Zilveren 1 troy ounce gewicht

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

Matthie70

Zilveren 1 troy ounce gewicht

Bericht door Matthie70 »

Hey,

Ik heb er nog niet veel ervaring mee, daarom mijn vraag.

Heb vandaag een weegschaal gekocht en dacht ik ga mijn Harmonikermunten eens wegen.

Nu kom ik vaak tegen dat deze 31,20gram wegen, is het normaal dat deze nieuwe munten ook nog afwijken?

Alvast bedankt!

Matthias
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Re: Zilveren 1 troy ounce gewicht

Bericht door sgtravel »

Een afwijking van 1/10 gram zou ik me niet al te veel zorgen om maken, waarschijnlijk zit dit in de weegschaal.
Normaal weegt een 1oz munt 31,1 gram , pas als je een afwijking hebt van enkele grammen dan klopt er iets niet met de munt.
vooral valse 10 Yuan panda munten wijken nog al sterk af, naast het ontbreken van enkele details op de munt zelf.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Matthie70

Bericht door Matthie70 »

Ok,

Bedankt voor het snelle antwoord!

Matthias
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Een weegschaal die een volledige tiende gram afwijkt is eigenlijk niet echt geschikt voor munten.
Het feit dat je zegt 31,20 geeft mij het idee dat de weegschaal ook maar 2 decimalen geeft en in de praktijk is het laatste cijfer van zo'n weegschaal vaak volledig onbetrouwbaar.
Ik denk ook niet dat er iets met de munt mis is, valse munten hebben grotere afwijkingen en zijn ook altijd lichter als het gouden en zilveren munten betreft.

Luit
mmmunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mmmunten »

Wat is de opgegeven precisie wan de weegschaal? Als dat geen 1/100e gram is, maar bv 5/100e, dan kan het bij afronding al snel de andere kant op gaan. Verder moet de weegschaal na het aanzetten zo stabiel mogelijk opstarten/calibreren op een harde ondergrond. Op een bureau of tafelkleed aanzetten kan al onnauwkeuriger resultaten geven dan op het zeil van een betonnen vloer. Tenslotte kan je de meeste digitale weegschalen met een ijkgewicht opnieuw ijken. Succes!
Matthie70

Bericht door Matthie70 »

Het is een weegschaal die tot 0,01gram weegt.
Net nieuw gekocht.

Er waren ook munten bij die 31,14 wogen, maar was benieuwd of ze inderdaad in die mate konden afwijken.

Heb het ook getest op een Morgan die ik heb en die kwam tussen 26,59 en 26,74 dus ik denk dat de weegschaal nog vrij nauwkeurig weegt.

Alvast bedankt voor de hulp!
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Matthie70 schreef:Heb het ook getest op een Morgan die ik heb en die kwam tussen 26,59 en 26,74 dus ik denk dat de weegschaal nog vrij nauwkeurig weegt.
Als een weegschaal met een precisie van 0.01 op één en dezelfde munt een afwijking geeft van 0.15 (vijftien keer zoveel) voldoet de weegschaal toch echt niet aan de opgegeven specificaties...
Zoals ik al zei is het laatste cijfer van de meeste weegschalen volledig irrelevant, maar van een weegschaal met een opgegeven nauwkeurigheid van 0.01 zou je toch echt mogen verwachten dat de tienden wel altijd kloppen.

Luit
Arnhemmer Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arnhemmer »

Goeiedag allen,

Zit eigenlijk met hetzelfde " probleem". Ik heb 2 munten op marktplaats gekocht waaronder een 1 oz Saltwater crocodile 2014 en deze weegt volgens mijn weegschaal 31,61 gram (soms 31,64). Ik snap dat deze weegschaal niet heel deugdelijk is, hoewel net nieuw gekocht. Mijn andere 1 oz munten wegen allemaal tussen de 31,22/31,30.
Bestaat er een kans dat mijn Saltwater nep is? Bij welke afwijking zou ik me zorgen moeten maken? Alleen bij hele grammen meer/minder of ook bij tienden of honderdsten?

Groet, Arnhemmer.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Vergelijk hem met wat foto's van een echte (bijv. op de website van de Perth Mint), valse munten zijn vrij makkelijk te herkennen. Zie ook dit topic. Daarin geef ik bijv. ook aan dat mijn Kangaroo 31.45 gram weegt, dus ook meer dan ik zou verwachten. 31.6 gram lijkt me dus ook best mogelijk voor een echte.
Arnhemmer Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arnhemmer »

Thanx! Heb de munt zojuist met meerdere afbeeldingen vergeleken (en ja, zelfs schubben geteld) maar geen enkele afwijking gevonden.
Ben gerustgesteld :angel:
Nogmaals dank!
Groet, Arnhemmer.

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”