NIEUW ► Nederland 5 & 10 euro 'Vrede van Utrecht' 2013

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

NIEUW ► Nederland 5 & 10 euro 'Vrede van Utrecht' 2013

Bericht door Munthunter »

5 & 10 euro "Vrede van Utrecht" 2013

Afbeelding Afbeelding

Nieuwe herdenkingsmunt: het Vrede van Utrecht Vijfje
In opdracht van het ministerie van Financiën slaat de Koninklijke Nederlandse Munt in 2013 een nieuwe 5 euro herdenkingsmunt met het thema: 300 jaar Vrede van Utrecht.
De Eerste Slag van de munt vindt plaats op 11 april 2013. Drie eeuwen geleden werd op 11 april 1713, in de gelijknamige stad de Vrede van Utrecht getekend. De vreedzaam gesloten verdragen maakten een eind aan de lange reeks oorlogen van de Spaanse Successieoorlog en Queen Anne’s War. Deze belangrijke gebeurtenis wordt in 2013 gevierd met tal van herdenkingsfestiviteiten in de stad en provincie Utrecht en wordt geëerd met een Nederlandse herdenkingsmunt. Deze herdenkingsmunt is extra bijzonder, omdat het de allerlaatste Nederlandse 5 euro herdenkingsmunt is met het portret van Koningin Beatrix. Dit maakt deze munt een waar verzamelobject.
Koninklijke Nederlandse Munt schreef:Het Vrede van Utrecht Vijfje is de allernieuwste Nederlandse herdenkingsmunt van 2013. Deze munt wordt uitgegeven ter ere van 300 jaar Vrede van Utrecht, de eerste vrede die tot stand kwam middels diplomatie. Drie eeuwen geleden werd op 11 april 1713, in de gelijknamige stad de Vrede van Utrecht getekend. De vreedzaam gesloten verdragen maakten een eind aan de lange reeks oorlogen van de Spaanse Successieoorlog en Queen Anne’s War. Deze belangrijke gebeurtenis wordt in 2013 gevierd met tal van herdenkingsfestiviteiten in de stad en provincie Utrecht en wordt geëerd met een Nederlandse herdenkingsmunt.

Deze herdenkingsmunt is extra bijzonder om het de laatste herdenkingsmunt is met het portret van Koningin Beatrix!

De uitgiften
Deze herdenkingsmunt wordt uitgegeven in Zilver Proof, Goud Proof, BU-kwaliteit, circulatiekwaliteit en een muntrol. Daarnaast verschijnt er een exclusieve Zilveren Vrede van Utrecht Kleurset. Deze set bevat zes Vrede van Utrecht Vijfjes in de allerhoogste kwaliteit Zilver Proof met subtiele kleurelementen. Voor elk land/gebied dat het verdrag van de Vrede van Utrecht heeft ondertekend zit er een gekleurde Zilveren Vrede van Utrecht herdenkingsmunt in de set. Van deze landen is een kenmerkende kleur op de munt aangebracht op basis van de vlaggen/wapens uit 1713. De deelnemende landen waren Frankrijk, Groot-Britannië, Spanje, Portugal, Nederland en Savoye. De oplage van deze kleurset is slechts 1.000 stuks!

Het ontwerp
Samen tekenen van de vrede en hiermee de wereld vormgeven, vertaalde ontwerper Erno Langenberg op aansprekende wijze op het Vrede van Utrecht Vijfje. Op de voorzijde van de herdenkingsmunt staan 35 veerpennen als referentie naar de 35 deelnemende delegaties. De als een ornamentale krans geplaatste pennen tekenen samen het portret van Koningin Beatrix. Op de keerzijde gebeurt hetzelfde, maar hier tekenen de pennen een wereldbol met centraal het wapen van Utrecht. De afbeeldingen zijn ontstaan door vanuit de veerpennen 35 lijnen te tekenen met behulp van een zelfgeschreven computerscript. Deze officiële herdenkingsmunt staat op zeer toepasselijke wijze stil bij het historische moment dat een nieuwe richting gaf aan de wereldgeschiedenis.
De uitgiften

