Euro Varianten
Moderator: euromunter
Euro Varianten
Mede verzamelaars,
De laatste tijd zie ik steeds vaker allerlei varianten van de euro munten aangeboden worden.
Ik vraag me daarom ook af welke varianten er bekend zijn.
Misschien kunnen we een lijstje maken.
Tot op heden ken ik:
1999:
België 1 cent 1999 = Grote & Kleine sterren variant
2002:
Italië 10 cent 2002 = Variant 1: CM is klein en ver van de rand
Italië 10 cent 2002 = Variant 2: CM is groter en dunner en verder van de rand
Italië 10 cent 2002 = Variant 3: C is kleiner dan de M.
België 20 cent 2002 = Grote & Kleine sterren variant
1 euro Griekenland met 'S' in onderste ster(tussen jaartal) = Geslagen in Finland (S=Suomi)
2 euro Griekenland met 'S' in onderste ster(tussen jaartal) = Geslagen in Finland (S=Suomi)
2005:
Luxemburg 2 euro 2005 PROOF Groothertogen Henri en Adolphe = Naslag */F (Pessac, F)
2006:
Luxemburg 2 euro 2006 PROOF Grooth. Guillaume, troonopvolger = Naslag */F (Pessac, F)
Finland 2 euro 2006 = Nieuwe Kaart
2007:
Duitsland 20 cent 2007 = Oude kaart
Monaco 1 euro 2007 = Zonder Munttekens
2008:
Portugal 1 Euro 2008 = Oude kaart
Duitsland 2 euro 2008 F "St. Michaelis Kerk Hamburg" = Oude kaart
2009:
Luxemburg 2 euro 2009 EMU PROOF = De initialen van de ontwerper staan dan niet midden onder, maar aan de rechterkant onder
Spanje 2 euro 2009 EMU = Grote Sterren
Wie heeft er aanvullingen?
De laatste tijd zie ik steeds vaker allerlei varianten van de euro munten aangeboden worden.
Ik vraag me daarom ook af welke varianten er bekend zijn.
Misschien kunnen we een lijstje maken.
Tot op heden ken ik:
1999:
België 1 cent 1999 = Grote & Kleine sterren variant
2002:
Italië 10 cent 2002 = Variant 1: CM is klein en ver van de rand
Italië 10 cent 2002 = Variant 2: CM is groter en dunner en verder van de rand
Italië 10 cent 2002 = Variant 3: C is kleiner dan de M.
België 20 cent 2002 = Grote & Kleine sterren variant
1 euro Griekenland met 'S' in onderste ster(tussen jaartal) = Geslagen in Finland (S=Suomi)
2 euro Griekenland met 'S' in onderste ster(tussen jaartal) = Geslagen in Finland (S=Suomi)
2005:
Luxemburg 2 euro 2005 PROOF Groothertogen Henri en Adolphe = Naslag */F (Pessac, F)
2006:
Luxemburg 2 euro 2006 PROOF Grooth. Guillaume, troonopvolger = Naslag */F (Pessac, F)
Finland 2 euro 2006 = Nieuwe Kaart
2007:
Duitsland 20 cent 2007 = Oude kaart
Monaco 1 euro 2007 = Zonder Munttekens
2008:
Portugal 1 Euro 2008 = Oude kaart
Duitsland 2 euro 2008 F "St. Michaelis Kerk Hamburg" = Oude kaart
2009:
Luxemburg 2 euro 2009 EMU PROOF = De initialen van de ontwerper staan dan niet midden onder, maar aan de rechterkant onder
Spanje 2 euro 2009 EMU = Grote Sterren
Wie heeft er aanvullingen?
Laatst gewijzigd door MikeGSM op 24 feb 2013, 16:26, 7 keer totaal gewijzigd.
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar
-
- Globale moderator
Re: Euro Varianten
Bedoel je dan 2009 of 2005?MikeGSM schreef: 2009:
Luxemburg 2 euro 2005 PROOF = De initialen van de ontwerper staan dan niet midden onder, maar aan de rechterkant onder
Als ik je goed begrijp zal onderstaande dan ook in de lijst mogen
2002:
Copyright afbeeldingen: http://www.rotterdammer.net
Gr Stephan
Laatst gewijzigd door Munthunter op 23 feb 2013, 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Copyright afbeeldingen: http://www.rotterdammer.net
Reden: Copyright afbeeldingen: http://www.rotterdammer.net
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Idd klein type foutje (inmiddels aangepast)Stephan O schreef:Bedoel je dan 2009 of 2005?MikeGSM schreef: 2009:
Luxemburg 2 euro 2005 PROOF = De initialen van de ontwerper staan dan niet midden onder, maar aan de rechterkant onder
Als ik je goed begrijp zal onderstaande dan ook in de lijst mogen
2002:
Copyright afbeeldingen: http://www.rotterdammer.net
Gr Stephan
Aanvullingen toegevoegd.
