Hoe ver kunnen we terug?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door Jan W »

neozion schreef:
Stephan O schreef:Maar je gaat wel heel snel neozion ;)
$and€r schreef: en nadat je een jaartal gepost heb even een beurt overslaan..
Gr, Stephan
er werd mij gevraagd om beide jaren te plaatsen. Ondertussen zijn we dit topic nog maar met een paar personen aan het doen. Dus iedereen weet een beetje wie wat heeft.
Nu we zo ver zijn gekomen zul je gaan merken dat het heel lastig is om bepaalde jaartallen te vinden. Ik ben dan ook blij dat Neozion weer twee jaren kon aanvullen (op mijn verzoek overigens). Wat overigens vaker is gedaan. Het is precies zoals Neozion zegt: er zijn nog maar een paar forumleden die bijdragen kunnen leveren. Laten we die regel dus maar vallen van ééntje plaatsen en dan wachten: dat was in het begin een goede regel om niet alles door één persoon te laten vullen. Maar nu maakt het niet meer zoveel uit.

Ik schat in dat we tot 1555 terug kunnen met één munt per jaartal. Met de jaren daarvoor zal het toch wel heel lastig worden en zullen er heel wat jaren worden overgeslagen.
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

inderdaad zal het steeds lastiger gaan worden. Niet alleen omdat er steeds minder leden actief kunnen meewerken maar ook omdat we steeds dichter aan het punt komen dat het niet altijd standaard was dat er een jaartal op een munt werd gezet.
Maar zoals ik al vaker heb gedaan een munt zonder jaartal te gebruiken. Laten we anders de regel gaan toepassen dat na 7 dagen geen jaartal gevonden te hebben we dat jaartal maar gaan overslaan om te zorgen dat we niet weer gaan vastlopen.

Toen sander ooit dit topic ging starten had denk ik niemand kunnen verwachten dat we al zover zouden komen.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

neozion schreef:Laten we anders de regel gaan toepassen dat na 7 dagen geen jaartal gevonden te hebben we dat jaartal maar gaan overslaan om te zorgen dat we niet weer gaan vastlopen.
Toen sander ooit dit topic ging starten had denk ik niemand kunnen verwachten dat we al zover zouden komen.
Zullen we toch proberen om het te redden tot 1555? De mogelijkheid om een jaartal-loze munt te plaatsen is altijd aanwezig. Ik heb vanaf het begin, toen Sander dat mooie idee had, gedacht dat we wel tot 1555 zouden moeten kunnen komen. Ik had echter wel verwacht dat er meer forumleden zouden zijn die provinciaal of ouder buitenland verzamelen. De spoeling is erg dun geworden en dat is jammer want ik weet dat er forumleden tussen zitten die oude munten bezitten maar niet reageren in dit topic.
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Ik heb er nog 2.. froggy
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

$and€r schreef:Ik heb er nog 2.. froggy
maar wat heb je nou aan 2 kikkers in dit topic?
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt »

Ik moet nog heel even wachten, ik heb een munt uit 1543..
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Geen paniek, ik heb er nog wel eentje 8):
Een statendaalder uit 1578, geslagen in Antwerpen.
2014-12-19 22.10.03.jpg
2014-12-19 22.10.41.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

We blijven in de Zuidelijke Nederlanden met een Philipsdaalder 1577 uit Brugge:
Philipsdaalder Brugge 1577.jpg
Philipsdaalder Brugge 1577 ak.jpg
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Mooi Jan!
Philips II zullen we hier nog wel vaker terugzien denk ik.
De volgende is van Holland, een leeuwendaalder 1576.
2014-12-19 22.52.26.jpg
2014-12-19 22.53.00.jpg
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Grrrr.... Heb voor 1576 exact dezelfde munt, maar ik was niet snel genoeg. :lollig:
Die van Nico is overigens wel mooier, maar ik plaats de mijne toch ook:
img043.jpg
Het jaartal is niet goed zichtbaar, maar aan de rechterkant kun je toch het begin van een zeven zien. Ik meen dat in de jaren 1570 alleen in 1576 leeuwendaalders geslagen werden. Kan iemand dit bevestigen? Bij het snijden van de stempels, maakte de stempelsnijder wel een groot aantal fouten: De leeuw is dubbel en van de parelranden klopt niets. Of is dit te danken aan de manier waarop hij dubbel geslagen is?

Verder duurt het weer even voor ik verdere jaartallen kan plaatsen.

