Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 1
Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 1
Welkom bij de eerste stelling van het nieuwe jaar! Ook in dit jaargang gaan we de mening peilen van de leden van dit forum. Er veranderd vrij weinig aan hoe we dit gaan doen. Het enige wat echt veranderd is hoe we het in het magazine neerzetten.
De allereerste stelling is als volgt:
Ik zie mijn euroverzameling meer als belegging dan als hobby?
Mee eens of niet mee eens? Graag met argumenten!
De allereerste stelling is als volgt:
Mee eens of niet mee eens? Graag met argumenten!
-
- Superlid
Re: Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 1
Ik verzamel in hoofdzaak omdat ik het een leuke bezigheid vind en doe dit niet voor belegging.
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
-
- Volledig lid
Ik heb gestemd voor 'niet mee eens'. De reden hiervoor is dat ik ze verzamel omdat ik ze mooi vind en ik het leuk vind om naar mijn verzameling te kijken.
Ik kan ook niet wachten totdat er weer nieuwe uitgiftes bij mijn verzameling gevoegd kunnen worden.
Ik denk ook niet dat euromunten een verstandige belegging zouden zijn. Het enigste waar je zeker van bent is dat de munten de nominale waarde houden. Voor de gemiddelde verzamelaar die besluit te stoppen met zijn/haar verzameling, valt er bij de verkoop van de hele verzameling echt geen winst te maken.
En dan hebben we nog de eurocrisis. Wat gaat er gebeuren met de waarde van de euromunten mocht de euro toch gaan verdwijnen??? Misschien worden een aantal munten veel meer waard, maar zeer waarschijnlijk is dat ze dan vrijwel niets meer waard zullen zijn. Kijk hierbij naar de guldenmunten. Een gemiddeld FDC setje in guldens uit de periode Beatrix doet niet veel meer dan twee euro, wat amper de nominale waarde is.
Dus mocht je willen gaan beleggen, dan kun je beter kiezen voor iets anders dan Euromunten (gouden en zilveren munten uitgezonderd, maar dan gaat het puur om het goud/zilver en niet om de munten).
Groeten van Erwin
Ik kan ook niet wachten totdat er weer nieuwe uitgiftes bij mijn verzameling gevoegd kunnen worden.
Ik denk ook niet dat euromunten een verstandige belegging zouden zijn. Het enigste waar je zeker van bent is dat de munten de nominale waarde houden. Voor de gemiddelde verzamelaar die besluit te stoppen met zijn/haar verzameling, valt er bij de verkoop van de hele verzameling echt geen winst te maken.
En dan hebben we nog de eurocrisis. Wat gaat er gebeuren met de waarde van de euromunten mocht de euro toch gaan verdwijnen??? Misschien worden een aantal munten veel meer waard, maar zeer waarschijnlijk is dat ze dan vrijwel niets meer waard zullen zijn. Kijk hierbij naar de guldenmunten. Een gemiddeld FDC setje in guldens uit de periode Beatrix doet niet veel meer dan twee euro, wat amper de nominale waarde is.
Dus mocht je willen gaan beleggen, dan kun je beter kiezen voor iets anders dan Euromunten (gouden en zilveren munten uitgezonderd, maar dan gaat het puur om het goud/zilver en niet om de munten).
Groeten van Erwin
Ook steeds meer bekend als MuntenMaster
-
- Superlid
Ook ik ben het hier niet mee eens !
Mijn verzameling is gewoon een hele leuke hobby waar ik me graag mee bezig hou.
het opzoeken van nieuwe informatie, het verkrijgen en aankopen van nieuwe munten, gewoon alles er rond.
Dat het wat geld kost hoort er natuurlijk bij, maar voor zo'n leuke hobby heb ik het er voor over.
Ik drink niet, ik rook niet, dus krijg ik hier sowieso meer waar voor mijn geld dan moest dit wel het geval zijn !
mvg Kevin
Mijn verzameling is gewoon een hele leuke hobby waar ik me graag mee bezig hou.
het opzoeken van nieuwe informatie, het verkrijgen en aankopen van nieuwe munten, gewoon alles er rond.
