vraag over 8 reales

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

blasterhjal
Lid
Lid

vraag over 8 reales

Bericht door blasterhjal »

Beste muntenliefhebbers,

Een paar dagen geleden heb ik dit in het algemene topic geplaatst. Maar daar zijn tot op heden geen reacties op gekomen. Bovendien hoort het hier beter thuis :-)
Misschien komen er hier mensen die niet in het algemene topic kijken.

Hierbij het originele topic.

Iedereen kent hm denk ik wel, de pieces of eight. Een belangrijk stukje zilveren munten historie!
Heb deze onlangs voor een leuke prijs kunnen kopen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Nou zat ik hm wat nader te inspecteren en het is me opgevallen dat de letters van de muntzijde er wat op een rare manier opgedrukt zijn.
Zelf heb ik niet zo'n verstand van misslagen enzo, dus zou iemand kunnen vertellen wat er hier gebeurd is?
Vooral op deze foto is het goed te zien.

Afbeelding

Alvast bedankt!

PS. weet iemand hoe ik het oude topic kan verwijderen?
lelystad Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: vraag over 8 reales

Bericht door lelystad »

ik had hem al gezien en was ook benieuwd of er iemand zou reageren
niet dus,vandaar dat ik het zelf doe mischien lok ik een reactie uit greeny
het lijkt of beide zijdes dubbel geslagen zijn en dat je daardoor die rare letters krijgt

maar mijn GEVOEL zegt me dat deze vals is
dit is absoluut niet mijn verzamelgebied en ik ben ook geen kenner en het blijft moeilijk van een foto en ik heb geen duidelijke aanwijzingen dat hij vals is alleen mijn gevoel en de vreemde rand
maar als hij inderdaad dubbel geslagen is kan dat ook die rand verklaren

eens kijken of andere er wat over te melden hebben

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Dit soort munten worden met bosjes vervalst helaas. Wat is het exacte gewicht en diameter?
blasterhjal
Lid
Lid

Ok, bedankt voor de reacties.
Het gewicht is 26,88 gram en de diameter is 39mm op zn dunst en 40 op zn dikst. Weet bijna wel zeker dat het zilver is, gezien het ook klinkt als zilver.
Dus het zou een zilveren valse kunnen zijn, maar dan vraag je je weer af waarom ze zo'n slecht geslagen valse in omloop brengen.

Ik zal proberen morgen nog wat betere foto's te uploaden.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Qua gewicht klopt deze munt wel. Misschien dat ze een versleten stempel opnieuw geponst hebben met letters, wellicht is het een lichte dubbelslag geweest. Ik weet niet waar je deze munt gekocht hebt en hoeveel je er voor betaald hebt. Maar dit zijn veel voorkomende munten die je bij veel handelaren wel in de voorraad aantreft.
Check de rand even, die moet er zo uit zien:
Afbeelding
blasterhjal
Lid
Lid

Ok bedankt! Word nu wel erg nieuwsgierig om uit te zoeken wat er precies gebeurd is. :-)
Want bij een dubbelslag zou, neem ik aan, de hele munt "dubbel"geslagen moeten zijn. Of kan dat ook alleen bij de letters zijn?

Hier iig nog een beter foto van het woord "HISPAN".

Afbeelding

En nog 1.

Afbeelding

De rand lijkt hetzelfde.

Afbeelding

Heb deze munt overigens gekocht bij een bekende, die hm jaren geleden voor 135 gulden bij een muntenhandel gekocht heeft. Dit heb ik er echter in euro zelf niet voor betaald.
mmmunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mmmunten »

Als ik alle foto's zo zie, doet het mij denken aan een afgietsel. Kijk bv. ook naar dat onvolledige lint bij de rechter pilaar en dingetjes in het jaartal. Die rand is ook niet zo mooi en onderaan de foto zie je wat onvolledige delen. Misschien zie je nog meer rare zaken die op een afgietsel zouden kunnen wijzen?
Misschien dat je dit effect ook hebt bij een zwakke slag die op een rare manier opnieuw geslagen is? In het portret zie je trouwens ook allerlei dubbele lijnen, dus het is niet beperkt tot de letters.

Ik heb ook een kleine verzameling vervalsingen van Spaanse pilaren van 5 en van 20 reales. Opvallend is dat veel daarvan nogal magnetisch zijn. Wellicht zijn die van ijzer.

Ik heb zelf ook deze spaans mexicaanse 8 reales, maar dan uit 1797 (KM#109). Ooit gekocht op een veiling en deze zou echt moeten zijn (40mm x 2,3mm, 27gr). Deze heeft geen rare letters en ziet er uit als een normaal afgesleten munt. Die van jou ziet er niet normaal afgesleten uit en dat maakt me wat argwanend.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ook de rand lijkt goed te zijn. Ik denk dat deze munt twee keer achter elkaar geslagen is waarbij een lichte verschuiving plaatsvond van het stempel. Onder het borstbeeld en onderaan het wapen zie je ook een flauwe schaduw. De letters zien er dun uit maar als je goed kijkt zie je dat de letter "eronder" wel het goede formaat heeft.

