de rommellade van de kleinkinderen gegooid, kunnen ze er winkeltje mee spelen voor 80 euro.
Vraag me niet ze op de forummarkt/marktplaats of weet ik waar te plaatsen, hier heb ik geen zin in.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Mijn ervaring is dat de meeste AH winkels ze wel aannemen. Maar algemeen geaccepteerd zijn ze in ieder geval niet. Het PostNL-punt dat ze uitgeeft wil ze niet aannemen, 'want deze munten zijn alleen voor verzamelaars'.
Je kunt ze overigens ook inleveren bij de KNM.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Inderdaad opmerkelijk dat ze eigenlijk nergens geaccepteerd worden als betaalmiddel. En zeker banken horen ze gewoon aan te nemen.

Ik heb nu ook voor het eerst een eerste-dag-uitgifte gereserveerd, maar ik weet niet of ik er blij mee moet zijn. Ik vind het hele circus over de verpakkingen al zo'n onzin en nu stoppen ze een unc munt in een iets andere verpakking en moet hij opeens het dubbele kosten.

Naast de eerste-dag-uitgifte krijg ik ook een gewone coincard, dus ik denk dat ik ze beide maar in het album doe en dan later eens kijk welke ik doe houden en welke niet.

Ik hoop alleen dat ze sneller worden uitgeleverd dan de setjes van Willem Alexander, want daar wacht ik ook nog steeds op. Laatst kreeg ik een mail dat het week 15 zou worden. Maar ja, ze doen natuurlijk alsof ze lastig te krijgen zijn, en dadelijk maken ze er genoeg voor iedereen. Aan de ene kant maak ik me boos of die doorgeslagen commercie van de KNM, maar aan de andere kant doe ik er ook weer aan mee, want ik wil toch de verzameling bijhouden.

Off-topic: weet iemand de oplage van de 2 euro 200 jaar koninkrijk? (De gewone circulatiemunt)

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

janssenfrank schreef:Inderdaad opmerkelijk dat ze eigenlijk nergens geaccepteerd worden als betaalmiddel. En zeker banken horen ze gewoon aan te nemen.

Ik heb nu ook voor het eerst een eerste-dag-uitgifte gereserveerd, maar ik weet niet of ik er blij mee moet zijn. Ik vind het hele circus over de verpakkingen al zo'n onzin en nu stoppen ze een unc munt in een iets andere verpakking en moet hij opeens het dubbele kosten.

Naast de eerste-dag-uitgifte krijg ik ook een gewone coincard, dus ik denk dat ik ze beide maar in het album doe en dan later eens kijk welke ik doe houden en welke niet.

Ik hoop alleen dat ze sneller worden uitgeleverd dan de setjes van Willem Alexander, want daar wacht ik ook nog steeds op. Laatst kreeg ik een mail dat het week 15 zou worden. Maar ja, ze doen natuurlijk alsof ze lastig te krijgen zijn, en dadelijk maken ze er genoeg voor iedereen. Aan de ene kant maak ik me boos of die doorgeslagen commercie van de KNM, maar aan de andere kant doe ik er ook weer aan mee, want ik wil toch de verzameling bijhouden.

Off-topic: weet iemand de oplage van de 2 euro 200 jaar koninkrijk? (De gewone circulatiemunt)
De oplage van de bovengenoemde 2 euro is 3.500.000.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden »

:lollig: ik doelde eigenlijk op de vorige discussie over de Holland coincard....
Ik heb eigenlijk nooit geprobeerd ze in te leveren of mee te betalen dus ik kan er niet over meepraten.
Maar dat ze worden geweigerd komt volgens mij door onwetendheid bij ontvangers/banken/cassieres.
Lid IBNS Nederland.
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

janssenfrank schreef:Inderdaad opmerkelijk dat ze eigenlijk nergens geaccepteerd worden als betaalmiddel. En zeker banken horen ze gewoon aan te nemen.

Ik heb vandaag de setjes van WA ontvangen van de KNM samen met het geluksdubbeltje en de Abdicatieset deel 2, mag ook wel een keer de bestelling heb ik op 7 januari gedaan en ook betaalt :klap:

Groet,
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

heb hem nu in de hand, de foto;s zijn een stuk mooier dan de munt zelf.
Ik heb dan wel de unc versie waarvan de stempel al redelijk op lijkt te zijn qua details op de kz.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Zijn er mensen die rechtstreeks bij de KM hebben besteld en de bestelling al binnen hebben? Ik vroeg me af hoe lang het nu zal duren...

Terug naar “Verzamelaarsmunten”