Dat het wat geld kost hoort er natuurlijk bij, maar voor zo'n leuke hobby heb ik het er voor over.
Ik drink niet, ik rook niet, dus krijg ik hier sowieso meer waar voor mijn geld dan moest dit wel het geval zijn !
mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
de infosite over 2-euromunten
-
- Volledig lid
Ook ik ben het er niet mee eens. Ik verzamel puur euromunten uit circulatie, dus een verzamelwaarde zit er niet echt aan. De kans dat het meer waard wordt is derhalve gering. Het is natuurlijk andersom wel van toepassing. Minder waard worden zal het niet, dus het is wel een appeltje voor de dorst (in geval van enorme nood).
Hoofdzakelijk is het echter een leuke bezigheid om door bakken met kleingeld te graaien op zoek naar missende muntjes. Geld verdienen doe ik wel door te werken en echt te beleggen met aandelen (helaas is mijn euroverzameling afgelopen jaar waardevaster geweest dan de aandelen, maar goed).
Hoofdzakelijk is het echter een leuke bezigheid om door bakken met kleingeld te graaien op zoek naar missende muntjes. Geld verdienen doe ik wel door te werken en echt te beleggen met aandelen (helaas is mijn euroverzameling afgelopen jaar waardevaster geweest dan de aandelen, maar goed).
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Voorlopig lijkt het erop dat we het eens zijn over het feit dat we het oneens zijn met deze stelling.
Eigenlijk is dat ook wel logisch, het gemiddelde forumlid is hobbyist en interesseert zich dus meer voor de munten dan voor de waarde.
Natuurlijk is het wel mogelijk om de waarde in het oog te houden bij het verzamelen, maar als je munten als belegging wilt gaan zien dan heb je het eigenlijk alleen maar over goud- en zilvermunten die voor prijzen in de buurt van de metaalwaarde worden gekocht en verkocht en daar zijn er niet zoveel van in het eurogebied.
Eigenlijk gaat het dan alleen nog om een aantal Duitse goudmunten en de Oostenrijkse Wiener Philharmoniker.
Misschien zou je de Franse goud- en zilvermunten die voor nominaal worden uitgegeven nog kunnen zien als belegging omdat daar in ieder geval de nominale waarde ook gegarandeerd is.
Alle andere euromunten zijn als belegging volledig ongeschikt, ze kunnen best in waarde stijgen, maar dat heeft niets met beleggen te maken, maar alles met speculeren.
Luit
Eigenlijk is dat ook wel logisch, het gemiddelde forumlid is hobbyist en interesseert zich dus meer voor de munten dan voor de waarde.
Natuurlijk is het wel mogelijk om de waarde in het oog te houden bij het verzamelen, maar als je munten als belegging wilt gaan zien dan heb je het eigenlijk alleen maar over goud- en zilvermunten die voor prijzen in de buurt van de metaalwaarde worden gekocht en verkocht en daar zijn er niet zoveel van in het eurogebied.
Eigenlijk gaat het dan alleen nog om een aantal Duitse goudmunten en de Oostenrijkse Wiener Philharmoniker.
Misschien zou je de Franse goud- en zilvermunten die voor nominaal worden uitgegeven nog kunnen zien als belegging omdat daar in ieder geval de nominale waarde ook gegarandeerd is.
Alle andere euromunten zijn als belegging volledig ongeschikt, ze kunnen best in waarde stijgen, maar dat heeft niets met beleggen te maken, maar alles met speculeren.
