Nederland 5 & 10 euro 2012 "400 jaar Nederland - Turkije"

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Nederland 5 & 10 euro 2012 "400 jaar Nederland - Turkije"

Bericht door euromunter »

DE TULPENMUNT

Afbeelding Afbeelding

De officiële vijf en tien euro herdenkingsmunt van 2012 met als thema
‘400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije’!

Afbeelding Afbeelding

De voorzijde van de munt laat een portret van Koningin Beatrix zien samen met een weelderig bloeiende tulp als nationaal symbool. Op de keerzijde is een gesloten tulp te zien in combinatie met de Turkse vlag, als metaforische uitbeelding voor het geboorteland van de tulp. Een gelimiteerd deel van de Zilveren Proof versie zal ook worden voorzien van een kleur bedrukking. Deze munt zal onderdeel uitmaken van een exclusieve set. Het ontwerp komt van de hand van D. S. Tunca (Deniz Seyda Tunca).

De circulatiemunt verpakt in coincard zal beschikbaar zijn bij filialen van PostNL en Postkantoren in Nederland.

[hr]

Herdenkingsmunt €5,- circulatie (20 stuks/rol)
Oplage: maximaal 250.000 munten voor circulatie (incl. coincard)
Metaal: verzilverd koper
Diameter: 29 mm
Gewicht: 10,5 gram
Kwaliteit: UNC
Nominale waarde: € 5,00

Herdenkingsmunt €5,- circulatie (coincard)
Oplage: maximaal 250.000 stuks voor circulatie (incl. rollen)
Kwaliteit: UNC
:arrow: Vanaf 27 maart tevens verkrijgbaar bij de Postkantoren en filialen van PostNL.

Herdenkingsmunt €5,- in Brilliant Uncirculated kwaliteit
Geleverd in gelimiteerde coincard verpakking voor BU-kwaliteit.
Uitgifteprijs: € 10,-
Oplage: 15.000
Kwaliteit: Brilliant Uncirculated

Herdenkingsmunt €5,- euro Zilver Proof
Geslagen in zilver in Proofkwaliteit.
Geleverd in pop-up verpakking.
Uitgifteprijs: € 39,95
Oplage: max. 12.500 stuks (incl. gekleurde variant in speciale set)
Metaal: Zilver 925/1000
Diameter: 33 mm
Gewicht: 15,5 gram
Kwaliteit: Proof

[hr]

Afbeelding Afbeelding

Herdenkingsmunt €10,- Goud Proof
In de hoogste verzamelkwaliteit Proof geslagen, geleverd in een luxe houten cassette en voorzien van een genummerd Certificaat van Echtheid.
Uitgifteprijs: € 379,95
Oplage: max. 2.000 stuks
Metaal: Goud 900/1000
Diameter: 22,5 mm
Gewicht: 6,72 gram
Nominale waarde: € 10,00

[hr]

Grotere afbeeldingen van de 5 en 10 euromunt.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Nederland 5 & 10 euro 2012 "400 jaar Nederland - Turkije

KNM schreef:

Tulpen Tientje 2012 Goud Proof

• De eerste officiële Nederlandse 10 euro herdenkingsmunt van 2012 ter ere van 400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije.

• De voorzijde toont het portret van Koningin Beatrix, samen met een weelderig bloeiende tulp als nationaal symbool. Op de keerzijde is een gesloten tulp te zien in combinatie met de Turkse vlag, als metaforische uitbeelding voor het geboorteland van de tulp.

• Wordt geleverd in een luxe houten cassette met genummerd Certificaat van Echtheid.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Zilveren Tulpen Kleurset

• Eerste Nederlandse herdenkingsmunt in kleur, alleen verkrijgbaar in de Zilveren Tulpen Kleurset.

• Een compleet bosje Tulpen in de kleuren van de Nederlandse vlag: Rood, Wit, Blauw en Oranje.

• Verfijnd kleur ontwerp, waarbij harmonie is tussen het kleur en het onderliggende zilver.

• De voorzijde toont het portret van Koningin Beatrix, samen met een bloeiende tulp als nationaal symbool. Op de keerzijde is een gesloten tulp te zien in combinatie met de Turkse vlag.

• Wordt geleverd in luxe verpakking met Certificaat van Echtheid.

€ 200,00

Specificaties:

Metaal: Zilver
Gehalte: 925/1000
Gewicht: 15,50 g
Diameter: 33,0 mm
Nominale waarde: 4 x 5 euro
Oplage: 750
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Tulpen Vijfje 2012 Verzilverd in BU-kwaliteit

• De eerste officiële Nederlandse 5 euro herdenkingsmunt van 2012 ter ere van 400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije.

• Nieuwe kwaliteit: Het Tulpen Vijfje in BU-kwaliteit.

