Nederland 5 & 10 euro "Rietveld Schröderhuis" 2013

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Nederland 5 & 10 euro "Rietveld Schröderhuis" 2013

Bericht door euromunter »

Nederland 5 & 10 euro "Rietveld Schröderhuis"

Het Rietveld Vijfje is de tweede uitgifte in een nieuwe serie van negen herdenkingsmunten over Nederlands Werelderfgoed (2012-2020). De eerste drie thema’s zijn Amsterdamse Grachtengordel, Rietveld Schroderhuis, Kinderdijkse Molens. Deze eerst drie munten van deze serie zijn allemaal ontworpen door Tine Melzer.
Deze herdenkingsmunt is extra bijzonder,omdat het de eerste reguliere 5 euro herdenkingsmunt is met het portret van Koning Willem-Alexander.

Het thema
Gerrit Rietveld (1888-1964) ontwierp het Rietveld Schröderhuis in opdracht van Truus Schröder-Schräder. Niet alleen was het zijn eerste complete woonhuis, het werd tevens een uitbundig vormexperiment. Als inspiratiebron gebruikte Rietveld zijn eigen meubelontwerpen en de ideeën van De Stijl, een Nederlandse kunstbeweging die is vernoemd naar het in 1917 in Leiden opgerichte gelijknamige tijdschrift. Het resultaat is een driedimensionale, asymmetrische compositie met vloeiende overgangen tussen binnen en buiten en het gebruik van primaire kleuren naast zwart, wit en grijs. Ook een speelse, doordachte vlakverdeling kenmerkt het ontwerp. Zowel binnen als buiten draagt alles dezelfde, vermaarde Rietveld-signatuur.

Het thema van de munt valt binnen het jaarthema “Europese schrijvers’ van het Europa-ster programma en op de munt staat daarom de Europa-ster.
nl5a.jpg
nl5b.jpg
Het ontwerp
Net als het Grachtengordel Vijfje, is het ontwerp voor het Rietveld Vijfje van Tine Melzer. De voorzijde toont een duidelijk gerasterd portret van Koning Willem-Alexander en een matte wereldkaart, gevormd door vingerafdrukken van familieleden van Melzer. De kaart symboliseert het collectief eigendom van Nederlands Werelderfgoed en wereldwijd symbool voor de Nederlandse cultuur. De keerzijde toont, omgeven door de doorlopende wereldkaart, een met de hand getekend iconografisch beeld van het Rietveld Schröderhuis – herkenbaar en functioneel. De in letters weergegeven waarde-aanduiding versterkt de Nederlandse signatuur van deze nationale herdenkingsmunt. Met trots draagt het Rietveld Vijfje het officiële UNESCO-logo en een Europa-ster.

Het Rietveld Vijfje in circulatiekwaliteit in coincard is vanaf 18 juni beschikbaar bij de Postkantoren van PostNLin Nederland. Op 17 juni vind de ceremoniële eerste slag plaats.

Herdenkingsmunt €5,- circulatie (20 stuks/rol) / coincard circulatie kwaliteit
Oplage: maximaal 250.000 stuks
Metaal: verzilverd koper
Diameter: 29 mm
Gewicht: 10,5 gram
Kwaliteit: circulatiekwaliteit
Nominale waarde: € 5,00
nl5rol.jpg
nl5coinc.jpg

Herdenkingsmunt €5,- in Brilliant Uncirculated kwaliteit
Geleverd in gelimiteerde en genummerde coincard verpakking voor BU-kwaliteit.
Oplage: 10.000 stuks
Metaal: verzilverd koper
Diameter: 29 mm
Gewicht: 10,5 gram
Kwaliteit: Brilliant Uncirculated
nl5bua.jpg
nl5bub.jpg

Herdenkingsmunt €5,- Zilver Proof
Geslagen in de hoogste verzamelkwaliteit Proof.
Geleverd in pop-up verpakking.
Oplage: max. 12.500 stuks
Metaal: Zilver 925/1000
Diameter: 33 mm
Gewicht: 15,5 gram
Kwaliteit: Proof
nl5map.jpg

Herdenkingsmunt €10,- Goud Proof
Geslagen in de hoogste verzamelkwaliteit Proof. Geleverd in een luxe houten cassette, voorzien van een genummerd Certificaat van Echtheid.
Oplage: max. 2.000 stuks
Metaal: Goud 900/1000
Diameter: 22,5 mm
Gewicht: 6,72 gram
Kwaliteit: Proof
Nominale waarde: € 10,00
nl10a.jpg
nl10b.jpg
nl10c.jpg

Informatie en afbeeldingen zijn afkomstig van de Koninklijke Nederlandse Munt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Nederland 5 & 10 euro "Rietveld Schröderhuis" 2013

Bericht door euromunter »

Wegens tijdgebrek nu pas geplaatst.

