Wat zouden jullie doen?

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Wat zouden jullie doen?

Bericht door MuntMeneer »

Hallo allemaal,

Al een tijdje zit ik te wikken en wegen wat te doen met mijn map provinciale munten. Ik verzamel eigenlijk alleen koninkrijksmunten en hanteer de regel: hoort hij in het hartberger album dan moet ik hem ook.
Ik ben bij Beatrix begonnen en ben inmiddels bij Willem 3. Alleen nu zijn er bij Willem 3 een heel aantal munten van hoog in de honderden tot duizenden euros maar bij de handel nog wel redelijk goed te krijgen (de munten van zeg 5k+ maak ik me geen illusies over die zijn sowieso onbereikbaar voor mij dus die sla ik over).

Nu is mijn dilemma: hou ik mijn provinciale munten of verkoop ik deze om budget te creëren voor enkele hele dure van Willem 3.

Ik heb de map ooit al bij een handelaar uit Drenthe aangeboden (hier in noord Nederland is niet heel veel keuze) deze bood toen iets minder dan 9000. Had zelf de prijzen op internet een beetje vergeleken en opgeteld en kwam toen op rond 15, wat volgens hem verkoop wel klopte.
Was toen opzich wel dichtbij verkoop alleen dit ging toen toch niet door ivm een verkoop/ruil die we bij de taxatie afspraak hadden gedaan. De munten die ik had geruild voor een 1 gulden 1910 waren achteraf toen wel heeeel erg in zijn voorbeeld. Ik geloofde zijn taxatie toen maar dit bleek niet helemaal juist. Toen hij belde over of ik er uit was of ik alles wilde verkopen legde ik dit hem nog voor en zei hij dat ze achteraf inderdaad meer waard waren dan hij toen zei "een gelukje voor mij" was zijn antwoord. Daardoor was de gunfactor bij mij helemaal weg dus geen deal.

Maar nu heb ik dus nog steeds geen knoop doorgehakt.

Wat zouden jullie doen? De provinciale munten houden en gewoon sparen voor de duurdere munten of ze juist verkopen en dus omzetten naar munten die ik nog "moet".

En aanvullende vraag: verwachten jullie dat de zeldzamere munten in de komende 20 jaar meer of minder waard worden? Het verzamelen van guldens lijkt mij eerder minder populair te worden dan meer. Wat de prijs van de duurdere munten kan drukken? Otw kan ik beter wachten tot de duurdere munten goedkoper worden en deze eerst overslaan.

Sorry het is een beetje een lang verhaal geworden 🙂.

Lees graag jullie antwoorden.

Groeten MuntMeneer
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Re: Wat zouden jullie doen?

Bericht door Bram VDV »

Ik zou zeggen, verzamel wat je zelf het interessantst vindt.

Sinds vorig jaar verzamel ik alleen nog aar Zeeuwse munten, en ben beetje bij beetje de rest van mijn verzameling aan het inkrimpen om ruimte en budget vrij te maken voor mijn Zeeuwse verzameling. Ik merk nu ook dat ik er meer plezier aan beleef om een goed afgebakend verzamelgebied te hebben, en daarbinnen een mooie uitgebreide verzameling op te bouwen.

Mvg, Bram
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Goeie vraag en ik snap het dilemma. Ik heb tot nu toe veelal de luxe gehad dat ik er verzamelgebieden ''bij kon pakken''. Zo lang het lukt om het naast elkaar te doen zou ik het doen. Anders zou ik ook kiezen om iets te stoppen en focussen op het ander. Beter 1 ding goed, dan 2 dingen half. Zo ben ik in het verleden al gestopt met militaria en WI, WII en WIII munten.