• Het Tulpen Vijfje wordt geleverd in verzamelverpakking (coincard) geschikt voor verzamelalbum.

• Op dit product is een abonnement mogelijk.

€ 10,00
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Tulpen Vijfje 2012 in verzamelverpakking, ruil 5 euro voor 5 euro

• De eerste officiële Nederlandse 5 euro herdenkingsmunt van 2012 ter ere van 400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije.

• Het Tulpen Vijfje in circulatie-kwaliteit, ruil 5 euro voor 5 euro en ontvang € 2,50 korting op toegang bij de Keukenhof.

• Wordt geleverd in officiële verzamelverpakking (coincard) geschikt voor verzamelalbum.

• Maximaal 2 stuks per klant.

• Exclusief €2,95 verzend- en administratiekosten.

€ 5,00
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Tulpen Vijfje 2012 Circulatie in rol

• De eerste officiële 5 euro Nederlandse herdenkingsmunt van 2012 ter ere van 400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije.

• Het Tulpen Vijfje in circulatie-kwaliteit verpakt in rol van 20 stuks.

• Wordt geleverd in vernieuwde officiële verzamelverpakking.

• Maximaal 2 stuks per klant.
€ 112,50
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Tulpen Vijfje 2012 Zilver Proof

• De voorzijde toont het portret van Koningin Beatrix, samen met een bloeiende tulp als nationaal symbool. Op de keerzijde is een gesloten tulp te zien in combinatie met de Turkse vlag.

• Wordt geleverd in prachtige verpakking, geheel in teken van het Tulpen Vijfje.

• Bij aankoop van deze munt maakt u automatisch kans om aanwezig te zijn bij de Eerste Slag op 26 maart! Bekijk de actievoorwaarden.

• Op dit product is een abonnement mogelijk. Ook verkrijgbaar als gekleurde versie in de Zilveren Tulpen Kleurset.
€ 39,95
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Groeten Paul
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

Mooi ontwerp :thumb up:

Maar heeft het een achterliggende gedachte dat de Nederlandse tulp open is en de Turkse gesloten?
123
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Mooie munt!! Was erg benieuwd naar het ontwerp en dit was wel ongeveer wat ik verwacht had qua tulp. Ik hoopte al op een simpel ontwerp! Ik vind hem geslaagd! :knipoog:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Hij valt me niet tegen, had erger verwacht. En Beatrix komt ook niet zo prominent naar voren.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

genius schreef:Mooi ontwerp :thumb up:

Maar heeft het een achterliggende gedachte dat de Nederlandse tulp open is en de Turkse gesloten?
Misschien is de achterliggende gedachten dat de tulp afkomstig is uit Turkije en enorm gegroeid is als exportproduct in Nederland... :o
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

genius schreef:Maar heeft het een achterliggende gedachte dat de Nederlandse tulp open is en de Turkse gesloten?
Paul had hiervoor o.a. de volgende tekst gepost:
Op de keerzijde is een gesloten tulp te zien in combinatie met de Turkse vlag, als metaforische uitbeelding voor het geboorteland van de tulp.
Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Het ontwerp

Kunstenares Deniz Seyda Tunca wilde een evenwichtig ontwerp voor het Tulpen Vijfje. Beide muntzijden vormen dan ook een esthetische en symbolische eenheid die de eeuwenoude betrekkingen tussen Nederland en Turkije op prikkelende wijze verbeeldt.

De voorzijde laat een portret van Koningin Beatrix zien samen met een bloeiende tulp als nationaal symbool. Op de keerzijde is een gesloten tulp te zien in combinatie met de Turkse vlag, als metaforische uitbeelding voor het geboorteland van de tulp.

Openheid als basis van diplomatie staat centraal in het ontwerp. De munt in een munt is hierbij tevens een metaforisch beeld voor de deur die de opening naar de andere zijde suggereert. Door toevoeging van deze derde, ruimtelijke dimensie gaf de kunstenares het Tulpen Vijfje een interessant spanningsveld.
Groeten Paul
Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus »

Het ontwerp vind ik eigenlijk niet zo te gek....

Maar goed, toch zal ik 'm met veel plezier in m'n coincardmap steken :lol:

EDIT: 2 soorten coincards? Een met de munt in BU kwaliteit, de andere in circulatie?
Hmmm... Moet ik toch nog een afweging maken...
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Griphus schreef:Hmmm... Moet ik toch nog een afweging maken...
Of beide kopen, met dat doel zal KNM deze extra variant wel hebben gemaakt.

Luit
Klokkestein
Donateur
Donateur

Bericht door Klokkestein »

euromunter schreef:
KNM schreef:

Zilveren Tulpen Kleurset

• Eerste Nederlandse herdenkingsmunt in kleur, alleen verkrijgbaar in de Zilveren Tulpen Kleurset.

