Munten weegschaal
Moderator: euromunter
Munten weegschaal
Beste mede Hunters,
Een paar maanden geleden heb ik een precisie weegschaal aangeschaft. Deze kostte 10 euro en kan tot 200 Gram wegen. Ik was nog niet eerder in de mogelijkheid om deze uit te proberen. Nu ging ik wat munten wegen vanavond en kwam tot de schrikbarende conclusie:
Een 1oz Zombucks weegt : 31,27 gram
Een 1.5oz Polar bear: 47,04 gram
Een 1oz Wildlife Grizzly : 31,24 gram
Moet ik mij nu zorgen maken over de echtheid van mijn munten of vooral de weegschaal ? Naar mijn idee is de weegschaal van inferieure kwaliteit. Bij de weegschaal heb ik voor de rest ook geen ijkgewichten gehad. Is er iemand die gebruik maakt van een weegschaal die wel klopt? Welk model en type? Of is er een truc waarbij ik kan checken of dat de kwaliteit van de weegschaal oké is ?
Bij voorbaat dank
Een paar maanden geleden heb ik een precisie weegschaal aangeschaft. Deze kostte 10 euro en kan tot 200 Gram wegen. Ik was nog niet eerder in de mogelijkheid om deze uit te proberen. Nu ging ik wat munten wegen vanavond en kwam tot de schrikbarende conclusie:
Een 1oz Zombucks weegt : 31,27 gram
Een 1.5oz Polar bear: 47,04 gram
Een 1oz Wildlife Grizzly : 31,24 gram
Moet ik mij nu zorgen maken over de echtheid van mijn munten of vooral de weegschaal ? Naar mijn idee is de weegschaal van inferieure kwaliteit. Bij de weegschaal heb ik voor de rest ook geen ijkgewichten gehad. Is er iemand die gebruik maakt van een weegschaal die wel klopt? Welk model en type? Of is er een truc waarbij ik kan checken of dat de kwaliteit van de weegschaal oké is ?
Bij voorbaat dank
Re: Munten weegschaal
Weeg een paar twee euromunten en als die gelijk zijn is het ok en zijn je munten vals
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Volledig lid
Het verschil dat je opmerkt is niet heel groot. Vervalsingen schelen vaak meer.
Ook deze goedkope weegschaaltjes hebben vaak een ijkfunctie en moeten soms geijkt worden. Temperatuur heeft bv. Invloed. Meestal heb je dan een ijkgewicht van bv. 100g nodig (kijk in je gebruiksaanwijing voor instructie). Je kunt hiervoor ook een ander precies afgewogen voorwerp voor gebruiken, bv. een goud/zilverbaar.
Ook deze goedkope weegschaaltjes hebben vaak een ijkfunctie en moeten soms geijkt worden. Temperatuur heeft bv. Invloed. Meestal heb je dan een ijkgewicht van bv. 100g nodig (kijk in je gebruiksaanwijing voor instructie). Je kunt hiervoor ook een ander precies afgewogen voorwerp voor gebruiken, bv. een goud/zilverbaar.
-
- Globale moderator
Gaat het hier om ounce of om troy ounce.
Je benaming 1oz doet vermoeden ounce(1oz = 28,3 gram), maar het gewicht van 31,27 gram zit aan de troy ounce(1oz t = 31,1 gram).
Mocht het wel de eerste zijn dan denk ik toch echt dat ze vals zijn, voor de tweede weet ik niet of dit nog in de productiemarge valt.
Gr, Stephan
Je benaming 1oz doet vermoeden ounce(1oz = 28,3 gram), maar het gewicht van 31,27 gram zit aan de troy ounce(1oz t = 31,1 gram).
Mocht het wel de eerste zijn dan denk ik toch echt dat ze vals zijn, voor de tweede weet ik niet of dit nog in de productiemarge valt.
gelukkig heeft iedereen die in de kast liggen...mmmunten schreef:... bv. een goud/zilverbaar.
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Ik heb ook zo'n weegschaaltje. Een test met tien 2 euromunten gaf de volgende resultaten:
8.45 gr
8.51 gr
8.38 gr
8.56 gr
8.55 gr
8.50 gr
8.52 gr
8.49 gr
8.55 gr
8.47 gr
Nou weet ik vanuit mijn opleiding tot laborant dat je het laatste cijfer altijd een beetje met een korreltje zout moet nemen. Afgerond zijn al mijn 2 euromunten dus 8.5 gram, op één na. Deze munt had ook al behoorlijk wat te lijden gehad in het circulatieverkeer.
Ik neem daarom maar aan dat mijn weegschaaltje klopt. Een test met 2 gouden tientjes stelt me gerust, want beide komen op 6.74 gram.