Groet,

Mika
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

ziet er weer goed uit heren! Mika, een munt mag best dubbel geplaatst worden soms ;)
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Toevallig dat je precies dezelfde munt hebt Mika, dat je hem dubbel plaatst maakt me niet uit, ik vind het wel leuk dat de thread wat levendig blijft.
Je munt ziet eruit zoals een leeuwendaalder eruit hoort te zien, die foutjes horen er gewoon bij, en geven deze munten echt hun charme vind ik.
Ze zijn trouwens ook in 1575 en 1577 geslagen, maar die van 1575 en sommigen van 1576 en die zonder jaartal, hebben een ridder die de andere kant op kijkt (V 48.2). De rest van 1576 en de leeuwendaalders van 1577 kijken naar rechts( V 48.3), ze worden dan weer geslagen in 1585. Groeten, Nico.
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Oeps, nu ging het me te snel, ik had ook de leeuwendaalder uit 1576 (Holland).
Zie nu dat er al 2 (en wel dezelfde) geplaatst zijn, dus de mijne zal ik maar achterwege laten.
Mijn volgende is en 1/2 bourgondische kruisrijksdaalder uit 1568, daarna nog 2 , maar dan zonder jaartal
En wel 1/5 en 1/2 philipsdaalder , uit de periode 1562-1567.

gr
Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Dankjewel voor de info Nico. Als ik het goed begrepen heb kan deze dus in 1576 of 1577 geslagen zijn? zijn er nog andere kenmerken waarop je ze kunt onderscheiden? Ik heb hem gekocht als een 15(76). Volgens mij is 1576 in ieder geval meer voorkomend, gezien drie mensen op dit fourm hem hebben. :lol:

Persoonlijk vind ik de (leeuwen) daalders van voor 1600 het mooist. Vooral die van Vianen en Hoorne zijn erg mooi, helaas zijn deze wat duurder. Qua leeuwendaalders is dit de enige die ik in mijn collectie heb, gezien deze (voor mij) ook prijzig zijn.
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Er zijn 2 types, deze is de provinciale leeuwendaalder, met omschrift MO NO ARG jaartal ORDIN HOL, nieuwe zilveren munt van de staten van Holland, en de andere kant CONFIDENS DNO NON MOVETR, wie op de Heer vertrouwt wankelt niet, geslagen van 1575 tot en met 1605.
Dan is er vanaf 1606 tm 1697, de "gewone" leeuwendaalder met omschrift: MO ARG PRO CON FOE BELG HOL, nieuwe zilveren munt van de Provincïen der Verenigde Nederlanden, en de andere kant: CONFIDENS DNO NON MOVETVR.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

George_III schreef:Dankjewel voor de info Nico. Als ik het goed begrepen heb kan deze dus in 1576 of 1577 geslagen zijn? zijn er nog andere kenmerken waarop je ze kunt onderscheiden? Ik heb hem gekocht als een 15(76). Volgens mij is 1576 in ieder geval meer voorkomend, gezien drie mensen op dit fourm hem hebben. :lol:
Ik heb er ook zo eentje uit 1576. Dit is inderdaad een nog zeer veel voorkomend jaartal. De mijne kocht ik jaren geleden voor 55 gulden (nu ongeveer 25 euro) en was mijn eerste grote provinciale munt. Ik vond het toen heel bijzonder (nog steeds eigenlijk :knipoog: ) om zo'n oude munt vast te houden.
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Die van mij gekocht voor 50 euro, geen superdeal, maar het is toch een van de mooiste munten die ik heb. Sluit mooi aan op de middeleeuwse verzameling!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ondertussen zijn we alweer twee maanden op zoek naar een munt met het jaartal 1575. :knipoog: Wie heeft er eentje liggen?
THCoins
Donateur
Donateur

Bericht door THCoins »

1575 heb ik niet liggen. Maar dit komt dicht in de buurt. De machtiging voor het aanmunten van deze plaatselijke oord werd gegeven in 1573, in 1576 werden ze weer ingetrokken:
CatOordWeb.jpg
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

THCoins schreef:1575 heb ik niet liggen. Maar dit komt dicht in de buurt. De machtiging voor het aanmunten van deze plaatselijke oord werd gegeven in 1573, in 1576 werden ze weer ingetrokken:
Mm, met 1573 slaan we dus eigenlijk twee jaren over... Geeft niet want dan beschouwen we deze oord als een 1575-iger. Het duurde ook wel erg lang. :knipoog:

Nu, dan plaats ik er eentje voor 1574: een Philipsdaalder uit Utrecht.
Philipsdaalder 1574 Utrecht.jpg
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Hier een andere Philipsdaalder, geslagen te Nijmegen in 1573 voor Gelderland.
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Leuk al die Phillipsdaalders. Nog één jaartje en dan mag ik weer :sarcasm2:

Groet,

Mika
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Na bijna twee maanden nog geen munt uit 1572? Iemand?
Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo »

1/10 Philipsdaalder uit 1572. :)

Afbeelding Afbeelding
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Had hem al eens laten zien, geen hele zeldzame, maar toch een redelijke kwaliteit, en we komen er weer een jaartje verder mee;
img087.jpg
Ook een 1/10 philipsdaalder, maar nu uit 1571 met het handje van Antwerpen. Wie heeft er 1570?

Groet,

Mika

Terug naar “Munten algemeen”