Medaille Penningen ruilen voor munten?

Plaats hier berichten over historiepenningen. Deze werden uitgegeven ter gelegenheid van een historische gebeurtenis.
Alfer1
Lid
Lid

Medaille Penningen ruilen voor munten?

Bericht door Alfer1 »

Ik tracht al een aantal weken 3 antieke Duitse medailles te verkopen met de bedoeling mijn budget voor antieke munten wat te spekken of tegen deze munten te ruilen. Dit zijn geen zeldzame medailles maar had verwacht deze makkelijk voor net onder 10 euro per stuk te kunnen verkopen. De belangstelling valt dus .............tegen :sad:

Is de belangstelling voor medailles en/of penningen zo gering ........... of heeft iemand een brillant idee :suprised:
Dick
Superlid
Superlid

Re: Medaille Penningen ruilen voor munten?

Bericht door Dick »

Ten eerste van harte welkom, en ten tweede zou het wel eens kunnen helpen als je je eerst eens voorsteld in het doorvoor bestemde topic, dan weten de forum leden met wie ze te doen hebben.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
lelystad Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door lelystad »

http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=45 ... 75#p110475

dat was dus al gebeurd :?

en ook mijn ervaring is dat de meeste medailes en penningen niet erg gewild zijn
sommige daarintegen ben je zo kwijt

succes

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

lelystad schreef:http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=45 ... 75#p110475

dat was dus al gebeurd :?
Ik zie het, excusses niet op zitten letten

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Penningen zijn al van oudsher een ondergeschoven kindje, daar je er normaliter niet regulier mee betalen kan. Duitse penningen brengen in Nederland alleen nog iets op als het peningen zijn uit het Derde Rijk (1933-1945) of wanneer er een duidelijk herkenbaar motief als boot/ vliegtuig/ dier op staat, dat is mijn ervaring. OOk de DDR is niet erg gewild.
Alfer1
Lid
Lid

Bericht door Alfer1 »

Dick schreef:Ten eerste van harte welkom, en ten tweede zou het wel eens kunnen helpen als je je eerst eens voorsteld in het doorvoor bestemde topic, dan weten de forum leden met wie ze te doen hebben.

Groet
Dick
Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb mij redelijk uitgebreid voorgesteld alvorens ik ben begonnen te posten en dat in de daarvoor bestemde topic. Wellicht is er ook nog één voor verzamelaars van medaillen en/of penningen maar dat is niet echt mijn verzamelgebied (al vind ik de antieke excempleren altijd interessant).

Met vr. groet,
Menno
Alfer1
Lid
Lid

Bericht door Alfer1 »

grivnagozer schreef:Penningen zijn al van oudsher een ondergeschoven kindje, daar je er normaliter niet regulier mee betalen kan. Duitse penningen brengen in Nederland alleen nog iets op als het peningen zijn uit het Derde Rijk (1933-1945) of wanneer er een duidelijk herkenbaar motief als boot/ vliegtuig/ dier op staat, dat is mijn ervaring. OOk de DDR is niet erg gewild.
Dus ook mijn ervaring en begrijpelijk omdat oude munten gebruiksvoorwerpen zijn met historie terwijl penningen in een doosje netjes werden opgeborgen. Toch heb ik in het verleden best e.e.a. aan penningen en medailles gekocht omdat de oude stukken veelal wat tonen dat relevant was in de tijd dat die penningen zijn geslagen. Nu echter heb ik ze bijna allemaal verkocht en dus antieke munten terug gekocht............ die ik koester! :suprised:
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Mijn interesse in geschiedenis is het willen begrijpen van de toestand van vandaag. De prijzen van voorwerpen uit een andere tijden zouden verschrikkelijk stijgen als de interesse in geschiedenis net zo groot zou zijn als de interesse voor Sport of voor Computergadgets. JE kan je geld maar 1 keer uitgeven, en waar de meeste prioriteit voor is, ligt aan de uitgever zelf. ALs ik naar kinderen nu kijk, dan is het de computer; toen ik 12 jaar was, bestond dat nog niet voor intern huiselijjk gebruik. Dus ik spaarde muntjes, postzegels, stripboeken en meer van dat soort dingen. De Nederlanders van nu kennen hun eigen geschiedenis al niet meer, laat staan dat ze weten wie Bismarck was of Graaf Blucher. Daarom verkopen Duitse penningen absoluut niet. Belgen, Engelsen en Fransen zijn meer bezig met geschiedenis en archeologie dan Nederlanders, en dat zal altijd zo blijven wanneer de interesse niet wordt bevorderd door het onderwijssysteem. Met de Duitse taal kan je geld verdienen, en dat principe is doorgedrongen in het onderwijsland.. waarom kinderen nog algemeen ontwikkelen als ze toch na hun schooltijd niets meer doen met de geleerde theorie? Onderwijs is arbeidsmarkt, met godsdienst of geschiedenis verdien je niks.
Alfer1
Lid
Lid