Herdenkingsmunt €5,- UNC in coincard
Oplage: maximaal 210.000 stuks
Metaal: verzilverd koper
Diameter: 29 mm
Gewicht: 10,5 gram
Kwaliteit: circulatiekwaliteit
Nominale waarde: € 5,00

Afbeelding
[hr]
Herdenkingsmunt €5,- UNC (20 stuks/rol)
Prijs per rol: € 100,-
Oplage: maximaal 210.000 stuks
Kwaliteit: circulatiekwaliteit

Afbeelding
[hr]
Herdenkingsmunt €5,- Brilliant Uncirulated in coincard
Consumentenprijs: € 10,-
Oplage: maximaal 10.000 stuks
Kwaliteit: Brilliant Uncirculated

Afbeelding
[hr]
Herdenkingsmunt €5,- euro Zilver Proof
Geslagen in massief Zilver in Proof-kwaliteit. Geleverd in pop-up verpakking.
Consumentenprijs: € 42,95
Oplage: max. 12.500 stuks (incl. 6.000 stuks Zilveren Vrede van Utrecht Kleurset)
Metaal: Zilver 925/1000
Diameter: 33 mm
Gewicht: 15,5 gram
Kwaliteit: Proof

Afbeelding
[hr]

Herdenkingsmunt €10,- Goud Proof
In hoge verzamelkwaliteit Proof geslagen, geleverd in een luxe houten cassette en voorzien van een genummerd Certificaat van Echtheid.
Consumentenprijs: € 389,95
Oplage: max. 2.000 stuks
Metaal: Goud 900/1000
Diameter: 22,5 mm
Gewicht: 6,72 gram
Nominale waarde: € 10,00

Afbeelding
Let op, naar mijn mening (Munthunter) is er per abuis een verkeerde tekst op het kaartje in de gouden 10 euro box geplaatst op deze afbeelding!

Afbeelding Afbeelding
[hr]

Zilveren Vrede van Utrecht Kleurset
Deze exclusieve Zilveren Kleurset is een vervolg op de Zilveren Tulpen Kleurset die wij vorig jaar maart hebben uitgegeven. De set bevat zes gekleurde munten in de allerhoogste kwaliteit Proof. Voor elk land/gebied dat het verdrag van de Vrede van Utrecht heeft ondertekend zit er een gekleurde Zilveren Vrede van Utrecht herdenkingsmunt in de set. Van deze landen is een kenmerkende kleur op de munt aangebracht op basis van de vlaggen/wapens uit 1713. De deelnemende landen waren Frankrijk, Groot-Britannië, Spanje, Portugal, Nederland en Savoye. Deze zes gekleurde munten worden geleverd in een luxe houten cassette voorzien van een Certificaat van Echtheid. De gekleurde munten zijn exclusief in deze set verkrijgbaar.
Consumentenprijs: € 275,00
Oplage: max. 1.000 stuks
Nominale waarde: 6 x € 5,00

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
[hr]

Eerste Dag Uitgifte Vrede van Utrecht Vijfje (uitsluitend verkrijgbaar op 11 april tijdens de Eerste Dag Verkoop in het Muntgebouw te Utrecht)
Consumentenprijs: € 10,-
Oplage: 2013 stuks
Metaal: Verzilverd koper
Kwaliteit: Circulatiekwaliteit

Nog geen afbeelding beschikbaar

Afbeelding
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Nederland 5 & 10 euro 'Vrede van Utrecht' 2013

Zo de ontwerpen van de eerste vijf en tien euro herdenkingsmunt van 2013 in diverse uitgiften, kwaliteiten en materialen, zijn bekend.

