Duits noodgeld

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Duits noodgeld

Bericht door Ilosab »

Er is onder onze leden iemand die ook Duits noodgeld verzameld, ik kan me helaas niet meer herinneren wie. Ik zag vanavond dat er aardig wat aanbiedingen zijn op http://www.Qoop.nl Misschien zit er wat interessants tussen voor de desbetreffende verzamelaar.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Re: Duits noodgeld

Bericht door Marten van Leerdam »

Ik heb even gekeken, maar er zat voor mij weinig interessants tussen. Ik moet ook even wat minder gaan kopen en eerst wat achterstanden gaan wegwerken (dat speelt ook wel mee).
Bedankt voor het melden in ieder geval. Wie weet heeft een ander forumlid er nog wat aan.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Oké, het is Marten geweest, onthouden dus. Jammer dat er niets voor je bij zat maar ja, je weet maar nooit.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
MuntenZwolle Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntenZwolle »

Ik heb hier ook nog ca. 100 Duits / Oostenrijks Notgeld biljetten liggen....
Verzamelaar van dubbeltjes 1818 tot 2001 in een zo hoog mogelijk kwaliteit;
10 eurocenten, 19 landen in minimaal BU kwaliteit compleet tot en met 2012
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Ik heb ooit een album "Notgeld 1914-1924" geërfd van een oudoom. Het is samengesteld door de firma "Lieban" in Den haag, en ik vermoed dat iemand er daarna nog een tijdlang aan doorverzameld heeft. Ik wilde het vandaag eens gaan invoeren, maar ik kom werkelijk van alles tegen. Ik heb nu 168 biljetten ervan ingevoerd, een stuk of 100 konden niet automatisch ingevoerd worden (mogelijk wordt de Colnect database maar gedeeltelijk doorzocht door BanknoteMate?) dus die zal ik handmatig moeten opzoeken en desnoods scannen. Dan heb ik er nog een stuk of 50 uit gehaald waar geen jaartal op stond, dus daar moet ik ook weer achteraan. En dan hebben we het alleen nog maar over het Notgeld sensu stricto, dus het vrijwel altijd stadsgebonden geld in coupures van meestal 10, 25, 50, 75 pfennig of 1 mark, met wat allegorische of moralistische voorstellingen. Dan hebben we het nog niet over een enorme stapel miljoenen, miljarden en biljoenen, wat ECHT een totaal ratjetoe is. Denk dat ik die handel maar lekker tot de kerstvakantie laat liggen of zo :dizzie:
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Heb zojuist mijn eerste paar biljetjes van Memel aangeschaft op eBay. Erg mooie biljetten zijn dat. Ik meen dat er staatkundig iets bijzonders mee is, waardoor Memel-biljetten ongeveer twee ordes van grootte duurder zijn dan ander Notgeld. En het is een mooie serie, die behoorlijk uitdagend is om compleet te krijgen. Kortom: mijn belangstelling is meer dan gewekt :)

Eigenlijk raar dat er op heel dit forum nog nooit iemand een woord over Memel gezegd heeft :shock:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik heb 1 mark 1922 in UNC van Memel. Alleen maar om de doodeenvoudige reden dat ik van ieder (ex)land 1 biljet of meerdere biljetten met opeenvolgende serienummers wil hebben. Verder verdiep ik me niet zo in een land, behalve dan Nederland en Hongarije.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Ik heb het hele album in kaart gebracht inmiddels. 160 biljetten staan niet in Colnect, die heb ik allemaal gescand vandaag. Moet alles nog een keertje per afbeelding los knippen, recht zetten, juiste naam geven etc. En dan kan ik ze gaan uploaden naar Colnect. Maar er zitten echt prachtige dingen tussen joh! Zoals dit serietje Genthin 1921 :)

Afbeelding
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Zeker mooi!