Luit
Ik ben het er ook niet mee eens want de bedoeling van het aanleggen van een verzameling is toch in mijn ogen het feit dat je de munten verzameld als hobby en niet te zien als belegging. Aan de andere kant is het wel zo dat de munten die men aanschaft in de loop der jaren wel op de markt stijgen qua waarde cq verkoopprijs. Kijk maar eens naar de munten van Monaco, Vaticaanstad, San Marino en ook wel enigszins Finland in den beginne. Degene die nu beginnen met verzamelen zijn stukken duurder uit dan degene die gelijk na de invoering van de euro zijn begonnen. Mocht ooit het moment komen dat een verzamelaar zijn hobby wil beëindigen (in mijn ogen ondenkbaar) dan zal hij er ongetwijfeld meer voor krijgen na al die jaren dan men ervoor heeft betaald. Het is dan toch een soort van belegging alhoewel het rendement nog wel eens tegen kan vallen.
Gr. Alfred
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Ik vind het dubbel, maar heb nee gestemd.
Ten eerste verzamel ik voor het plezier, de hobby en de ontspanning/spanning. Toch weet ik dat mijn verzameling in waarde stijgt en dat niet alleen doordat mijn verzameling groeit, maar ook omdat de munten in prijs (aanschaf) duurder worden. Toch denk ik niet dat het een rendabele belegging zou zijn en zie ik het nu als een heerlijke hobby die waardevast is.
Gr. Jeroen
Ten eerste verzamel ik voor het plezier, de hobby en de ontspanning/spanning. Toch weet ik dat mijn verzameling in waarde stijgt en dat niet alleen doordat mijn verzameling groeit, maar ook omdat de munten in prijs (aanschaf) duurder worden. Toch denk ik niet dat het een rendabele belegging zou zijn en zie ik het nu als een heerlijke hobby die waardevast is.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
ook nee dus, ik probeer gewoon de complete eurolijst van alle landen compleet te maken wat me wel niet zal lukken met munten uit de circulatie, maar dat is nou het leuke van het verzamelen, altijd aan het zoeken
ook de verzameling wereldmunten kost ook alleen maar geld, maar wel prachtig om er doorheen te bladen
ook de verzameling wereldmunten kost ook alleen maar geld, maar wel prachtig om er doorheen te bladen
Ik zie mijn verzameling niet als een belegging voor later.
Ik verzamel puur voor mijn hobby en zal ook nooit mijn verzameling gaan verkopen.
Ik hoop die kleine van mij ook te kunnen aansteken later zodat zij later mijn verzameling kan overnemen en er mee verder gaan.
Gebeurt dat niet mag ze er mee doen wat ze wilt.
Ik verzamel puur voor mijn hobby en zal ook nooit mijn verzameling gaan verkopen.
Ik hoop die kleine van mij ook te kunnen aansteken later zodat zij later mijn verzameling kan overnemen en er mee verder gaan.
Gebeurt dat niet mag ze er mee doen wat ze wilt.
- alles voor de euro uit Nederland.
-
- Volledig lid
Alhoewel investeren wel mijn excuus om nieuwe munten aan te schaffen heb ik toch gekozen voor nee.
Primair is het verzamelen voor de lol maar secundair is het een zekerheidje, en das mooi meegenomen.
Primair is het verzamelen voor de lol maar secundair is het een zekerheidje, en das mooi meegenomen.
Groet,
PB
PB
Zekerheid... nee. Tenzij je de munten voor nominale waarde koopt. Stel je koopt een BU-set van Frankrijk 2011 voor 30 euro, en een paar jaar later wordt die overal aangeboden voor 25 euro dan heb je al 5 euro verlies want voor 30 euro raak je hem al (bijna?) niet kwijt.
Zelfs dan niet, als je ook weer voor nominaal moet verkopen, heb je de inflatie over de periode tussen aan- en verkoop nog steeds als verlies...Gible schreef:Zekerheid... nee. Tenzij je de munten voor nominale waarde koopt.
Luit
Ik ben het oneens met de stelling.
Ik verzamel omdat ik het leuk vind om te doen. Het geeft enorm veel voldoening. En soms koop ik een munt zoals de vergulde italiaanse 2 euro cc puur voor de heb.
De finse euromunten spaar ik niet als investering. Ik wil gewoon de meeste finse omloopmunten in Nederland hebben.