Het valt mij op dat er bij de gouden 10 euro in box een foutief certificaat lijkt te zitten. Ik heb inmiddels een e-mail hierover verzonden naar de KNM.
Edit: Reactie terug dat de afbeelding wordt aangepast, ik krijg de aangepaste afbeelding binnen en zal die dan hierop het forum vervangen.
Het ontwerp vindt ik persoonlijk wel mooi, maar begrijp de meningen van diverse andere leden. Ik had bij de eerste aanblik ook het idee dat Beatrix vlak voor haar aftreden nog een hersenscan onderging, maar ja wat wil je met wormen die uit haar hoofd lijken te komen, aldus Diva_Mariek ;)

Ik denk wel dat deze munt in real life echt wel de moeite waard is. Doet ook mij bijzonder veel denken aan de WNF 5 en 10 euromunt.

Omdat ik een ander topic heb afgesloten zal ik de reacties uit dat topic hier even onder plaatsen.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Nederland 5 & 10 euro 'Vrede van Utrecht' 2013

De reacties die in een ander topic werden geplaatst over deze Vrede van Utrecht uitgifte:
wouterkabouter95 schreef:beste mensen,

ik vroeg me eigenlijk af of de echte diehard 5-euromuntenverzamelaars op deze avond opblijven tot 12 uur om
de nieuwe 'vrede van utrecht'-herdenkingsmunt te zien die dan gepresenteerd wordt. (of ben ik de enige? greeny )
en alvast voor ná twaalven:
wat vinden jullie van het ontwerp, en wat had er beter gekund?
kortom, alles over de nieuwe herdenkingsmunt.

wouter
[hr]
wouterkabouter95 schreef:nou, daar had ik niet voor op hoeven blijven. ik vind dit echt geen mooie munt. ik hou meer van een wat rustiger ontwerp.
nog iemand een mening??
[hr]
spatbord schreef:Ik vind hem eigenlijk best mooi. Veel beter dan het tulpenvijfje of het beeldhouwkunstvijfje. Die vind ik net speelgoedgeld.
[hr]
rinuske schreef:zo op het eerste gezicht ziet ie er wel goed uit, veren zijn ook erg netjes en zuiver
dus ja, wel een mooie munt ;)
[hr]
Lotus07 schreef:Ik vind hem ook erg mooi, hij doet me denken aan het WNF-vijfje en die vond ik ook erg mooi. Ik vind het altijd wel leuk als er zo'n patroon in zit, dat geeft altijd wel een leuk effect. Maar ik ben vooral erg blij dat hij niet lijkt op het beeldhouwkunstvijfje, dat ding is echt gewoon afschuwelijk. Ze hadden gewoon een caricatuur van onze koningin gemaakt!
[hr]
cinq schreef:Mooi, lelijk, ik kan er maar moeilijk een oordeel over vellen.
Dus afwachten tot ik hem fysiek kan zien.
Ik heb in elk geval beide coincards besteld aangezien de knm weer twee versies heeft gelanceerd. :dizzie:
[hr]
Diva_Mariek schreef:Moet even wennen hoor. T is net alsof er wormen uit Beatrix' hoofd komen....
In het echt zal de munt er wel beter uitzien, toch?
[hr]
Dick schreef:Ik vind hem wel mooi en heb ze dus net bij de KNM besteld.

Groet
Dick
[hr]
Diva_Mariek schreef:
Dick schreef:Ik vind hem wel mooi en heb ze dus net bij de KNM besteld.

Groet
Dick
Ik ook hoor! :lach:
[hr]
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: NIEUW ► Nederland 5 & 10 euro 'Vrede van Utrecht' 2013

Vandaag op Teletekst van NOS:

Afbeelding

Hier een artikel uit de telegraaf over deze uigtgifte, met dank aan Robin:

http://www.telegraaf.nl/troonsafstand-b ... rix__.html

Gr. Jeroen
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Geëlektrocuteerde Beatrix ? :lach:

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
jbeckers
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jbeckers »

