bimetalen met afwijking

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

bimetalen met afwijking

Bericht door peterpaul31 »

Beste mensen,

tot op heden niet super in verdiept, maar door het beter bekijken van twee Panamese 1 balboa munten zag ik dat bij de ene munt het borstbeeld van Balboa wat lager leek te staan en dat het in de buitenring verder liep (zie http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=96&t=13987)

Vervolgens ben ik naar wat andere bimetalen gaan kijken en ontdekte deze bij de 500 lire 1983 van Italië
Afbeelding
Bij de bovenste munt zie je dat de blindenstippen op de rand van binnen- en buitenring mooi rond zijn, op de onderste munt is bij de meest linkse blindenstippen te zien dat de onderkant is weggevallen en er een platte onderkant aan zit, zijn dus niet meer rond.

Ik ga nog eens even verder gluren of ik nog meer leuks kan ontdekken. Is een leuke en vooral goedkope manier om andere munten aan verzameling toe te voegen.
verzamelaar van wereldmunten
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: bimetalen met afwijking

Bericht door koenmunten »

Als ik jou was zou ik de bimetalen 1000 rupiah van Indonesie dan ook eens gaan bestuderen. Daar zitten ook wat verschillen. Voor mij persoonlijk wordt het pas echt interessant als het echte misslagen zijn, spiegelei, verschoven muntplaatje dubbelslag e.d.
Afbeelding Afbeelding
Indonesie 1000 rupiah 1996, verschoven kern, dit komt bij dit type vaker voor maar meestal minder extreem.

Afbeelding Afbeelding
Indonesie 1000 rupiah, jaartal onbekend, verschoven muntplaatje.
Laatst gewijzigd door koenmunten op 04 feb 2014, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Het slagproces van de 2-euromunten is als volgt: de muntkern en de buitenring worden los van elkaar voorbereid(samenstellen van metaalverhoudingen en voorbewerking(randschrift) en vervolgens aan elkaar bevestigd bij het slaan van de afbeeldingen.

Het slaan van de afbeelding zorgt dus ook voor het samenvoegen van de muntdelen, het is dan dus mogelijk dat de kern en de buitenring ten opzichte van elkaar ietsje verschuiven.
Wikipedia schreef:The manufacturing process is similar to that of ordinary coins, except that two blanks (the inner and the outer) are struck at the same time, deforming the separate blanks sufficiently to hold them together.
(Niet de betrouwbaarste bron, dat weet ik)

Of deze procedure voor alle Bi-metalen munten hetzelfde is durf ik niet te zeggen.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

]
peterpaul31 schreef:Beste mensen,

.................................................
Bij de bovenste munt zie je dat de blindenstippen op de rand van binnen- en buitenring mooi rond zijn, op de onderste munt is bij de meest linkse blindenstippen te zien dat de onderkant is weggevallen en er een platte onderkant aan zit, zijn dus niet meer rond.

Ik ga nog eens even verder gluren of ik nog meer leuks kan ontdekken. Is een leuke en vooral goedkope manier om andere munten aan verzameling toe te voegen.

Deze variant kende ik nog niet, wel heb ik van ditzelfde jaar de variant dat de stippen verder van de rand zitten en niet op de rand. Als je meer munten bekijkt (ik bedoel deze 500 lire type munt) dan zie je aan de rechterkant dat de ramen niet overal evenveel zijn, soms zie je een half raam en dan weer een heel klein puntje. Aan de achterkant komen kleine en grote letters cretara voor.
Ben het geheel met je eens , het is een leuke en goedkope manier om extra munten aan je verzameling toe te voegen, zo vanuit je dubbelen naar de verzameling.
Hoor graag van je of je meer hebt gevonden.

gr
Ina

[attachment=0]Italie 500 lire.jpg[/attachment
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

bedankt voor de aanvulling Ina, weer wat om na te kijken!
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Ik zal mijn Liremunten ook eens nalopen om te zien of dit er tussen zit.

Ik kwam hier ook nog een lijst tegen met mogelijke misslagen van bimetalen munten.
(bron WBCC(World of Bimetallics Coin Club)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

hierm schreef:Afbeelding
Gaat het hier dan om een variant, is het stempelontwerp gewijzigd(door een raam meer of minder op de munt te zetten), of een misslag, is hier eerst de kern(iets verschoven) geslagen los van de buitenring. Als het de tweede is dan zou je aan de andere zijde van de kern ook een verschil moeten zien, neem ik aan.

Gr, Stephan
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

hierm schreef:Voor wie van varianten houdt, deze ontdekte ik afgelopen weekend :
In deze 500 lire stukken zie ik minimaal 2 afwijkingen, nl de grootte van het hoofd, het haar en de hals raakt de middenring raakt/is los van rand en de naam onderaan de hals verschilt in grootte.
Afbeelding

Afbeelding

groeten
Ina
Hier nog een ouder bericht van Ina met een duidelijke variant van een bimetalen 500 Lire munt.
Dit is duidelijk een wijziging van het ontwerp.

Gr, Stephan

Edit: het verschil zie ik ook duidelijk aan de neus.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Vond er nu net nog eentje:

Afbeelding
(bron: http://www.andreacavazza.com/varianti%20repubblica.html)

Tekst is hier niet netjes in het midden van de buitenring, maar tegen de buitenrand aan.

Gr, Stephan
peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

de 91'er met tekst tegen buitenrand ipv midden ben ik helaas niet tegen gekomen, wel deze:

gebouw met de eerder genoemde ramen loopt over in buitenring Afbeelding Afbeelding

hier wordt ik best blij van :lach:

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”