Ik stop met Willem 1 verzamelen
Ik stop met Willem 1 verzamelen
Ik stop met willem 1 verzamelen, omdat ik bij de dure munten ben aangekomen en die niet kan betalen. Maar ook omdat weinig plezier aan beleef. Mijn wilhelmina hou ik wel en provinciaal ook. Maar dit gedeelte stoot ik af.
Ik dacht laat ik het met jullie delen. Een gedeelte staat er nu op marktplaats.
5 cent 1827U Incuse sporen
Kijk ook eens bij de andere munten. Zitten mooie exemplaren bij. Ook misslag van cent 1975.
Bij interesse bel of mail mij. Komen er vast dan wel uit.
Fijne weekend verder,
Groetjes,
Maarten
Ik dacht laat ik het met jullie delen. Een gedeelte staat er nu op marktplaats.
5 cent 1827U Incuse sporen
Kijk ook eens bij de andere munten. Zitten mooie exemplaren bij. Ook misslag van cent 1975.
Bij interesse bel of mail mij. Komen er vast dan wel uit.
Fijne weekend verder,
Groetjes,
Maarten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Re: Ik stop met Willem 1 verzamelen
Dit zijn helaas geen incuse sporen, maar het resultaat van een 'die clash'. De stempels die tegen elkaar aankomen zonder plaatje ertussen.
Er zijn dus meerdere munten geslagen met precies hetzelfde 'incuse' patroon.
Niet zo zeldzaam als je zou denken, je ziet het regelmatig bij provinciale en Willem I munten.
Niet zo zeldzaam als je zou denken, je ziet het regelmatig bij provinciale en Willem I munten.
Verstandige keuze Maarten, je kunt beter een kleiner verzamelgebied hebben in hogere kwaliteit dan een groot verzamelgebied in lage kwaliteit.
Op de langertermijn beleef je hier meer plezier aan
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
-
- Donateur
Als je geen plezier meer aan verzamelen beleeft, dan is het inderdaad beter om er mee te stoppen en je te richten op een verzamelgebied waar je wel plezier aan beleeft.sgtravel schreef:Verstandige keuze Maarten, je kunt beter een kleiner verzamelgebied hebben in hogere kwaliteit dan een groot verzamelgebied in lage kwaliteit.
Ik ben het niet eens met de stelling van Sander, dat je beter een kleiner verzamelgebied kunt hebben in hogere kwaliteit dan een groot verzamelgebied in lage kwaliteit.
Zelf verzamel ik al bijna 50 jaar en nog steeds met veel plezier en wel hoofdzakelijk circulatiemunten en die zijn per definitie geen hoge kwaliteit.
De nieuwere munten komen nog wel eens in UNC voor in mijn verzameling, maar de wat oudere munten niet. VF, XF , dat zijn kwaliteiten waar ik voor ga.
Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
-
- Superlid
@maarten89 --> Hoezo? Als je het niet compleet kunt krijgen betekent toch niet dat je alles moet gaan verkopen?
Ik er persoonlijk niet echt de logica in, dan heb je er heel lang over gedaan om alles bij elkaar te krijgen en dan doe je ineens alles weg...
Ik er persoonlijk niet echt de logica in, dan heb je er heel lang over gedaan om alles bij elkaar te krijgen en dan doe je ineens alles weg...
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
-
- Superlid
Beste Koevoets.Koevoets numismatics schreef:Dit zijn helaas geen incuse sporen, maar het resultaat van een 'die clash'. De stempels die tegen elkaar aankomen zonder plaatje ertussen.
Zou je mij eens uit kunnen leggen wat het verschil tussen een "die clach" en een "incuse", dit is mij niet helemaal duidelijk.
Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Ik sluit me bij Ina aan qua gedachtegang. Verzamel je exclusief een bepaald tijdperk, bijvoorbeeld Willem I, dan loop je al snel tegen dure munten aan als je echt alles wilt verzamelen. Het leuke van een breder gebied is gewoon dat er zoveel te krijgen is wat leuk/interessant/betaalbaar is. Ik verzamel op type. Bijvoorbeeld Engelse crowns. Daarvan weet ik dat ik de Gothic crown 1847 en de crown van William IV wel nooit zal krijgen. Nou ja, dan is dat zo en richt ik me op andere landen. Ook die zal ik zelden tot nooit compleet krijgen. Er zijn gewoon teveel munten die heel zeldzaam zijn. Daarnaast wordt het verzamelen van munten een erg kostbare hobby als je alleen munten zoekt in perfecte kwaliteit. Of je moet ook moderne munten verzamelen (na 1945).hierm schreef:Als je geen plezier meer aan verzamelen beleeft, dan is het inderdaad beter om er mee te stoppen en je te richten op een verzamelgebied waar je wel plezier aan beleeft.sgtravel schreef:Verstandige keuze Maarten, je kunt beter een kleiner verzamelgebied hebben in hogere kwaliteit dan een groot verzamelgebied in lage kwaliteit.