Munthunter schreef:
5 & 10 euro "Vrede van Utrecht" 2013

Zilveren Vrede van Utrecht Kleurset
Deze exclusieve Zilveren Kleurset is een vervolg op de Zilveren Tulpen Kleurset die wij vorig jaar maart hebben uitgegeven. De set bevat zes gekleurde munten in de allerhoogste kwaliteit Proof. Voor elk land/gebied dat het verdrag van de Vrede van Utrecht heeft ondertekend zit er een gekleurde Zilveren Vrede van Utrecht herdenkingsmunt in de set. Van deze landen is een kenmerkende kleur op de munt aangebracht op basis van de vlaggen/wapens uit 1713. De deelnemende landen waren Frankrijk, Groot-Britannië, Spanje, Portugal, Nederland en Savoye. Deze zes gekleurde munten worden geleverd in een luxe houten cassette voorzien van een Certificaat van Echtheid. De gekleurde munten zijn exclusief in deze set verkrijgbaar.
Consumentenprijs: € 275,00
Oplage: max. 1.000 stuks
Nominale waarde: 6 x € 5,00

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
[hr]
En .... Inmiddels online UITVERKOCHT
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Ik denk dat dit ontwerp er in het echt best mooi uit kan zien.
De zilveren kleurset is wel gewoon te bestellen op het formulier welke ik vandaag in de bus had, met leveringsgarantie dus helemaal uitverkocht zijn ze nog niet. :sttt:
Ik zal het in iedergeval niet bestellen snap niet wat mensen in die gekleurde munten zien, één voordeel de oplage van de gewone proofmunt is door deze set slecht 6.500 :thumb up:
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
ostara-nl Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door ostara-nl »

Sorry, maar ik vind dit net een ontwerp uit een horrorfilm.
Wat is dat ding lelijk......,misschien is de munt in het echt mooier.

Ostara-nl.
Verzamelaar van Bankbiljetten/Munten Nederland/Ned.Indie. Schoolgeldbiljetten/Rekenmunten/Euro.
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Donderdag 14 maart is de nieuwe herdenkingsmunt Het Vrede van Utrecht Vijfje gelanceerd. Deze munt is enorm populair o.a. omdat het de laatste herdenkingsmunt is met het portret van Koningin Beatrix.

De Zilveren Vrede van Utrecht Kleurset was binnen één dag uitverkocht en na enkele dagen is ook de munt in Zilver Proof en in BU-kwaliteit online uitverkocht. Er zijn nog wel andere uitgiften van deze herdenkingsmunt beschikbaar. Bekijk die in onze webwinkel.

bron : KNM

Groet
Dick
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Donderdag 21 maart maken wij in het centrum van Utrecht opnames voor de tv commercial voor het Vrede van Utrecht Vijfje. Wij maken op vijf verschillende plekken foto's van mensen die de Vrede de Vijf geven middels een Vredesgebaar met het Vrede van Utrecht Vijfje.

Dus wilt u een keer schitteren in de TV commercial, kom dan morgen naar Utrecht!
Op onze Facebookpagina maken we de vijf plekken bekend!
bron : KNM.

Groet
Dick
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Tsja Dick... Wat denk jij? Ze maken er wel een steeds groter circus van bij iedere uitgifte...

Gr. Jeroen
Klokkestein
Donateur
Donateur

Bericht door Klokkestein »

Hoi,

De wederom de bekende vraag: weet iemand wanneer deze coincard verkocht worden bij Post of Bruna?

Mvg,

Hans
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Klokkestein schreef:Hoi,

De wederom de bekende vraag: weet iemand wanneer deze coincard verkocht worden bij Post of Bruna?

Mvg,

Hans
Hans, hij is vanaf 12 april te verkrijgen op het postkantoor.

Groet
Dick
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

De commercial staat op youtube:
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) :LoneRanger:
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

k heb er net 3 opgehaald ,deze keer vind ik het ontwerp wel voldoende
maar er zal waarschijnlek toch wel genoeg mee verdiend worden.
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
rinuske

Bericht door rinuske »

ik heb er vandaag ook 6 opgehaald
vind ze er wel goed uitzien ;)
gdgf
Lid
Lid

Bericht door gdgf »

In Soest:

Postagentschap 1: vanaf dinsdag beschikbaar
Postagentschap 2: krijgen we niet
Postagentschap 3: hebben we niet
Postagentschap 4: krijgen we niet

Tja, dus toch maar via internet bestellen.

