Hoi Scheepsmaatjes,
Ik kan een leuke VOC gulden met jaartalwijziging en fout in het omschrift kopen, maar geen flauw idee of de verkoper een realistische prijs vraagt.
Hij wil er 270€ voor hebben..
Wat denken jullie?
Grts, Robin
Gulden West-Friesland VOC 1790/87 NITIMVT ipv NITIMVR
Moderators: koenmunten, Frans
Gulden West-Friesland VOC 1790/87 NITIMVT ipv NITIMVR
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Robin op 06 mar 2026, 07:35, 1 keer totaal gewijzigd.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Re: Gulden West-Friesland VOC 1790/87 NITIMVT ipv NITIMVR
Hij staat ook op https://1gulden.nl/republiek-der-zeven- ... mpagnie/2/ (maar dan niet als overslag).
Tja, hoe zeldzaam is deze spelfout NITIMVT? Ik vind het zelf wel een nog mooie munt. Die spelfout maakt 'm interessanter (voor mij in ieder geval). Als ik zie wat Henzen vraagt voor reguliere VOC guldens... Hoeveel betaal je elders voor zo'n munt zonder spelfout?
Een gelijke gulden maar dan met zeldzame klop Soumenep of Madura bracht 2200 op bij Schulman. Het vreemde is dat Schulman geen melding maakt van de spelfout...
https://coinvarieties.com/index.php/Net ... den_KM-139
Op een veiling van Karel de Geus in 2021 brachten drie verschillende Westfriese VOC guldens respectievelijk 110 (lot 311), 170 (lot 312) en 260 (lot 313) op exclusief veilingkosten. https://www.kareldegeus.nl/ewExternalFi ... ng52-2.pdf
Ik zou denk ik de gok nemen als er echt niet meer valt af te dingen.
Maar dan moet ik wel zeggen dat ik niet echt in deze materie zit.
Tja, hoe zeldzaam is deze spelfout NITIMVT? Ik vind het zelf wel een nog mooie munt. Die spelfout maakt 'm interessanter (voor mij in ieder geval). Als ik zie wat Henzen vraagt voor reguliere VOC guldens... Hoeveel betaal je elders voor zo'n munt zonder spelfout?
Een gelijke gulden maar dan met zeldzame klop Soumenep of Madura bracht 2200 op bij Schulman. Het vreemde is dat Schulman geen melding maakt van de spelfout...
Op een veiling van Karel de Geus in 2021 brachten drie verschillende Westfriese VOC guldens respectievelijk 110 (lot 311), 170 (lot 312) en 260 (lot 313) op exclusief veilingkosten. https://www.kareldegeus.nl/ewExternalFi ... ng52-2.pdf
Ik zou denk ik de gok nemen als er echt niet meer valt af te dingen.
Ja dat is het he.. gewone provinciaalse guldens dat weet ik wel, maar deze...
Gijs Henzen vond m ( voor hemzelf als aankoop) 150€ waard.. en zei dat de fout helemaal niet zo zeldzaam was, maar 150, dat lijkt me weer een beetje karig..
Kijken wat de experts ervan zeggen..
Gijs Henzen vond m ( voor hemzelf als aankoop) 150€ waard.. en zei dat de fout helemaal niet zo zeldzaam was, maar 150, dat lijkt me weer een beetje karig..
Kijken wat de experts ervan zeggen..
Het lijkt mij een redelijk schappelijk prijs.
In catalogus van Passon staat onder west-friesland de gulden zonder spelfout (NITIMVR) als nummer 15.5. Daar is de overslag 1790/1787 wel bekend.
Ook staat de gulden met de spelfout erin (NITIMVT) als nummer 15.7. Daar staat er niet bij dat er een overslag 1790/1787 bekend is.
Van deze munt zijn wel de jaren 1786 en 1790 bekend. Wat dan weer vreemd zou zijn want dan zou er helemaal gen overslag kunnen zijn met 1787.
Nu is er ook nog 15.6 dat is met dezelfde spelfout alleen in plaats van een gekrulde 7 is het een rechte 7. Deze is wel geslagen in 1787.
Dus het zou kunnen dat het een overslag is van 1790 (gekrulde 7) op 1787 (rechte 7) ?
Ik heb de betreffende gulden ook gevonden in veiling 420 lot 1538 van Künker. Veiling
Daar is hij afgeslagen voor €360,-
En op de afbeelding lijkt er een rechte 7 verstopt onder de gekrulde 7.
In catalogus van Passon staat onder west-friesland de gulden zonder spelfout (NITIMVR) als nummer 15.5. Daar is de overslag 1790/1787 wel bekend.
Ook staat de gulden met de spelfout erin (NITIMVT) als nummer 15.7. Daar staat er niet bij dat er een overslag 1790/1787 bekend is.
Van deze munt zijn wel de jaren 1786 en 1790 bekend. Wat dan weer vreemd zou zijn want dan zou er helemaal gen overslag kunnen zijn met 1787.
Nu is er ook nog 15.6 dat is met dezelfde spelfout alleen in plaats van een gekrulde 7 is het een rechte 7. Deze is wel geslagen in 1787.
Dus het zou kunnen dat het een overslag is van 1790 (gekrulde 7) op 1787 (rechte 7) ?
Ik heb de betreffende gulden ook gevonden in veiling 420 lot 1538 van Künker. Veiling
Mm, ik denk dat hij deze zeker voor 450 euro op de prijslijst zal zetten gezien de andere prijzen voor VOC guldens die weliswaar wat beter van kwaliteit zijn maar ook vaker voorkomen.
Geweldig Gerben!Gebs schreef: ↑03 mar 2026, 09:52 Het lijkt mij een redelijk schappelijk prijs.
Precies wat ik graag wilde horen.
Dank dank!
Dus als ik het goed begrijp zou hij volgens de boeken niet bestaan, alleen is hij laatst wél bij Künker geveild.
Mooi!
Ik ga de verkoper een mail sturen.
Grts, Robin
Ik mag Gijs heel graag en weet dat hij oprecht is als hij zegt dat deze fout best vaak voorkomt.
Hij kijkt altijd in z'n database hoe vaak hij de munten verkocht heeft..
Maaaar.. als hij er na verder onderzoek achter komt dat deze combinatie uiterst zeldzaam is.. dan zou het mij niks verbazen als zijn verkoopprijs de 450 nog ruim zou overschrijden