Een schuifmaat is ook ook een goed hulpmiddel om de echtheid van munten vast te stellen, alsmede ook een loupe. Met name verguldde munten kun je zo goed herkennen, omdat er maar een tikje van de vergulding weg hoeft te zijn en je kunt het zien.
8.45 gr
8.51 gr
8.38 gr
8.56 gr
8.55 gr
8.50 gr
8.52 gr
8.49 gr
8.55 gr
8.47 gr
Nou weet ik vanuit mijn opleiding tot laborant dat je het laatste cijfer altijd een beetje met een korreltje zout moet nemen. Afgerond zijn al mijn 2 euromunten dus 8.5 gram, op één na. Deze munt had ook al behoorlijk wat te lijden gehad in het circulatieverkeer.
Ik neem daarom maar aan dat mijn weegschaaltje klopt. Een test met 2 gouden tientjes stelt me gerust, want beide komen op 6.74 gram.
Een schuifmaat is ook ook een goed hulpmiddel om de echtheid van munten vast te stellen, alsmede ook een loupe. Met name verguldde munten kun je zo goed herkennen, omdat er maar een tikje van de vergulding weg hoeft te zijn en je kunt het zien.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
-
- Globale moderator
Afgerond zou ik zeggen dat er 3 boven de 8.5 gram komen...janssenfrank schreef: ...
8.56 gr
8.55 gr
...
8.55 gr
Afgerond zijn al mijn 2 euromunten dus 8.5 gram, op één na...
Dat lijkt me vreemd.. is er dan materiaal bijgekomen door circulatie..? een laag vet en vuil dan?janssenfrank schreef: Deze munt had ook al behoorlijk wat te lijden gehad in het circulatieverkeer.
al met al is het voornamelijk afhankelijk van de gewichtsmarge die op de muntslag is toegestaan. Als je die weet te achterhalen dan kan je preciezere conclusies trekken over je munten.
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
Pfff ik was echt nog niet wakker....
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
-
- Volledig lid
In mijn ervaring met goedkope weegschaaltjes (ik heb er drie), maakt het voor de precisie veel uit hoe je meet. Het beste is een harde stabiele ondergrond, zoals en betonvloer en niet te lang wachten na het aanzetten. Wanneer ik op m'n bureau meet of op vloerbedekking, dan is de laatste decimaal lang zo stabiel niet. Als de weegschaal langer aanstaat zie ik het gewicht ook steeds meer verschillen.
Nb. Ik heb geijkt met een 100g zilverbaar. Ooit gekregen toen zilver nog wat lager stond. 100g Goud vall net buiten m'n budget
Bij de 1 ozt munten meet ik trouwens ook wel eens wat miniem overgewicht.
Nb. Ik heb geijkt met een 100g zilverbaar. Ooit gekregen toen zilver nog wat lager stond. 100g Goud vall net buiten m'n budget
Bij de 1 ozt munten meet ik trouwens ook wel eens wat miniem overgewicht.
Ik heb vanavond nog wat euro munten gewogen. De weegschaal gaf verschillende waarden weer met een maximaal verschil van 0.07 gram. En dan weeg ik op een houten vloer. Ik ben niet in de mogelijkheid om gebruik te maken van een betonnenvloer. Nou lijkt het mij dat een houtenvloer nog meer resoneert en dus nog onnauwkeuriger is.
Het betreft trouwens troy ounce munten.
Heeft een weegschaal in een hogere prijsklasse minder last van deze omgevings variabelen ??
Alvast bedankt voor alle antwoorden
Het betreft trouwens troy ounce munten.
Heeft een weegschaal in een hogere prijsklasse minder last van deze omgevings variabelen ??
Alvast bedankt voor alle antwoorden
Toevallig vanochtend wat 1 troy ounce munten binnen gehad van een goed bekend staande muntenhandelaar.
De munten op de weegschaal gedaan en wat bleek de Maple Leafs wogen opeens 31.32 gram. Volgens mij kan ik de conclusie wel trekken dat de zuiverheid van dit apparaat niet geweldig is.
Iemand suggesties voor een kwalitatief 'betere' weegschaal??
De munten op de weegschaal gedaan en wat bleek de Maple Leafs wogen opeens 31.32 gram. Volgens mij kan ik de conclusie wel trekken dat de zuiverheid van dit apparaat niet geweldig is.
Iemand suggesties voor een kwalitatief 'betere' weegschaal??
-
- Volledig lid
Tja, die goedkope schaaltjes die ik heb doen het best redelijk. Alleen in de laatste decimaal (de één-honderdste gram) zie ik wel beweging, maar dan meet ik gewoon een paar keer achter elkaar.
Blijkbaar is die van jou niet zo'n beste. Maples zijn best zuiver en een afwijking van 0,2 gram is te groot. Weeg ook even je eerder gekochte maples en kijk eens wat er dan wordt aangegeven.
