V.O.C. munten uit je collectie kun je hier laten zien

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Re: V.O.C. munten uit je collectie kun je hier laten zien

Bericht door maarten89 »

coincollector schreef: 19 nov 2025, 15:53 De munt is opgewreven. Aan de ene kant niet zo erg omdat er maar ~12? exemplaren bekend zijn, en in Europa wordt daar niet zo op gelet. Ik woon in de VS en laat al mijn munten in een slab doen. Opgewreven munten verliezen hier veel in waarde. Deze kreeg een "unc details" grade omdat hij opgewreven was. Ik heb interesse in de aankomende gouden 30 gulden van Zeeland bij Heritage en de gouden dukaton bij Schulman BV, dus de 8 reaal gaat helaas weg.
Dat zijn munten waar de meeste van dromen :lollig: suc6 met bieden hoop dat het je lukt!
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

coincollector schreef: 19 nov 2025, 15:53 De munt is opgewreven. Aan de ene kant niet zo erg omdat er maar ~12? exemplaren bekend zijn, en in Europa wordt daar niet zo op gelet. Ik woon in de VS en laat al mijn munten in een slab doen. Opgewreven munten verliezen hier veel in waarde. Deze kreeg een "unc details" grade omdat hij opgewreven was. Ik heb interesse in de aankomende gouden 30 gulden van Zeeland bij Heritage en de gouden dukaton bij Schulman BV, dus de 8 reaal gaat helaas weg.
Wat staat er op de slab? "UNC details - cleaned"? Het kan dan ook zijn dat de munt niet opgewreven is maar gedipt in een schoonmaakvloeistof. Ik vind de munt er namelijk niet echt opgewreven uitzien zo vanaf de foto. Ik weet dat de slab companies ook de term "Harshly Cleaned" hanteren als er echt ruig is schoongemaakt. Dan heeft het schoonmaken ook schade toegebracht aan de munt.
Zelf onlangs een Taler in "AU-details - Cleaned" gekocht die gedipt is. Zag op een andere veiling toevallig een zelfde taler met dezelfde gedipte uitstraling waarbij niet "Cleaned" stond aangegeven. Beiden van NGC...

Persoonlijk vind ik jouw munt vanuit numismatisch en historisch oogpunt veel interessanter dan die gouden afslagen die nooit voor circulatie zijn bedoeld. Ik zou deze in de open lucht bewaren (op een veilige plek natuurlijk) waardoor deze langzaam weer patina terugkrijgt. Op NGC zag ik dat er 22 exemplaren van bekend zijn.
Maar ieder zoekt zijn/haar eigen weg qua verzamelen. :thumb up:
coincollector United States of America
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door coincollector »

Bij PCGS kun je munten laten graden en aanvinken dat "details grade" (zoals unc - cleaned) niet geslabd wordt. Bij NGC kan dat niet. Hij is dus nooit geslabd, omdat er dus unc-cleaned op zou staan en dat wou ik niet. Verder een prachtige munt, met betere details dan de meeste exemplaren.

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”