Link met het Europese thema "Europese Schrijvers" zie ik niet echt. In december werd dit al aangekondigd, vervolgens geannuleerd en nu toch wel weer.

Jammer dat er geen ander thema wordt gekozen binnen dit thema.

Groeten Paul
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

Ik heb vandaag bij het postkantoor de coincard opgehaald, vooral het portret van onze koning vindt ik bijzonder goed geslaagd!
Dit portret zou van mij zo op de 2 euromunten mogen komen maar zou dit voor wat betreft de kosten ook mogelijk zijn of is het een te duur werkje?
Verder is het een beetje een simpele munt........

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon »

Vandaag het Rietveld vijfje in bu kwaliteit ontvangen. Hij zit alleen schuin in de coincard. Dat is wel jammer.
rjbrethouwer

Bericht door rjbrethouwer »

Ik heb een abonnement op de BU kwaliteit herdenkingsmunten. Tot op heden had ik ze nog niet binnen, maar blijkbaar is KNM gaan uitleveren. Ik benieuwd.
cinq

Bericht door cinq »

rjbrethouwer schreef:Ik heb een abonnement op de BU kwaliteit herdenkingsmunten. Tot op heden had ik ze nog niet binnen, maar blijkbaar is KNM gaan uitleveren. Ik benieuwd.
Ik idem.
rjbrethouwer

Bericht door rjbrethouwer »

Tot op heden nog niet ontvangen. Je zou toch denken dat ze eerst gaan uitleveren aan de abonnementhouders.
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

rjbrethouwer schreef:Tot op heden nog niet ontvangen. Je zou toch denken dat ze eerst gaan uitleveren aan de abonnementhouders.
Ik heb de UNC en de BU kwaliteit gewoon via de webwinkel besteld en ik heb ze vorige week vrijdag binnen gekregen.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim »

Ik heb een beetje een dubbele mening bij deze serie.

Aan de ene kant is het leuk dat je uiteindelijk 9 munten van een serie hebt, maar ik denk dat de Munt er een beetje 'misbruik' van gaat maken.
Zul je aan het einde (bij de laatste) wel weer een complete set kunnen kopen met alle munten van de werelderfgoed munten in goede kwaliteit zilver, idem in goud, een speciaal opbergsysteem/mapje, een penning in coincard als samenvatting van de serie etc.

Dit zou ik jammer vinden want zo wordt je bijna verplicht alle producten aan te schaffen. :jajajaja:

De munten zelf vind ik wel mooi, ook leuk dat ze allemaal (van de hele serie dan) op elkaar lijken.
rinuske

Bericht door rinuske »

weet iemand wanneer de proof-versie verstuurd word?(zilver)
gdgf
Lid
Lid

Bericht door gdgf »

Een paar maanden geleden heb ik de coincard gekocht, zowel de UNC als de BU versie. Beide munten zagen er prima uit. We zijn een paar maanden verder en de BU versie doet zijn naam geen eer meer aan. De munt heeft een waas en is dof geworden, aan beide zijden. Ik heb met de KNM contact opgenomen, helaas kunnen ze de munt niet meer leveren omdat deze uitverkocht is. Ik kan wel mijn geld terugkrijgen. Dus heb ik de munt teruggestuurd en bij de handel een nieuwe besteld. Vandaag de munt ontvangen en deze munt heeft hetzelfde euvel. Nog niet zo erg maar het begin is er.
Ook deze munt gaat uiteraard terug. Mijn vraag is of meer forumleden dezelfde klacht over deze munt hebben. Het gaat dus om de BU versie, de UNC versie ziet er nog prima uit.

Dick
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Diverse 5 euromunten verkleuren bij mij en wat ik her en der inkoop vertonen ook vaker verkleuringen dan niet. Ik ga er van uit dat de zeer populaire verpakking niet zo heel erg geschikt is voor zilveren en verzilverde munten. (Geldt overigens ook voor de 2 euromunten in coincard). Ik denk dat de lijm in het karton en de inkt voor het bedrukken de munt laten verkleuren. De open coincards (die zonder plastic laagje over de achterzijde) verkleuren omdat het zilver altijd zal verkleuren in de open lucht. De KNM sluit de een wel af met plastic, de andere weer niet. Erg jammer, maar het blijft iedere keer weer een verrassing of de KNM de bij de eerstvolgende uitgifte wel heeft geluisterd naar de klachten en opmerkingen van de verzamelaar.

Je kunt natuurlijk bij een webshop aangeven dat je op zoek bent naar 1 zonder verkleuring, logisch dat een handelaar eerst de verkleurde wil slijten voordat het echt geen gezicht meer is.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Verzamelaarsmunten”