Doe (zoals boven vermeld) ook een test met wat nieuwe 2 euro munten. Volgens specificaties moeten die 8,50 gram wegen en weeg je er tien tegelijk (85,0 gram), dan kan je zien of de afwijking alleen in die tienden van grammen zit, of dat bij grotere gewichten de afwijking groter is.
Zojuist heb ikzelf 26 gecirculeerde herdenkingsmunten van 2 euro getest. Het gewicht varieerde van 8,44 tot 8,54 gram. En de lichtste en zwaarste met z'n tweeën samen waren precies het totaal, dus die weegschaal is redelijk precies. M'n mini weegschaal met 0,1 gram nauwkeurigheid gaf voor al deze munten 8,5 gram aan, dus neigde die lichtste bij de tweede meting blijkbaar meer naar de 8,5.
Misschien kun je in de winkel of op een beurs een betere (goedkope) weegschaal kopen, door hem ter plekke te testen met je eigen maples. Dan weet je of je een goede koopt.
Blijkbaar is die van jou niet zo'n beste. Maples zijn best zuiver en een afwijking van 0,2 gram is te groot. Weeg ook even je eerder gekochte maples en kijk eens wat er dan wordt aangegeven.
Doe (zoals boven vermeld) ook een test met wat nieuwe 2 euro munten. Volgens specificaties moeten die 8,50 gram wegen en weeg je er tien tegelijk (85,0 gram), dan kan je zien of de afwijking alleen in die tienden van grammen zit, of dat bij grotere gewichten de afwijking groter is.
Zojuist heb ikzelf 26 gecirculeerde herdenkingsmunten van 2 euro getest. Het gewicht varieerde van 8,44 tot 8,54 gram. En de lichtste en zwaarste met z'n tweeën samen waren precies het totaal, dus die weegschaal is redelijk precies. M'n mini weegschaal met 0,1 gram nauwkeurigheid gaf voor al deze munten 8,5 gram aan, dus neigde die lichtste bij de tweede meting blijkbaar meer naar de 8,5.
Misschien kun je in de winkel of op een beurs een betere (goedkope) weegschaal kopen, door hem ter plekke te testen met je eigen maples. Dan weet je of je een goede koopt.
Goedemorgen,
Zojuist weer wat maple leafs binnen gehad (via een betrouwbare leverancier, Goudpensioen).
Ik leg ze op de weegschaal en onderstaande komt eruit:
1x maple leaf 31.50 gram
2x maple leaf 62.79 gram
3x maple leaf 94.11 gram
Volgens mijn kan ik nu met zekerheid zeggen dat het een WAARDELOZE weegschaal is. De weegschaal wijkt zelfs af van de vorige maple leafs die ik gekocht heb.
Zojuist weer wat maple leafs binnen gehad (via een betrouwbare leverancier, Goudpensioen).
Ik leg ze op de weegschaal en onderstaande komt eruit:
1x maple leaf 31.50 gram
2x maple leaf 62.79 gram
3x maple leaf 94.11 gram
Volgens mijn kan ik nu met zekerheid zeggen dat het een WAARDELOZE weegschaal is. De weegschaal wijkt zelfs af van de vorige maple leafs die ik gekocht heb.
Ik denk dat wanneer je zo bewust bezig bent met het opzetten van een dergelijke verzameling dat je dan niet moet bezuinigen op een weegschaaltje. Wanneer je 1 keer een valse munt zou aanschaffen omdat je weegschaal een verkeerd beeld heeft gegeven, dan betekend dat dus dat je beter wat meer geld had kunnen investeren in een veilige weegschaal. De aanschafwaarde van deze munten zijn denk ik ook wel van dien aard dat je een degelijke weegschaal moet hebben.
Vanuit China en Japan worden er heel veel van dit soort weegschaaltjes naar Europa verscheept en het is duidelijk dat ze niet voldoen aan de eisen die wij hier zouden stellen aan deze weeginstrumenten. Op een beurs heb ik wel eens een verzamelaar van gouden munten moeten uitlachen. Had een loep van bijna 60 euro gekocht , maar had dus geen weegschaaltje. Moest ie bij een handelaar de gouden munten van een andere handelaar wegen, want die handelaar had ook geen weegschaal bij. Bleek er ook nog een vals gouden tientje tussen te zitten...
Gezien de resultaten en je verzamelgebied zou ik heel snel op zoek gaan naar een goede weegschaal, deze resultaten geven inderdaad duidelijk aan dat er iets niet klopt aan je weegschaal.
Wat ik begrepen heb is dit een betrouwbare handelaar in weegschaaltjes groot en klein en heb je hier een degelijke en betrouwbare weegschaal MET garantie. Henk Maas pocketweegschaal
Succes!