Mocht de keuze vallen op verkoop provinciaal houd ik mij van harte aanbevolen voor de eventuele leeuwendaalders :lach:
ThunderHenri Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door ThunderHenri »

Ooit begonnen met Euro munten, maar langzaamaan overgestapt naar papiergeld en nog specifieker; Noodgeld WW1 en WW2
Dat is voor mij dus keuzes maken. En daarmee de focus op het noodgeld gelegd. Ik verzamel niet voor het geld verdienen, maar voor het plezier er aan hebben 😊 Voor geld verdienen zijn andere mogelijkheden gecreëerd 😃
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Ik wil graag voor je kijken of ik tegen de 9000 kan bieden voor je collectie, misschien is de beslissing dan makkelijker voor je. Laat maar weten via een privébericht. Tenminste, als ik de gunfactor wel heb... :knipoog:
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Tja je bent waarschijnlijk ooit niet voor niets begonnen met de provinciale munten...
Ik was als kind begonnen met wereldmunten op type. na 40 jaar had ik er 10.000 op type, maar daar zaten er veel bij waar in bijna nooit naar keek. Ben dus gaan inkrimpen, beter minder munten waar ik meer van geniet, dan rijen vol met mappen. Heb de munten bewaard die ik mooi vind, met iets speciaals, zeldzame en munten met een nostalgische waarde. Zo een beetje een keuze gemaakt en ongeveer de helft van de wereldmunten weg gedaan. En wil zo nog wat verder inkrimpen.
Zo zitten er in jouw verzameling vast een paar munten waar je later waarschijnlijk spijt van krijgt. Dus ga door de map, kijk van welke munten je echt blij wordt of die je om een andere reden bijzonder vindt en bewaar die voorlopig. De rest kan dan waarschijnlijk zonder spijt achteraf verkocht worden om weer financiële ruimte te maken voor iets anders moois.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

koenmunten schreef: 09 feb 2026, 09:42 Dus ga door de map, kijk van welke munten je echt blij wordt of die je om een andere reden bijzonder vindt en bewaar die voorlopig. De rest kan dan waarschijnlijk zonder spijt achteraf verkocht worden om weer financiële ruimte te maken voor iets anders moois.
Dat is een goede tip: waar word je blij van?

Zelf ooit begonnen met gewoon alles verzamelen wat je tegenkomt, op jaartal, binnenlands, buitenlands, oud, jong. Maakte niets uit wat ik tegenkwam in de kwartjesbakken. Later ging ik me meer beperken tot Engelse munten en een paar Romeinse muntjes. Wat NL munten en een aantal grote zilveren munten: 5 Francs, 5 Mark, Crowns et cetera. Toen lag het verzamelen een tijd stil tot ik ergens rond 2010 weer interesse kreeg. Ik besefte dat ik het meest blij werd van de grote zilveren munten. Om me te beperken: tot 1940 maar wel wereldwijd. En dan per type, dus niet op jaartal. Dus één Willem I en III rijksdaalder is genoeg maar dan wel van Willem II die met laag en normaal oor. Ik had ook altijd bepaalde munten in mijn hoofd zitten die ik vroeger tegenkwam in de boeken van Burton Hobson, Enno van Gelder et cetera. Die probeerde ik dan ook te krijgen. Maar wel met het besef dat een aantal munten gewoon onbereikbaar zijn wegens zeldzaamheid en vooral ook qua waarde. Zo zij het. :knipoog: Maar altijd: liever tien verschillende munten dan tien van het dezelfde type op jaartal.
MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Jan W schreef: 09 feb 2026, 10:31
koenmunten schreef: 09 feb 2026, 09:42 Dus ga door de map, kijk van welke munten je echt blij wordt of die je om een andere reden bijzonder vindt en bewaar die voorlopig. De rest kan dan waarschijnlijk zonder spijt achteraf verkocht worden om weer financiële ruimte te maken voor iets anders moois.
Dat is een goede tip: waar word je blij van?

Zelf ooit begonnen met gewoon alles verzamelen wat je tegenkomt, op jaartal, binnenlands, buitenlands, oud, jong. Maakte niets uit wat ik tegenkwam in de kwartjesbakken. Later ging ik me meer beperken tot Engelse munten en een paar Romeinse muntjes. Wat NL munten en een aantal grote zilveren munten: 5 Francs, 5 Mark, Crowns et cetera. Toen lag het verzamelen een tijd stil tot ik ergens rond 2010 weer interesse kreeg. Ik besefte dat ik het meest blij werd van de grote zilveren munten. Om me te beperken: tot 1940 maar wel wereldwijd. En dan per type, dus niet op jaartal. Dus één Willem I en III rijksdaalder is genoeg maar dan wel van Willem II die met laag en normaal oor. Ik had ook altijd bepaalde munten in mijn hoofd zitten die ik vroeger tegenkwam in de boeken van Burton Hobson, Enno van Gelder et cetera. Die probeerde ik dan ook te krijgen. Maar wel met het besef dat een aantal munten gewoon onbereikbaar zijn wegens zeldzaamheid en vooral ook qua waarde. Zo zij het. :knipoog: Maar altijd: liever tien verschillende munten dan tien van het dezelfde type op jaartal.
Allereerst bedankt voor alle reacties!