Bedankt
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar
-
- Nieuw lid
Duitsland 2 euro 2008 A "St. Michaelis Kerk Hamburg" = Oude kaart moet dat niet "F" zijn ?
en de 20 cent Duitsland 2007 "F" met oude kaart
Klopt, de 2 euro moet idd F zijn.litta2 schreef:Duitsland 2 euro 2008 A "St. Michaelis Kerk Hamburg" = Oude kaart moet dat niet "F" zijn ?
Ook de 20 cent heb ik toegevoegd
Bedankt voor je input
-
- Globale moderator
Je kunt ook nog verder gaan: de nieuwe of veranderde munttekens op de Finse, Nederlandse, Luxemburgse, Franse en Belgische munten.
Tevens de 1 cent t/m 5 cent van Malta 2011, geloof ik, die geen initialen van de ontwerper op de munt hebben. Dit is in 2012 wel het geval en bij de munten van 2008 natuurlijk...
groeten Paul
Tevens de 1 cent t/m 5 cent van Malta 2011, geloof ik, die geen initialen van de ontwerper op de munt hebben. Dit is in 2012 wel het geval en bij de munten van 2008 natuurlijk...
groeten Paul
Paul,euromunter schreef:Je kunt ook nog verder gaan: de nieuwe of veranderde munttekens op de Finse, Nederlandse, Luxemburgse, Franse en Belgische munten.
groeten Paul
Ik bedoel echt de munten waar meerdere varianten binnen het jaar van zijn.
Als jij dat ook bedoelt kun je de varianten dan aangeven?
is het niet bekend dat de belgen er ook hebben?
bvbv 1 cent 1999 grote en kleine sterren
20 cent 2002 grote en kleine sterren
en er zijn er misschien nog maar ik ben geen echte € verzamelaar en kan niet direct op een andere komen.
groetjes
jan
en er zijn er misschien nog maar ik ben geen echte € verzamelaar en kan niet direct op een andere komen.
groetjes
jan
-
- Globale moderator
Net als:
Spanje 2 euro EMU 2009 met grote sterren
Gr Stephan
Gr Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
Hier herinner ik me iets van.....jantomat schreef:is het niet bekend dat de belgen er ook hebben?
groetjes
jan
Vond dit topic: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=90&t=1411
Deze stond al in het lijstjeStephan O schreef:Net als:
Gr Stephan
Voor de Italië 10 cent 2002 varianten is op onderstaande url de uitleg incl foto's te vinden:
http://www.catawiki.nl/catalogus/munten ... 621]=55531
Voor uitleg over de andere munttekens bij de Luxemburgse herdenkingsmunten in Proof-kwaliteit (2005 én 2006):
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=13&t=586
Spanje 2 euro 2009 EMU = Grote + Kleine Sterren variant:
http://postimage.org/image/ynii48l4v/
http://www.catawiki.nl/catalogus/munten ... 621]=55531
Voor uitleg over de andere munttekens bij de Luxemburgse herdenkingsmunten in Proof-kwaliteit (2005 én 2006):
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=13&t=586
Spanje 2 euro 2009 EMU = Grote + Kleine Sterren variant:
http://postimage.org/image/ynii48l4v/
Heb je van Griekanland 2002 niet alle waardes met letter (EFS). Ik weet wel niet als deze echt als varianten worden beschouwd.
Hebben van Malta 2€ 2002 ook geen verschillende versies (al dan niet met muntmeesterteken): Deze uit BU/Proof tov UNC
Hebben van Malta 2€ 2002 ook geen verschillende versies (al dan niet met muntmeesterteken): Deze uit BU/Proof tov UNC
Ik geloof niet erg in die grote/kleine sterren van België. Ik heb ze in vrijwel alle maten gezien, volgens mij is het gewoon slordigheid met het slaan van de munten.
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) 

Heb toch van een aantal munten echt de verschillen gezien...Atox schreef:Ik geloof niet erg in die grote/kleine sterren van België. Ik heb ze in vrijwel alle maten gezien, volgens mij is het gewoon slordigheid met het slaan van de munten.
Hoe bedoel jij dit ?
Leg eens een paar duizend munten van België van de eerste jaren naast elkaar, en je ziet bijna elk formaat sterren wel op tafel. Groot, klein, middel, omdat mensen nu toevallig de uiterste vinden, betekend nog niet dat dit werkelijk varianten van elkaar zijn.MikeGSM schreef:Heb toch van een aantal munten echt de verschillen gezien...
Hoe bedoel jij dit ?
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) 

-
- Lid
Ik heb een 2 euro EMU 2009 van België gevonden waarbij de ene zijde (met 2 euro op) gedraaid is ten opzichte van de andere zijde (EMU kant).
Komt dit vaker voor? Of is dit een éénmalig verschijnsel?