Vriendelijke groeten,
Jeroen - Munthunter
Vanuit China en Japan worden er heel veel van dit soort weegschaaltjes naar Europa verscheept en het is duidelijk dat ze niet voldoen aan de eisen die wij hier zouden stellen aan deze weeginstrumenten. Op een beurs heb ik wel eens een verzamelaar van gouden munten moeten uitlachen. Had een loep van bijna 60 euro gekocht , maar had dus geen weegschaaltje. Moest ie bij een handelaar de gouden munten van een andere handelaar wegen, want die handelaar had ook geen weegschaal bij. Bleek er ook nog een vals gouden tientje tussen te zitten...
Gezien de resultaten en je verzamelgebied zou ik heel snel op zoek gaan naar een goede weegschaal, deze resultaten geven inderdaad duidelijk aan dat er iets niet klopt aan je weegschaal.
Wat ik begrepen heb is dit een betrouwbare handelaar in weegschaaltjes groot en klein en heb je hier een degelijke en betrouwbare weegschaal MET garantie. Henk Maas pocketweegschaal
Succes!
Vriendelijke groeten,
Jeroen - Munthunter
Je kunt bij een apotheker waar je gaat of juwelier altijd een munt eens laten wegen om te weten of het resultaat hetzelfde is.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Klopt, hoewel je, je bij een drukke apotheker niet altijd op je gemak zult voelen om een munt te laten wegen. Daarnaast is het lastig als je meerdere munten en vaker iets wilt wegen. En wat als je naar een beurs gaat, of bij een verkoper aan huis. Ik ga er van uit dat niet iedere apotheker of juwelier (kosteloos) met je mee op pad gaat.Palmbird schreef:Je kunt bij een apotheker waar je gaat of juwelier altijd een munt eens laten wegen om te weten of het resultaat hetzelfde is.
Het is denk ik gewoon een must om een goede weegschaal aan te schaffen als je , je op dit gladde ijs gaat begeven.
Gr. Jeroen
In mijn dorp is het niet erg druk bij de apotheker.Ze moeten 9 keer op de 10 het product bestellen,dus gaan de meesten naar een groter apothekerij als ze iets snel nodig hebben.Munthunter schreef:Klopt, hoewel je, je bij een drukke apotheker niet altijd op je gemak zult voelen om een munt te laten wegen. Daarnaast is het lastig als je meerdere munten en vaker iets wilt wegen. En wat als je naar een beurs gaat, of bij een verkoper aan huis. Ik ga er van uit dat niet iedere apotheker of juwelier (kosteloos) met je mee op pad gaat.Palmbird schreef:Je kunt bij een apotheker waar je gaat of juwelier altijd een munt eens laten wegen om te weten of het resultaat hetzelfde is.
Het is denk ik gewoon een must om een goede weegschaal aan te schaffen als je , je op dit gladde ijs gaat begeven.
Gr. Jeroen
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
zijn er onder de leden dan die een goed adres weten voor een goede weegschaal tot op 0,01 of 0,005
ik denk dat het vinden van een goed weegschaaltje met ijk functie best moeilijk is voor veel leden
ik ben namelijk zelf ook al best een tijdje op zoek naar iets wat goed voldoet
ik denk dat het vinden van een goed weegschaaltje met ijk functie best moeilijk is voor veel leden
Zie mijn bericht: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=14 ... 61#p129874rinuske schreef:zijn er onder de leden dan die een goed adres weten voor een goede weegschaal tot op 0,01 of 0,005
Zoals ik van goed geïnformeerde verzamelaar had begrepen is DEZE die tot 250 gram weegt perfect. Kost dan wel €70,- maar ik denk dat één vals gouden tientje je meer kost en mocht je regelmatig munten kopen en 1 miskoop doet dan is een goede weegschaal een prachtige aankoop om ellende te voorkomen.
0,05 lijkt mij ook wel voldoende en 0,005 is denk ik wat overdreven en geeft geen beter beeld. Ik zie die weegschalen overigens wel, maar die kosten dan ook bijna €3.000,-
Gr. Jeroen
bedankt Jeroen, deze bedoel ik
je hebt helemaal gelijk ,beter een goede weegschaal dan de boot in gaan met vervalsingen
ga er zo 1 aanschaffen ,heb nu lang genoeg gezocht
je hebt helemaal gelijk ,beter een goede weegschaal dan de boot in gaan met vervalsingen
ga er zo 1 aanschaffen ,heb nu lang genoeg gezocht
We lezen graag je bevindingen en misschien kun je wat leuke fotootjes plaatsen hier op het forum?
Veel plezier er mee!
Gr. Jeroen
Veel plezier er mee!
Gr. Jeroen