Ik ben het niet eens met de stelling van Sander, dat je beter een kleiner verzamelgebied kunt hebben in hogere kwaliteit dan een groot verzamelgebied in lage kwaliteit.
Zelf verzamel ik al bijna 50 jaar en nog steeds met veel plezier en wel hoofdzakelijk circulatiemunten en die zijn per definitie geen hoge kwaliteit.
De nieuwere munten komen nog wel eens in UNC voor in mijn verzameling, maar de wat oudere munten niet. VF, XF , dat zijn kwaliteiten waar ik voor ga.
Ina
Ik kan me wel voorstellen dat je op een gegeven moment wel klaar bent met een periode of vorst. Dan wordt het tijd om te verkopen zodat je weer geld vrijmaakt voor nieuwe verzamelgebieden.
Incuse geslagen betekent dat er eerst een volledige munt geslagen wordt, vervolgens blijft dit muntje aan een van de stempels kleven bij het weer uit elkaar gaan van de stempels, dan komt er een nieuw muntplaatje te liggen en dan wordt er weer geslagen, maar dan zit dus dat ene muntje er tussen en die maakt een afdruk in die tweede muntplaat. Het resultaat is dus dat dat tweede plaatje aan de ene kant gewoon geslagen is met de stempel en aan de andere kant zeg maar 'ingedeukt' is met een ander muntje (zie foto).
Theoretisch zou je dan dat tweede plaatje opnieuw kunnen invoeren in de pers en dan zou je dus een soort overslag op een incuse munt kunnen krijgen maar in de praktijk gingen beide muntplaatjes gewoon terug de smelt in.
Dit is wat Maarten hier in handen denkt te hebben en eerlijk gezegd dacht ik dat in eerste instantie ook toen ik dat voor het eerst zag een aantal jaren geleden, maar toen heeft iemand mij verteld over de 'die clash' (stempelbotsing). Die ontstaat als er per ongeluk géén muntplaatje wordt ingevoerd in de pers. Dan komen de stempels met grote kracht in elkaar en kunnen dan een afdruk achterlaten die dan in het muntbeeld van de daarna geslagen munten terugkomt. En als je daar even logisch over nadenkt ziet dat er dus hetzelfde uit als een muntje dat eerst incuse geslagen was en daarna is overgeslagen. Maar zoals eerder gezegd is dit dus niet echt zeldzaam en zie je het regelmatig bij laat provinciale en Willem I munten. Vermoedelijk is later het productieproces dusdanig verbeterd dat het niet meer voorkomt, want bij Willem II of later heb ik het nooit gezien.
Theoretisch zou je dan dat tweede plaatje opnieuw kunnen invoeren in de pers en dan zou je dus een soort overslag op een incuse munt kunnen krijgen maar in de praktijk gingen beide muntplaatjes gewoon terug de smelt in.
Dit is wat Maarten hier in handen denkt te hebben en eerlijk gezegd dacht ik dat in eerste instantie ook toen ik dat voor het eerst zag een aantal jaren geleden, maar toen heeft iemand mij verteld over de 'die clash' (stempelbotsing). Die ontstaat als er per ongeluk géén muntplaatje wordt ingevoerd in de pers. Dan komen de stempels met grote kracht in elkaar en kunnen dan een afdruk achterlaten die dan in het muntbeeld van de daarna geslagen munten terugkomt. En als je daar even logisch over nadenkt ziet dat er dus hetzelfde uit als een muntje dat eerst incuse geslagen was en daarna is overgeslagen. Maar zoals eerder gezegd is dit dus niet echt zeldzaam en zie je het regelmatig bij laat provinciale en Willem I munten. Vermoedelijk is later het productieproces dusdanig verbeterd dat het niet meer voorkomt, want bij Willem II of later heb ik het nooit gezien.
Haha nou ik koop alleen maar wilhelmina en Proviniciaal. Kan mijn geld goed nu gebruiken. Vind niks meer aan. Zijn mooie munten daar niet van. Maar als je geen plezier aan beleeft....Lotus07 schreef:@maarten89 --> Hoezo? Als je het niet compleet kunt krijgen betekent toch niet dat je alles moet gaan verkopen?