Groeten Michaël
Groeten Michaël
Euromuntenverzamelaar
Dit soort munten zie ik van verschillende landen vaker aangeboden worden.Leamgn schreef:Ik heb een 2 euro EMU 2009 van België gevonden waarbij de ene zijde (met 2 euro op) gedraaid is ten opzichte van de andere zijde (EMU kant).
Groeten Michaël
Volgen mij heb ik de zelf nu bijna alle genoemde varianten in mijn verzameling.
alleen nog opzoek naar:
Finland 2 euro 2006 UNC= Nieuwe Kaart, iemand een idee waar deze word aangeboden ?
Misschien kan de lijst nog aangevuld worden met volgende varianten?
Frankrijk 2 euro 1999: Nederlands randschrift GOD*ZIJ*MET*ONS*
Nederland 2 euro 1999: randschrift 2**2**
Oostenrijk 2 euro 2002: randschrift 2**2**
Cyprus 2 euro 2012 TJE: Grieks randschrift
Luxemburg 2 euro 2004 com. : h'tjes in monogram naar links en h'tjes monogram naar rechts georiënteerd.
Duitsland 2 euro 2006 A com. : met nieuwe landkaart.
Malta 2 euro 2012 com.: zonder Nederlands muntteken en met munteken
Idem voor 2013 en 2014 (onafhankelijkheid).
België 2000: de circulatiemunten en de munten in de BU set hebben een ander type van jaartal dan de proof munten.
En nu dus ook die van België
Misschien minder noemenswaardig
België 2 euro 2000 en Frankrijk 1999 en 2000: randschrift dubbele ster staat rechts naast rechtopstaande 2, normaal is dit links
Oostenrijk 2 euro 2002: grote of kleinere sterren in het randschrift
Monaco 2 euro 2013 com. : muntteken staat normaal boven het jaartal en muntteken staat iets meer naar rechts.
Malta 2 euro 2011 com.: een gladde achtergrond of een achtergrond met reliëf.
Natuurlijk ook niet de andere munten van Griekenland vergeten met een letter in een ster, en de draaiende sterren van Duitsland.
(Even aangepast omdat er toch enkele foutjes inzaten)
Frankrijk 2 euro 1999: Nederlands randschrift GOD*ZIJ*MET*ONS*
Nederland 2 euro 1999: randschrift 2**2**
Oostenrijk 2 euro 2002: randschrift 2**2**
Cyprus 2 euro 2012 TJE: Grieks randschrift
Luxemburg 2 euro 2004 com. : h'tjes in monogram naar links en h'tjes monogram naar rechts georiënteerd.
Duitsland 2 euro 2006 A com. : met nieuwe landkaart.
Malta 2 euro 2012 com.: zonder Nederlands muntteken en met munteken
Idem voor 2013 en 2014 (onafhankelijkheid).
België 2000: de circulatiemunten en de munten in de BU set hebben een ander type van jaartal dan de proof munten.
En nu dus ook die van België
Misschien minder noemenswaardig
België 2 euro 2000 en Frankrijk 1999 en 2000: randschrift dubbele ster staat rechts naast rechtopstaande 2, normaal is dit links
Oostenrijk 2 euro 2002: grote of kleinere sterren in het randschrift
Monaco 2 euro 2013 com. : muntteken staat normaal boven het jaartal en muntteken staat iets meer naar rechts.
Malta 2 euro 2011 com.: een gladde achtergrond of een achtergrond met reliëf.
Natuurlijk ook niet de andere munten van Griekenland vergeten met een letter in een ster, en de draaiende sterren van Duitsland.
(Even aangepast omdat er toch enkele foutjes inzaten)
Laatst gewijzigd door eurocoinsfun op 13 okt 2014, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een VVR Ierland met gestreept binneplaatje.Is de enige keer dat ik zoiets zag,De achtergrond is van het binnenplaatje is gelijkmatig gestreept in lijnen die mooi evenwijdig lopen maar diagonaal op de munt.Ook het boek heeft deze strepen nu ik de munt zonet nog eens bekeek gezien.Zou dit nog voorkomen vraag ik me af.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Eens kijken of een modje toestaat het begin topic weer te editten
Inmiddels nog meer bekende Varianten ?
-
- Moderator
Voor alle varianten bij de 2-€-commemoratives zie mijn overzicht hier, blad "Varianten":MikeGSM schreef:Inmiddels nog meer bekende Varianten ?
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=13&t=5126#p46720
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
Ik heb in het verleden een keer iets gelezen over Franse 10 &50 cent met andere ribbeling geslagen in 1998, maar 1999 op de munten.
Groet Marc
Groet Marc
Ik heb in het verleden een keer iets gelezen over Franse 10 &50 cent met andere ribbeling geslagen in 1998, maar 1999 op de munten.
Groet Marc
Groet Marc
Groet Marc
Groet Marc