Beetje achtergrond: ik heb de munten een dikke 10 jaar geleden uit een erfenis van mijn oom ontvangen. Hij verzamelde een beetje zoals hierboven. Vanalles en vaak 1 van elk type. En vaak ook wat hij toevallig kon kopen weer van zijn oom die handelde in alles wat los en vast zat. Dat heeft mijn verzameling, die altijd ver in de schaduw stond van die van hem, een grote boost gegeven.

Ik heb alle overige niet koninkrijk (veel wereld munten en Nederland overzeese gebieden) en dubbele al verkocht. Op wat biljetten na en dus deze provinciale map heb ik alleen nog Koninkrijk munten.

Goede vraag: word ik blij van de munten. Het antwoord is sowieso niet nee. Zeker de munten van Groningen vind ik wel echt leuk om te hebben. Zo zit de set noodmunten 1672 erbij en een best aantal grote zilveren munten, zoals zilveren rijders enz.

Al is het wel een map waar ik niet heel vaak in kijk, maargoed dat doe ik ook niet in de mappen van Beatrix en Juliana 😄.

Zoals iemand anders hierboven al zei, er zitten vast munten bij waar ik spijt van zou gaan krijgen. Die kan ik er dan wel uithalen maar dan ga je weer van een best volle leuke verzameling naar een paar losse random provinciale munten.

Hmm 🤔.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

MuntMeneer schreef: 09 feb 2026, 11:52 Zeker de munten van Groningen vind ik wel echt leuk om te hebben. Zo zit de set noodmunten 1672 erbij en een best aantal grote zilveren munten, zoals zilveren rijders enz.
Als dat grote zilveren munten van Groningen zijn zoals die zilveren rijder: in goede staat zijn die aardig prijzig. Als je er niet blij van wordt zou ik de boel verkopen (Jan Koevoets bijvoorbeeld) of laten veilen. Dan kan hopelijk een liefhebber weer zijn/haar verzameling aanvullen. :thumb up:
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

MuntMeneer schreef: 08 feb 2026, 20:50 En aanvullende vraag: verwachten jullie dat de zeldzamere munten in de komende 20 jaar meer of minder waard worden? Het verzamelen van guldens lijkt mij eerder minder populair te worden dan meer. Wat de prijs van de duurdere munten kan drukken? Otw kan ik beter wachten tot de duurdere munten goedkoper worden en deze eerst overslaan.
Ik loop ook al een tijdje rond met de gedachte om alles wat niet tot mijn verzamelgebied meer behoort of dubbel is te laten slabben en te verkopen. Aan de andere kant denk ik ook vaak laat maar liggen want ik heb geld beschikbaar voor aanwinsten en voorlopig moet de prijs wel erg in elkaar zakken wil ik er daadwerkelijk verlies op maken.

Mijn gevoel is dat dure munten de komende jaren (nog) duurder worden maar dat de prijs minder hard stijgt. Hele hoge kwaliteit blijft wel flink doorstijgen.
MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Nogmaals dank voor jullie reacties. Veel goede punten en ook goed te lezen dat er meer mensen zijn met dit dillema.

Misschien moet ik het, mede door de twijfel die er toch al is, eerst maar gewoon houden. Of kijken of er misschien toch 1 of 2 bij zitten die echt veel waarde hebben en ik kan ruilen voor iets wat ik heel leuk vind.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Ik had grote collectie duiten en stuivers. Bij de verkocht geïnvesteerd in munten uit Frankrijk. Nu bijna 1600 ervan en geniet er van. Ik spaar op jaartal dus zal nooit compleet raken maar gaat om de fun. Daarnaast spaar ik wereldmunten dat doe voor de fun bij. Uren plezier met uitzoeken. Uitgezocht? Lot weer verkopen en nieuwe kopen.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.

Terug naar “Het Praathuis”