Daar ben ik het ook mee eens. Mijn duitjes zijn echt niet allemaal zf a prachtig hoor. Gaat erom of je plezier aan beleeft toch. Anders kon ook wel handelaar worden.hierm schreef:Als je geen plezier meer aan verzamelen beleeft, dan is het inderdaad beter om er mee te stoppen en je te richten op een verzamelgebied waar je wel plezier aan beleeft.sgtravel schreef:Verstandige keuze Maarten, je kunt beter een kleiner verzamelgebied hebben in hogere kwaliteit dan een groot verzamelgebied in lage kwaliteit.
Ina
Oke bedankt voor de uitleg. Verander het vanavond. Neemt niet weg dat je dit alleen ziet bij munten boven Pr+. daarna vervagen zulke kenmerken. Bij 1/2 cent zie je het stuk minder als 5 cent of 10 cent. Des al niet te min. Heb aantal zeldzame munten nog te koop en op= op.Koevoets numismatics schreef:Incuse geslagen betekent dat er eerst een volledige munt geslagen wordt, vervolgens blijft dit muntje aan een van de stempels kleven bij het weer uit elkaar gaan van de stempels, dan komt er een nieuw muntplaatje te liggen en dan wordt er weer geslagen, maar dan zit dus dat ene muntje er tussen en die maakt een afdruk in die tweede muntplaat. Het resultaat is dus dat dat tweede plaatje aan de ene kant gewoon geslagen is met de stempel en aan de andere kant zeg maar 'ingedeukt' is met een ander muntje (zie foto).
1 cent 1819,1824,1830 zijn al verkocht
Je hebt ook zeker een aantal mooie en schaarse munten erop staan. En ook voor een die clash, wat in principe ook een misslag is zijn zeker geïnteresseerden te vinden.
-
- Superlid
Jan Bedankt voor de uitleg, alweer een stukje wijzer.Koevoets numismatics schreef:Incuse geslagen betekent dat er eerst een volledige munt geslagen wordt, vervolgens blijft dit muntje aan een van de stempels kleven bij het weer uit elkaar gaan van de stempels, dan komt er een nieuw muntplaatje te liggen en dan wordt er weer geslagen, maar dan zit dus dat ene muntje er tussen en die maakt een afdruk in die tweede muntplaat. Het resultaat is dus dat dat tweede plaatje aan de ene kant gewoon geslagen is met de stempel en aan de andere kant zeg maar 'ingedeukt' is met een ander muntje (zie foto).
Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
-
- Donateur
'Die Clashes' kom ik regelmatig tegen bij buitenlandse munten, alleen de 'mooiere' bewaar ik.. Ook heb ik nog ergens een Juliana Knaak liggen met sporen van een "die clash"..Koevoets numismatics schreef: maar toen heeft iemand mij verteld over de 'die clash' (stempelbotsing). Die ontstaat als er per ongeluk géén muntplaatje wordt ingevoerd in de pers. Dan komen de stempels met grote kracht in elkaar en kunnen dan een afdruk achterlaten die dan in het muntbeeld van de daarna geslagen munten terugkomt. En als je daar even logisch over nadenkt ziet dat er dus hetzelfde uit als een muntje dat eerst incuse geslagen was en daarna is overgeslagen. Maar zoals eerder gezegd is dit dus niet echt zeldzaam en zie je het regelmatig bij laat provinciale en Willem I munten. Vermoedelijk is later het productieproces dusdanig verbeterd dat het niet meer voorkomt, want bij Willem II of later heb ik het nooit gezien.
Hieronder een voorbeeld die elders op 't forum staat..
(Bulgarije, dubbelzijdig)
Bij Mooie Muntjes hebben ze nu een Willem I gulden in de veiling die ook een klein spoortje laat zien van een die-clash (je ziet DER terug boven/achter het hoofd van Willem).Koevoets numismatics schreef:Dit is wat Maarten hier in handen denkt te hebben en eerlijk gezegd dacht ik dat in eerste instantie ook toen ik dat voor het eerst zag een aantal jaren geleden, maar toen heeft iemand mij verteld over de 'die clash' (stempelbotsing). Die ontstaat als er per ongeluk géén muntplaatje wordt ingevoerd in de pers. Dan komen de stempels met grote kracht in elkaar en kunnen dan een afdruk achterlaten die dan in het muntbeeld van de daarna geslagen munten terugkomt. En als je daar even logisch over nadenkt ziet dat er dus hetzelfde uit als een muntje dat eerst incuse geslagen was en daarna is overgeslagen. Maar zoals eerder gezegd is dit dus niet echt zeldzaam en zie je het regelmatig bij laat provinciale en Willem I munten. Vermoedelijk is later het productieproces dusdanig verbeterd dat het niet meer voorkomt, want bij Willem II of later heb ik het nooit gezien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.