1 Gulden Gelderland variant?

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

1 Gulden Gelderland variant?

Bericht door Nieuwemunt »

Beste leden,

Ik heb hier 1 gulden, Gelderland. Het jaartal is niet goed te lezen maar ik denk 1762, misschien zelfs wel een overslag..
Maar dat is niet mijn vraag want wat mij opviel is de opvolgende letters aan de linker kant. Er staat op mijn gulden : TEVMVR moet dit niet zijn TVEMVR?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Er is op het forum vast wel een provinciale gulden kenner :knipoog:

Alvast bedankt,

Groeten nieuwemunt
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Re: 1 Gulden Gelderland variant?

Bericht door neozion »

nou robin, kom er maar in..... :Geek1:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Dat er TEVMVR staat is een stempelsnijdersfout. Het moet inderdaad TVEMVR zijn (waarbij de V staat voor onze u). In de CNM 2de druk staat hij ook keurig aangegeven, zelfs voor dezelfde prijs als de normale variant: 35 euro in fraai, 75 in zeer fraai. Gezien de foto lijkt het mij een 1762 toe.

Maar ik ben ook benieuwd naar Robin's reactie, ik dacht dat die TEVMVR varianten altijd prijzig waren?
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Jan W schreef:Dat er TEVMVR staat is een stempelsnijdersfout. Het moet inderdaad TVEMVR zijn (waarbij de V staat voor onze u). In de CNM 2de druk staat hij ook keurig aangegeven, zelfs voor dezelfde prijs als de normale variant: 35 euro in fraai, 75 in zeer fraai. Gezien de foto lijkt het mij een 1762 toe.

Maar ik ben ook benieuwd naar Robin's reactie, ik dacht dat die TEVMVR varianten altijd prijzig waren?
Bedankt voor je reactie Jan, de CNM 2 de druk ga ik maar eens snel aanschaffen. Ik ben zeker ook nog benieuwd naar Robin's reactie :D
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Nieuwemunt schreef: de CNM 2 de druk ga ik maar eens snel aanschaffen.
wacht daar maar even mee. Volgens tom heeft hij de cnm 3 over een paar maanden af. De september deadline was al duidelijk dat die niet gehaald zou worden.

Zal de volgende keer als ik hem spreek wel vragen wanneer hij hem verwacht. Zit er zelf ook op te wachten
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Volgens catalogus idd geen reden tot prijsverhoging, maar toch wel degelijk een zeldzame stempelsnijdersfout..
Voor sommige handelaars toch reden om de prijs te verdrie- of zelfs te verviervoudigen..
Zeker onmiddelijk aanschaffen.. de 1762 Gelderland is de enige gulden waarop deze interessante fout voorkomt..

http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=8& ... mvr#p78629

Groet, Robin
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Beste leden,

Super bedankt voor al jullie reacties! En wat interessant, informatief en leuk om te weten. Nogmaals dank :thumb up:

Groeten Nieuwemunt
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Nieuwemunt schreef:
Jan W schreef:Dat er TEVMVR staat is een stempelsnijdersfout. Het moet inderdaad TVEMVR zijn (waarbij de V staat voor onze u). In de CNM 2de druk staat hij ook keurig aangegeven, zelfs voor dezelfde prijs als de normale variant: 35 euro in fraai, 75 in zeer fraai. Gezien de foto lijkt het mij een 1762 toe.

Bedankt voor je reactie Jan, de CNM 2 de druk ga ik maar eens snel aanschaffen. Ik ben zeker ook nog benieuwd naar Robin's reactie :D
Wacht beter even op de 3de editie.. gepland voor januari 2014
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

:thumb up: top , ik wacht wel even een paar maanden.
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Robin schreef:
Nieuwemunt schreef:

Wacht beter even op de 3de editie.. gepland voor januari 2014
Koekkoek :knipoog:

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”