Gewicht Canada 1 dollar 1980 zilver
Gewicht Canada 1 dollar 1980 zilver
Vorige week heb ik een zilveren 1 dollar munt Canada gekocht. (Elizabeth 11)
Op de volgende site staat de munt.
http://www.beastcoins.com/World/Canada/Canada.htm
Afbeelding met een beer
Gewicht volgens deze site 23,3276 gr.
Mijn eenvoudige weegschaal aarzelt tussen 23,0 en 23,1, neigt naar 23,1. (nauwkeuriger dan 1/10 geeft hij niet aan )
Tot nu toe was de weegschaal nauwkeurig.
Is de afwijking acceptabel of moet ik denken aan vervalsing of aankoop duurdere weegschaal?
Tammo Schut
Op de volgende site staat de munt.
http://www.beastcoins.com/World/Canada/Canada.htm
Afbeelding met een beer
Gewicht volgens deze site 23,3276 gr.
Mijn eenvoudige weegschaal aarzelt tussen 23,0 en 23,1, neigt naar 23,1. (nauwkeuriger dan 1/10 geeft hij niet aan )
Tot nu toe was de weegschaal nauwkeurig.
Is de afwijking acceptabel of moet ik denken aan vervalsing of aankoop duurdere weegschaal?
Tammo Schut
Re: Gewicht Canada 1 dollar 1980 zilver
Hoi Tammo,
Wellicht even langs de juwelier rijden om te laten wegen. Is de munt wel van zilver?
Kun je een foto plaatsen?
Wellicht even langs de juwelier rijden om te laten wegen. Is de munt wel van zilver?
Kun je een foto plaatsen?
Verzamelaar van dubbeltjes 1818 tot 2001 in een zo hoog mogelijk kwaliteit;
10 eurocenten, 19 landen in minimaal BU kwaliteit compleet tot en met 2012
Ik zal een foto plaatsen, maar dat lukt me vandaag niet meer.
Tammo
Tammo
Munt is gewoon een zilveren Canadese dollar welke aan de jaarset van 1980 is toegevoegd. Het verspringen van de weegschaal kan liggen aan het type, want ik weet niet of de plastic capsule er omheen zit. Heb advertentie bekeken, en dit lijkt me wel te beoordelen naar de afbeelding. Canadese munten hebben naar mijn weten geen last van gewichtsafwijkingen op zich, alleen sommige capsules of blisters zonder inhoud kunnen in gewicht variëren.
Heb diverse zilveren canadese munten in mijn collectie waar er een afwijking van 2 a 3% te vinden is. (Heb een juweliers weegschaal thuis)grivnagozer schreef:Canadese munten hebben naar mijn weten geen last van gewichtsafwijkingen op zich
Maar dat merk ik bij britse munten ook vaak.
Als een weegschaal al schommelt dan zou ik maar niet er van uitgaan dat hij heel erg nauwkeurig is.
Ik ben blij dat ik vandaag weer wat geleerd heb! 

!Q! )
grivnagozer schreef:Munt is gewoon een zilveren Canadese dollar welke aan de jaarset van 1980 is toegevoegd. Het verspringen van de weegschaal kan liggen aan het type, want ik weet niet of de plastic capsule er omheen zit. Heb advertentie bekeken, en dit lijkt me wel te beoordelen naar de afbeelding. Canadese munten hebben naar mijn weten geen last van gewichtsafwijkingen op zich, alleen sommige capsules of blisters zonder inhoud kunnen in gewicht variëren.
De munt is zonder capsule gewogen.
Het verspringen van 23,0 naar 23,1kan natuurlijk inhouden dat hij rond de 23,05 zit,toch?
En dat lijkt me (als leek !! ) te laag
Ik heb de advertentie aangehaald om een afbeelding te laten zien.
Hij is op MP gekocht.
Tammo
Re: !Q! )
Een goede weegschaal hoort na een aantal seconde het juiste gewicht aan te geven en NOOIT schommelen.tammoschut schreef: Het verspringen van 23,0 naar 23,1kan natuurlijk inhouden dat hij rond de 23,05 zit,toch?
Tammo
Gewoon een goede weegschaal kopen. Ben van mening dat elke serieuze numismaat een aantal basis spullen paraat moet hebben, een goede weegschaal die minimaal tot 2 cijfers achter de komma kan wegen hoort daar zeker bij. En dan wel 1 die geijkt is of gekalibreerd is. Dat is goed mogelijk bij een juwelier bv.
Re: !Q! )
neozion schreef:Een goede weegschaal hoort na een aantal seconde het juiste gewicht aan te geven en NOOIT schommelen.tammoschut schreef: Het verspringen van 23,0 naar 23,1kan natuurlijk inhouden dat hij rond de 23,05 zit,toch?
Tammo
Gewoon een goede weegschaal kopen. Ben van mening dat elke serieuze numismaat een aantal basis spullen paraat moet hebben, een goede weegschaal die minimaal tot 2 cijfers achter de komma kan wegen hoort daar zeker bij. En dan wel 1 die geijkt is of gekalibreerd is. Dat is goed mogelijk bij een juwelier bv.
In welke prijsklasse moet ik dan denken?
Tammo
Verzamelaar van dubbeltjes 1818 tot 2001 in een zo hoog mogelijk kwaliteit;
MuntenZwolle schreef:http://www.weegschaalboer.nl/
Bedankt,
Ik heb daar juist gisteren 1 besteld.
Die tot een honderdste nauwkeurig is.
plus kalibratiegewicht.
Tammo