En ik vind het bijzonder dat Nederland een eigen herdenkingsmunt heeft en daarom wil ik er ook een groot aantal van hebben. Misschien ook omdat ik die tegen andere herdenkingsmunten kan wisselen
Daarnaast spaar ik ook andere munten op die ik eigenlijk alleen als ruilmiddel gebruik om aan andere munten te komen. En het meerendeel van de 1, 2, en 5 centen spaar ik voor Rinuske.
Edit: Wat voor mij ook een meerwaarde geeft aan mijn verzameling omloopmunten is dat ik veel hulp krijg van andere mensen die erop letten. O.a. een aantal collega's op het werk, Rinuske en goede vrienden.
Ik verzamel omdat ik het leuk vind om te doen. Het geeft enorm veel voldoening. En soms koop ik een munt zoals de vergulde italiaanse 2 euro cc puur voor de heb.
De finse euromunten spaar ik niet als investering. Ik wil gewoon de meeste finse omloopmunten in Nederland hebben.
En ik vind het bijzonder dat Nederland een eigen herdenkingsmunt heeft en daarom wil ik er ook een groot aantal van hebben. Misschien ook omdat ik die tegen andere herdenkingsmunten kan wisselen
Daarnaast spaar ik ook andere munten op die ik eigenlijk alleen als ruilmiddel gebruik om aan andere munten te komen. En het meerendeel van de 1, 2, en 5 centen spaar ik voor Rinuske.
Edit: Wat voor mij ook een meerwaarde geeft aan mijn verzameling omloopmunten is dat ik veel hulp krijg van andere mensen die erop letten. O.a. een aantal collega's op het werk, Rinuske en goede vrienden.
Laatst gewijzigd door Finny op 11 jan 2012, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Senior lid
Niet mee eens.
Er zijn wel andere zaken die als belegging iets opbrengen. Euromunten horen daar niet bij. (op misschien een paar munten / sets na)
Er zijn wel andere zaken die als belegging iets opbrengen. Euromunten horen daar niet bij. (op misschien een paar munten / sets na)
-
- Volledig lid
Wat ik wel jammer vind is dat er twee leden hebben gestemd op 'eens' terwijl iedereen die een reactie plaatst 'oneens' heeft gestemd.
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar de reacties van de twee die 'eens' hebben gestemd... Wat hun motivatie is om dat te stemmen...
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar de reacties van de twee die 'eens' hebben gestemd... Wat hun motivatie is om dat te stemmen...
-
- Superlid
Er zijn ook forum leden die alleen zilveren en gouden munten verzamelen, Ik kan me voorstellen dat zij het uit het oogpunt van belleging doen.erwinwessels schreef:Wat ik wel jammer vind is dat er twee leden hebben gestemd op 'eens' terwijl iedereen die een reactie plaatst 'oneens' heeft gestemd.
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
-
- Volledig lid
Klopt, had ik even niet bij stilgestaan. Komt ook omdat ik me zelf ook alleen met de circulatiemunten bezighoud en ik bijna alleen maar onderwerpen hierover lees. Maar inderdaad, deze verzamelaars zijn er ook en ik denk ook best wel veel. Ik vraag me alleen wel af of ze net zo kunnen genieten van hun verzameling als dat wij (de 'gewone' verzamelaars) dat doen.Er zijn ook forum leden die alleen zilveren en gouden munten verzamelen, Ik kan me voorstellen dat zij het uit het oogpunt van belleging doen.
Groeten van Erwin
-
- Volledig lid
Dat hangt vast en zeker van de goud / zilverprijs af. Al kan ik me prima voorstellen dat je gouden tientjes hebt als belegging, maar dan wel de serie (al dan niet meerdere keren) compleet wil hebben vanuit een verzameloogpunt.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Mee eens: 14% (5 stemmers)
Niet mee eens: 86% (30 stemmers)
Mee eens: 14% (5 stemmers)
Niet mee eens: 86% (30 stemmers)