Bericht door Alfer1 »

grivnagozer schreef: Belgen, Engelsen en Fransen zijn meer bezig met geschiedenis en archeologie dan Nederlanders, en dat zal altijd zo blijven wanneer de interesse niet wordt bevorderd door het onderwijssysteem. Met de Duitse taal kan je geld verdienen, en dat principe is doorgedrongen in het onderwijsland.. waarom kinderen nog algemeen ontwikkelen als ze toch na hun schooltijd niets meer doen met de geleerde theorie? Onderwijs is arbeidsmarkt, met godsdienst of geschiedenis verdien je niks.
Nou je zou columnist kunnen zijn. Naar mijn smaak overigens geheel waar en duidelijk. Ik wil er aan toevoegen dat ook de scholen (ja, ook de basis scholen) heel weinig bakken van geschiedenis (en aardrijkskunde). Wel maatschappij oriëntering …………… o.k., ik dwaal af.

De vraag is dan wel of de vraag naar munten als verzamelobjecten in de toekomst zal afnemen. Denk dat dat wel meevalt omdat ik hoop en geloof in het langzaam open gaan van de ogen van een aanzienlijk idee van de huidige jeugd. Wereldwijd stijgt de vraag zeker door de groei van kapitaalkrachtigen maar of die ook onze NL muntjes leuk vinden….
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Ik denk dat in de toekomst grootmacht China het leeuwendeel van de metalen heeft overgenomen, en daardoor zal iedere overlevende munt kapitalen waard zijn.. In de roman De Vis uit 1963 van Heere Heeresma zwemt er een vis boven de stad, en niemand weet waar deze vandaan komt. Het is een surrealistisch schrijfsel wat me bij is gebleven van de boekenlijst Nederlands Meao 1987.. in het straatbeeld wordt betaald met enkele knopen, muntstukken, boutjes, en men neemt alles aan van metaal, wat wordt afgewogen naar gewicht. Ik kan niet in de toekomst kijken, doch eerst het einde van de aarde beleven op 21 december aanstaande, en 22 december zien we wel weer verder. IK ben trouwens geen columnist van beroep, maar als je gaat schrijven moet je eerst begin en eind weten wat je wilt uitdrukken, en daartussen gooi je alle argumenten; zo heb ik Nederlands leren schrijven op de basisschool rond 1973-1975, van een leraar die toen rond de 62 was, en die dus alle vooroorlogse spellingswijzen heeft zien veranderen, maar die nog wel les gaf volgens onderwijssystemen uit de jaren 30, waarbij je ook nog op je handen werd geslagen wanneer je ff wat anders aan het doen was dan met Nederlands bezig zijn.
Alfer1
Lid
Lid

Bericht door Alfer1 »

Wij zijn van vergelijkbare bouw periode en dus heb ik ook nog onderwijs gehad met methodes die heden ten dage uit den boze zijn. Niet met de karwats en zelfs niet met de liniaal maar wel met de aanwijsstok. Mijn dochter zit in groep 8 en die moet ik veel reken ondersteuning geven want daar is op school geen tijd voor. Geld voor andere primaire vakken ook. Waar wel tijd voor wordt gemaakt mag je zelf bedenken.

Overigens ben ik werkzaam in de wereldwijde staal en non-ferrous industrie. Aldus heb ik enigszins indruk opgedaan van de rijzende consumptie en mensen aantallen in Oost Azie. Als je het puur hebt over landen met een snel stijgend aantal verzamelaars van antieke munten, denk ik nu vooral aan Rusland waardoor Russischemunten nogal duur zijn geworden.

Terug naar “Historiepenningen”