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Vandaag de 2009 editie van Grabowski & Mehl ontvangen (wordt het niet eens tijd voor een nieuwe editie?) Hoe dieper ik in dat Notgeld duik, hoe onafzienbaarder het monnikenwerk wordt :o
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Ik vond in dat album trouwens ook deze merkwaardigheid: een uncut strip van drie biljetten: 1 x 1 mark, 2 x 1,50 mark. Zonder serienummers. Volgens Grabowski & Mehl (volgens mij is het de 490.1b) zijn deze los per stuk al goed voor 15 € . Het is wel de enige uncut strip of sheet die ik heb. Het lijkt me slim om ze nog even aan elkaar te laten zitten :) Weet iemand toevallig of er meer van dit soort dingen in omloop zijn? Is het iets bijzonders? :?:

Afbeelding
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Of dit zeldzaam is v.w.b. het noodgeld maar bij andere valuta heb ik ze ook wel eens gezien zoals Hongaarse forint van 1848 en Amerikaanse dollars.
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

PietjePuk190 schreef:Vandaag de 2009 editie van Grabowski & Mehl ontvangen (wordt het niet eens tijd voor een nieuwe editie?) Hoe dieper ik in dat Notgeld duik, hoe onafzienbaarder het monnikenwerk wordt :o
Hoeveel biljetten worden er in deze catalogus vermeld?
Dank bij voorbaat,
marc
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Een kleine 1500 series van gemiddeld iets als 5? biljetten?
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

PietjePuk190 schreef:Een kleine 1500 series van gemiddeld iets als 5? biljetten?
Tja, dan vraag ik me af hoe representatief zo'n catalogus is, wanneer we weten dat er meer dan 80.000 verschillende noodbiljetten bestaan...
Vele jaren geleden kende ik een verzamelaar die er zoveel had; maar het kunnen er ook 82.000 geweest zijn, ik herinner het me niet juist meer!
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Einstein schreef:
PietjePuk190 schreef:Een kleine 1500 series van gemiddeld iets als 5? biljetten?
Tja, dan vraag ik me af hoe representatief zo'n catalogus is, wanneer we weten dat er meer dan 80.000 verschillende noodbiljetten bestaan...
Vele jaren geleden kende ik een verzamelaar die er zoveel had; maar het kunnen er ook 82.000 geweest zijn, ik herinner het me niet juist meer!
Och ja, ik lees ook verhalen over 163.000, het is maar net hoeveel varianten en variëteiten je mee rekent. Van de 96 Notgeldbiljetten die ik uit de periode 1918-1922 in mijn verzameling heb, en die ik niet kon thuisbrengen via Colnect, heb ik er 82 wel in deze catalogus gevonden. Mijn doel is gediend :thumb up:
EllenOort Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door EllenOort »

Beste leden,

Ik heb 2 albums Notgeld van Liebman uit Den Haag in mijn bezit via een nalatenschap.
Wat kan ik hier het beste mee doen?
Ik heb foto's maar hoe moet ik die uploaden?
Groet Ellen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

EllenOort schreef: 07 jun 2020, 19:35 ...Ik heb 2 albums Notgeld van Liebman uit Den Haag in mijn bezit via een nalatenschap.
Wat kan ik hier het beste mee doen?...
Hi Ellen,
Allereerst gecondoleerd.
Er zijn zeldzame noodgeldbiljetten, maar zoals de term zeldzaam al aangeeft, is het onwaarschijnlijk dat jouw nalatenschap die bevat. Je kunt alle noodgeldcatalogi bij Gietl Verlag GmbH kopen, een enorm vermogen spenderen, met het risico dat de uitgaves niet eens de waarde van de nalatenschap overstijgt.
Een eenvoudiger rekensom leert ons dat verkopen aan een handelaar normaal gesproken rond 25 cent per biljet oplevert. Tel je biljetten exact en je weet wat je kunt verwachten.
Biedt een handelaar minder... niet op ingaan. Biedt een handelaar meer. Overweeg serieus!
Mocht je tijd hebben om de hobby te bestuderen en er plezier in krijgen, dan is het alsnog leuk om eens te onderzoeken wat je nu hebt.
De LIEBAN albums zijn samengesteld in de periode dat de biljetten uitgegeven zijn. Dat wil zeggen dat er bijzondere stukken tussen kunnen zitten (meestal niet). Maar het kan de start zijn van een leuke hobby.
Het meeste leveren "groß geld scheine" op, maar aan de afbeeldingen te zien zijn het voornamelijk "Kleingeldscheine"...
Ik hoop dat dit je verder helpt. Je kunt altijd via persoonlijke reactie reageren.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Europa (voor euro)”