• Een compleet bosje Tulpen in de kleuren van de Nederlandse vlag: Rood, Wit, Blauw en Oranje.

• Verfijnd kleur ontwerp, waarbij harmonie is tussen het kleur en het onderliggende zilver.

• Wordt geleverd in luxe verpakking met Certificaat van Echtheid.

€ 200,00

Specificaties:

Metaal: Zilver
Gehalte: 925/1000
Gewicht: 15,50 g
Diameter: 33,0 mm
Nominale waarde: 4 x 5 euro
Oplage: 750
Afbeeldingen uit quote verwijderd door Munthunter

Groeten Paul

Zojuist uitverkocht!
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Klokkestein schreef:Zojuist uitverkocht!
Helemaal of alleen in de webwinkel?

Op facebook zegt KNM namelijk het volgende:
De Zilveren Gekleurde Tulpenset is in onze webwinkel binnen één dag uitverkocht. De set bevat de eerste gekleurde Nederlandse 5 euro herdenkingsmunten in Zilver Proof.
Het valt mij op dat KNM de laatste tijd wel erg graag wil vertellen dat zaken snel uitverkocht zijn, telefonisch is dan vaak nog prima te bestellen.
Ik ga dat in dit geval niet uitproberen, want ik vind dit soort ingekleurde munten maar niets.

Luit
Collector

Bericht door Collector »

Beetje een gemiste kans.

Vind het design meer een geval van middelmatigheidsbevordering. Moet niet te uitdagend zijn. Twee munten in een munt met twee blommen erop moet voldoende zijn. Hadden we die niet al? Munt in munt? Koppie van Bea lijkt erg veel op de Australie-munt, de WNF-munt. Beetje copy paste?

Nee je moet niet te veel willen met een design, want daar ging het nooit echt om. Ontwerp is een beetje een bijzaak, om weer "geheel nieuwe techniek" te kunnen toepassen: minted photo image mattering. Fijn, want op ontwerpen zit ik nooit zo te wachten. Munten maken me alleen gelukkig als er minted photo image mattering aan te pas komt.

Een tulp? Ze hebben ook windmolens in Turkije. Die had er ook op gekund. Ze hebben vast ook koeien daar en misschien wel zoute drop in de winkels. Kan er dan ook op. Mooie bloemen, maar is dat het nou bij 400 jaar betrekkingen tussen NL en Turkije? 17nde eeuwse Tulpengekte en een bloem, weliswaar vanuit Klein-Azie, die voor ons toch wat cliché is?

Kleurenmunten? Kweenie. Bij zulke munten blijf ik toch het gevoel houden van commerciele rommel. Heeft het niet echt hetzelfde een kleurtje te geven. Of toch een gouden greep gezien de oplage van 750 stuks? Wie weet.

Het enige leuke vind ik eigenlijk de oplage van 2000 stuks voor het gouden tientje. Zo laag was het nog nooit. Krijg het idee dat ze alle vernieuwende technieken aan de straatstenen niet meer kwijtraken. Paar jaar geleden nog rond de 8 a 6 duizend. Toen rond de 4000 a 3000. Nu zelfs 2000............ Is dat nodig om uitverkocht te raken? Maar toch. Denk aan het Australie-tientje dat destijds een oplage had van 3500 of zoiets en voor ongeveer 150 Euro te koop was en in no time richting 500 Euro steeg. De economie trekt wel weer aan en zelfs als de goudprijs daalt blijft deze zijn waarde wel behouden.

Conclusie:
Prutmunt. Leuke oplage!!!!!!!!!!!!!!!!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Grotere afbeeldingen van de BU-coincard, Proofverpakking en de gouden 10 euromunt in doos.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ook staan de muntrollen inmiddels niet meer in de webshop van de KNM...
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Tja, ik vind die coincard toch best wel mooi, heeft iets fleurigs maar dat is logisch met een tulp.
Bedankt voor de posting.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

De wijze waarop Collector deze munt afvalt met deze onderbouwing waardeer ik zeer.

Mijn eerste reactie, toen ik het ontwerp een paar dagen geleden zag was ook niet al te optimistisch, maar ben nu wat milder.

Ik vind het thema gewoon wat flauw... Weer een betrekking tussen twee landen, zo kunnen we nog wel even door gaan.