Die kennis heeft er enige jaren geleden wel te veel voor betaald (nog in de guldentijd zelfs). Ook nu nog zou je met hooguit 50 euro wel klaar moeten zijn voor een soortgelijk exemplaar.
Deze 8 realen Mexico kocht ik een half jaar geleden nog in Duitsland voor 40 euro.

Afbeelding
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Jan W schreef:..............................

Die kennis heeft er enige jaren geleden wel te veel voor betaald (nog in de guldentijd zelfs). Ook nu nog zou je met hooguit 50 euro wel klaar moeten zijn voor een soortgelijk exemplaar.
Deze 8 realen Mexico kocht ik een half jaar geleden nog in Duitsland voor 40 euro.
............................
Jan, wist je dat in 1980 bij een veiling van Schulman 1/4 zilveren dukaat 1788 uit Zeeland aangeduid als prachtig verkocht werd voor 675 gulden excl.
In mijn catalogus (1e deel) staat deze munt voor prachtig 350 euro.
Zelf heb ik toen een leeuwendaalder 1647 uit Gelderland aangeduid als zeer fraai kunnen bemachtigen voor een bedrag van 190 gulden excl. Nu staat deze munt voor 85 euro in de catalogus deel 1. Dit zijn 2 voorbeelden, ik zou er meer op kunnen zoeken , helaas heb ik geen bedrag uit die tijd van deze bovengenoemde reales.
Hier wil ik maar mee zeggen, dat in die tijd de prijzen voor provinciale munten erg hoog lagen ten opzichte van wat men er nu voor betaald, dus voor die tijd heeft die kennis waarschijnlijk niet teveel betaald. aangenomen dat hij dit stuk in die tijd gekocht heeft.

gr
Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

hierm schreef:Jan, wist je dat in 1980 bij een veiling van Schulman 1/4 zilveren dukaat 1788 uit Zeeland aangeduid als prachtig verkocht werd voor 675 gulden excl.
In mijn catalogus (1e deel) staat deze munt voor prachtig 350 euro.
Zelf heb ik toen een leeuwendaalder 1647 uit Gelderland aangeduid als zeer fraai kunnen bemachtigen voor een bedrag van 190 gulden excl. Nu staat deze munt voor 85 euro in de catalogus deel 1. Dit zijn 2 voorbeelden, ik zou er meer op kunnen zoeken , helaas heb ik geen bedrag uit die tijd van deze bovengenoemde reales.
Hier wil ik maar mee zeggen, dat in die tijd de prijzen voor provinciale munten erg hoog lagen ten opzichte van wat men er nu voor betaald, dus voor die tijd heeft die kennis waarschijnlijk niet teveel betaald. aangenomen dat hij dit stuk in die tijd gekocht heeft.
gr
Ina
Hoi Ina, je hebt gelijk dat de prijzen van Nederlandse munten (provinciaal maar ook koninkrijk) enorm kunnen fluctueren. Ik verzamel al heel wat jaren munten (wel in gradaties van weinig mee doen/veel mee doen) maar dit soort Spaans-Mexicaanse munten kwam je toen (begin jaren '80) al tegen voor niet teveel geld. Een aantal van mijn eigen 8 realen munten dateren uit die tijd en kocht ik voor rond de 30-50 gulden. Meer kon ik toen echt niet betalen :knipoog:
Rond tien jaar geleden haalde ik nog een keer een tweetal redelijke exemplaren uit de zilverbakken van een munthandelaar. De zilverprijs lag toen op 45 eurocent per gram wat een prijs opleverde van ongeveer 13 euro per stuk... dat was wel heel goedkoop trouwens.
Op de decemberveiling van Schulman in 2012 kocht ik deze 8 realen Mexico 1792 in nog een mooie staat voor 69 euro inclusief veilingkosten.
Afbeelding

Wat ik ermee zeggen wil, dit soort munten zijn nooit erg prijzig geweest (behoudens de zeldzame varianten en/of jaren). De 8 realen 1792 FM heeft bij NGC een prijs van 135 dollar in zeer fraai. Het exemplaar uit 1803 FT staat voor 65 dollar genoteerd in zeer fraai.
blasterhjal
Lid
Lid

Ok, bedankt voor alle reacties!
We houden het maar op dat het een rare misslag betreft. Wel grappig, want ik zag de dubbele randen op de kopzijde pas nadat jullie ermee kwamen. Heb eu35 betaald, wat ik zelf wel een aardige prijs vond. Maar jan, die van eu40 van jouw is ook echt prachtig!
Heb inmiddels ook een andere op het oog. Een vraag over die, in het wereldmuntentopic :oops:

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”