Hallo,
Na lang puzzelen kom ik er niet echt uit.
Wat is dit? hij weegt 2.2 gram.
Ik ben benieuwd.
Groetjes Joel
Griekse munt 2.2 gram. Maar wat is het?
Moderator: George_III
-
- Volledig lid
Griekse munt 2.2 gram. Maar wat is het?
Gezocht munten en bankbiljetten!
tekoop munten en bankbiljetten!
Re: Griekse munt 2.2 gram. Maar wat is het?
Ik ben niet de expert, maar ik ga er toch wat van schrijven. We zien hier iets raars, en dat is leuk. Tussen 594 en 562 voor Christus sloegen de Atheners zogenaamde wagenwielen, want door de Pelopponesische oorlogen was er geen tijd om er een deugdelijke godin of god of uil op te zetten. De wagenwielen, daar de 4 spaken doorgaans aan de strijdwagens zaten, waren altijd tijdelijk in omloop. Wanneer een bestand was gesloten, dan was er weer tijd voor reguliere aanmunting, en werden de wagenwielen weer omgesmolten naar basis van zilver en/of brons. Naar mij bekend is het niet de gewoonte aan de Atheners er een waarde-aanduiding aan te geven, zijnde een Epsilon op de keerzijde, en Epsilon is gelijk aan het Romeinse Cijfer 5.
Wagenwielen zijn verder voorbehouden aan twee steden welke een Griekse kolonistennederzetting waren in Etruskisch Italië, zijnde Tarantum enerzijds en Gela op het eiland Sicilië. De wagenwielen van Gela zijn voorzien van een stier met een mannenhoofd, en dan zit je in de periode 466 voor Christus.
Tarantum daarentegen zette een schelpmotief in de vorm van Shell helpt op de keerzijde. Geen der steden plaatste een waarde-aanduiding op hun hemiobolen, want zo heetten die munten in die tijd, en de wagenwielen hadden een standaard gewicht van 4 gram. Jouw muntje is aanmerkelijk lichter van gewicht. En dit is hetgeen ik er van weet. Op oud-Griekse stadsstaten is er meer expertise aanwezig op www.muntenbodemvondsten.nl .
Wagenwielen zijn verder voorbehouden aan twee steden welke een Griekse kolonistennederzetting waren in Etruskisch Italië, zijnde Tarantum enerzijds en Gela op het eiland Sicilië. De wagenwielen van Gela zijn voorzien van een stier met een mannenhoofd, en dan zit je in de periode 466 voor Christus.
Tarantum daarentegen zette een schelpmotief in de vorm van Shell helpt op de keerzijde. Geen der steden plaatste een waarde-aanduiding op hun hemiobolen, want zo heetten die munten in die tijd, en de wagenwielen hadden een standaard gewicht van 4 gram. Jouw muntje is aanmerkelijk lichter van gewicht. En dit is hetgeen ik er van weet. Op oud-Griekse stadsstaten is er meer expertise aanwezig op www.muntenbodemvondsten.nl .
-
- Volledig lid
Re: Griekse munt 2.2 gram. Maar wat is het?
Erg leuk om te lezen!
Zo leer ik weer wat.
Als ik precies weet wat het is hoor je het.
Zo leer ik weer wat.
Als ik precies weet wat het is hoor je het.
Gezocht munten en bankbiljetten!