Maar goed ik begin hem steeds leuker te vinden, maar tot nu toe zal hij laag blijven scoren bij mij, gezien zijn voorgangers.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Ik ben benieuwd de munt in het echt te zien maar mijn verwachtingen zijn hooggespannen. Eindelijk een ingetogen ontwerp zonder de lelijke schreeuwerige opsmuk van andere euromunten (zoals het foeilelijke TJE ontwerp). Deze is ontdaan van alle overbodigheden en teruggebracht tot de kern, geminimaliseerd tot een enkel symbool. Voor degene die het snapt zal het hele verhaal duidelijk zijn door deze twee afbeeldingen.
Anderen prefereren wellicht weer een heel stripverhaal op een munt maar voor mij is dit ruim voldoende. De innoviteit van de munttechniek zal pas tot zijn recht komen op de munt zelf en niet op de afbeeldingen. Tot op heden staat die van de KNM internationaal hoog aangeschreven en wordt met argusogen gevolgd door andere munthuizen. Moed en lef in eigenzinnigheid kan hun in ieder geval niet worden ontzegd!

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Collector

Bericht door Collector »

Martin schreef:geminimaliseerd tot een enkel symbool. Voor degene die het snapt zal het hele verhaal duidelijk zijn door deze twee afbeeldingen Marvin
Ik vind het inderdaad minimalisme. De volgende keer moet de KNM niet diverse kunstenaars uitnodigen inzendingen te sturen, al die inzendingen beoordelen etc. etc. Dat kost alleen maar geld. Gewoon mij of welke Nederlander dan ook vragen. Die bedenkt in 5 seconden een tulp (want dat is het enige dat je direct te binnen schiet bij een thema als NL - Turkije, tenzij je het compleet belachelijk wilt maken en er de staf van Sinterklaas op wilt zetten). Binnen een minuut heeft die twee plaatjes van een tulp, dicht en in bloei, plus een kopie van Beatrix van een paar andere munten. Bij inzending zou dan nog vermeld kunnen worden, dat het de KNM geheel vrij staat alles zou klein mogelijk op de munt te plaatsen en het ze geheel vrij staat om het even welke techniek te kiezen.

Ik geloof verder niet dat het om "snappen" gaat. Het gaat erom dat onze capitalistische tulpengekte van de 17nde eeuw en het feit dat we die bloemen vandaar geimporteerd hebben een vrij eenzijdig verhaal is. En voor ons ook wat cliché. Het is onze kant van het verhaal. Maar wat hebben wij nu eigenlijk meer bereikt met de Turken in 400 jaar tijd? Wat hebben we bijv. gezamenlijk bereikt? Wat voor samenwerking was er? Wat heeft Haga daar gedaan? Als er nu eens onderzoek gedaan was en wat meer "moeite" ingestoken was, dan had men ons misschien verassen kunnen met een heel ander ontwerp en een paar feiten waar we allemaal nog niets van wisten ipv een tulp waar we allemaal in 5 seconden opgekomen waren.
Martin schreef:De innoviteit van de munttechniek zal pas tot zijn recht komen op de munt zelf en niet op de afbeeldingen. Tot op heden staat die van de KNM internationaal hoog aangeschreven en wordt met argusogen gevolgd door andere munthuizen Marvin
Die zal best innovatief zijn, maar het is wel erg duidelijk dat het hier eigenlijk alleen maar om de techniek gaat. Zelf wordt ik erg moe van onze technieken en abstracte ontwerpen. Ook zal de KNM bij andere munthuizen best hoog aangeschreven staan, maar hoe hoog eigenlijk bij diegenen die ertoe doen: de verzamelaars? Zelf woon ik in het buitenland en het valt mij op dat onze ontwerpen in verzamelaarskringen hier nauwelijks gewaardeerd worden (zo van "dat zijn die voorspelbare lui waarvan we nu al weten dat ze straks weer een saaie abstracte munt uitgeven"). Ook heb ik het idee dat er op buitenlandse forums erg weinig respons is bij de NL verzamelaarsmunten (de vijfjes en tientjes. ik bedoel niet de 2 Euro munten). Maar dat kan natuurlijk inbeelding zijn.

Ik zou het erg waarderen, als de KNM die kring wat meer zou betrekken bij zijn producten. Zo zouden alle kunststromingen eens aan bod kunnen komen. Als beleid zou je afwisseling kunnen invoeren ipv hoodzakelijk abstract. In een enquete zou je de stijl, kunsstroming voor je volgende munt kunnen laten bepalen door het publiek. Zo zou je tot afwisseling kunnen komen waarin alles eens aan bod komt.

Genoeg gezeurd. Dit postje is niet negatief bedoeld. eigenlijk mer een uiting van mijn onvrede met ons nationale uitgavebeleid (of hoe je het ook wilt noemen).

Tenslotte is het uiteindelijk louter een kwestie van smaak. Je vind hem mooi :thumb up: of niet :thumb down:
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Soms zegt een plaatje meer dan duizend woorden.. :hahaha:

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Terug naar “Verzamelaarsmunten”