Dick
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

gdgf schreef:In Soest:

Postagentschap 1: vanaf dinsdag beschikbaar
Postagentschap 2: krijgen we niet
Postagentschap 3: hebben we niet
Postagentschap 4: krijgen we niet

Tja, dus toch maar via internet bestellen.

Dick
Dan heb ik blijkbaar geluk gehad, bij ons hebben we maar 2 postagentschappen en meteen bij de eerste was het al raak, meteen 5 stuks meegenomen.

Groet
Dick
Klokkestein
Donateur
Donateur

Bericht door Klokkestein »

Vanmorgen drie coincards gekocht, wat me opvalt is aan alle drie dat het karton krom is. Het lijkt erop dat er een andere kwaliteit karton gebruikt is. Ook heb ik een coincard waar de munt niet recht in de houder zit. Aangezien voor en achter folie zit kan je de munt niet recht draaien.

Afbeelding
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

Ik moet eerlijk toegeven dat de munt in het echt er toch nog aardig uitziet.
Ook hier een krom kartonnetje, zal inderdaad met andere kwaliteit te maken hebben.
Wel weer raar is dat nu de achterkant weer dicht is......waarom de vorige keren met o.a. de 2 euromunten niet?
Het mapje begint inmiddels aardig vol te raken, nog 1 leeg vakje over en die is over een week of drie ook gevuld.......maar eens op zoek naar nieuwe vulbladen!

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Klokkestein schreef:Vanmorgen drie coincards gekocht, wat me opvalt is aan alle drie dat het karton krom is. Het lijkt erop dat er een andere kwaliteit karton gebruikt is. Ook heb ik een coincard waar de munt niet recht in de houder zit. Aangezien voor en achter folie zit kan je de munt niet recht draaien.
Het ietwat kromme kartonnetje vind ik geen ramp, In de klapper zie je er niets van, wat betreft het scheef zitten van de munt, bij mij zitten ze alle 5 in de coincard zoals bij jou op de afbeelding, kan natuurlijk toeval zijn.

Groet
Dick
Laatst gewijzigd door Daniël op 16 mei 2013, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volgende keer [/quote] tag gebruiken bij het einde van een quote. ;)
Nolster
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nolster »

De laatste maanden ben ik in het buitenland geweest maar heb ik wel een beetje de nieuwe uitgaven van de KNM kunnen volgen. Zo ook de uitgave van het Vredes Vijfje. Eerst wilde ik iemand thuis vragen er een paar voor mij te halen maar aangezien de circulatiekwaliteit coincards meestal maanden laten nog steeds wel te koop zijn heb ik dit niet gedaan. Vandaag ben ik weer aangekomen in Nederland maar gelijk even langs het postkantoor gegaan voor het vijfje en natuurlijk het Koningstientje. Tot mijn grote verbazing is het vijfje overal uitverkocht en blijkt hij zelfs bij de KNM uitverkocht te zijn. Nu is dit voor mij natuurlijk geen ramp aangezien er vast tientallen op marktplaats staan maar ik snap gewoon niet hoe dit kan. Zoals ook in dit topic vermeld wordt is de maximale oplage 220.000 stuks. Heeft iemand enig idee waarom deze munt al zo snel uitverkocht is? Is de oplage misschien veel lager uitgevallen of is er bijzonder veel interesse voor de vrede van Utrecht is of is het allemaal toe te wijden aan het feit dat dit de laatste munt met Beatrix als koningin is? Ik hoor graag jullie ideeën.
Collectcoins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Vandaag de kleurensets in proof binnengekregen. Ze zijn er zeer mooi uit!
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

Terug naar “Verzamelaarsmunten”