Sterke provenance (Richard August Collection), geslabd door PCGS + bekend veilinghuis
valse Zeeuwse leeuwendaalder bij Stacks, geslabd door PCGS
Moderator: Robin
valse Zeeuwse leeuwendaalder bij Stacks, geslabd door PCGS
Als het niet erger kon met de- in deze forum welbekende -vervalste leeuwendaalders: https://www.biddr.com/auctions/stacksbo ... &l=7876490
Sterke provenance (Richard August Collection), geslabd door PCGS + bekend veilinghuis
Re: valse Zeeuwse leeuwendaalder bij Stacks, geslabd door PCGS
Interessant! Deze lijkt inderdaad niet veel op het NNC-exemplaar, hoewel het stuk in CNM ook behoorlijk afwijkt.
Jean Elsen bood onlangs dit overeenkomstige stuk aan dat op de eigen veilingsite niet meer te vinden is.
Ik vind de slagbarst wel overtuigend nagemaakt
.
Overigens ga ik er vanuit dat munten in PGCS of NGC slabs even betrouwbaar zijn als gelijk welke stukken aangeboden op Marktplaats. Blijkbaar is onderzoek voor de slabbers een sluitpost.
En wat provenance betreft: ook daar kun je niet blind op varen, zie deze valserik en echte.
Jean Elsen bood onlangs dit overeenkomstige stuk aan dat op de eigen veilingsite niet meer te vinden is.
Ik vind de slagbarst wel overtuigend nagemaakt
Overigens ga ik er vanuit dat munten in PGCS of NGC slabs even betrouwbaar zijn als gelijk welke stukken aangeboden op Marktplaats. Blijkbaar is onderzoek voor de slabbers een sluitpost.
En wat provenance betreft: ook daar kun je niet blind op varen, zie deze valserik en echte.
Klopt ja!Astro-Piet schreef: ↑24 okt 2025, 14:11 Interessant! Deze lijkt inderdaad niet veel op het NNC-exemplaar, hoewel het stuk in CNM ook behoorlijk afwijkt.
Ik vind de slagbarst wel overtuigend nagemaakt.
Trouwens, het NNC-exemplaar is ook een vervalsing. Hij komt qua stijl exact overeen met een vervalsing die het jaar 1579 heeft; een onmogelijk jaartal voor het soort. En heeft meerdere 'anomalieën' zoals de retograde letters.
De slagbarst is niet heel moeilijk na te maken, zeker niet gezien de vervalsing geslagen is(?)
Hoi. Uit interesse: Is de vervalsing met het jaar 1579 die lijkt op dat NNC-exemplaar ergens beschreven? Het valt me op dat er, ondanks de anomalieën, in de NNC niet bij vermeld staat dat het een vervalsing is. Normaal zijn ze daar best nauwkeurig in.Syn_Naem_Is_Bakker schreef: ↑25 okt 2025, 09:46 Klopt ja!
Trouwens, het NNC-exemplaar is ook een vervalsing. Hij komt qua stijl exact overeen met een vervalsing die het jaar 1579 heeft; een onmogelijk jaartal voor het soort. En heeft meerdere 'anomalieën' zoals de retograde letters.
De slagbarst is niet heel moeilijk na te maken, zeker niet gezien de vervalsing geslagen is(?)![]()
Laatst gewijzigd door Mononova op 28 okt 2025, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Trouwens, in dezelfde Stack’s Bowers veiling is ook kavel 78268 (Leeuwendaalder 1649 Utrecht) volgens mij een vervalsing. Maar ik ben benieuwd hoe anderen op dit forum daar over denken.
Ja, vals.Mononova schreef: ↑27 okt 2025, 15:43 Trouwens, in dezelfde Stack’s Bowers veiling is ook kavel 78268 (Leeuwendaalder 1649 Utrecht) volgens mij een vervalsing. Maar ik ben benieuwd hoe anderen op dit forum daar over denken.
Bizar dat dat zomaar door de beugel gaat....sjors-sjors schreef: ↑28 okt 2025, 10:04Ja, vals.Mononova schreef: ↑27 okt 2025, 15:43 Trouwens, in dezelfde Stack’s Bowers veiling is ook kavel 78268 (Leeuwendaalder 1649 Utrecht) volgens mij een vervalsing. Maar ik ben benieuwd hoe anderen op dit forum daar over denken.
Bij PCGS én bij een van de grootste veilinghuizen van munten...
De vervalsing is, tot mijn wetens, nergens beschreven.Mononova schreef: ↑27 okt 2025, 15:36Hoi. Uit interesse: Is de vervalsing met het jaar 1579 die lijkt op dat NNC-exemplaar ergens beschreven? Het valt me op dat er, ondanks de anomalieën, in de NNC niet bij vermeld staat dat het een vervalsing is. Normaal zijn ze daar best nauwkeurig in.Syn_Naem_Is_Bakker schreef: ↑25 okt 2025, 09:46 Klopt ja!
De slagbarst is niet heel moeilijk na te maken, zeker niet gezien de vervalsing geslagen is(?)![]()
Vreemd, die Utrechtse 1649 staat gewoon op PCGS: https://www.pcgs.com/cert/56044656
Dit is wat mij betreft ook inderdaad een vals exemplaar. Dus ook PCGS gaat de fout in, heeft iemand hen daar al over gecontacteerd? Net als trouwens Stacks misschien al een berichtje heeft gehad? Ben wel benieuwd naar hun reactie, voorlopig staan ze nog steeds te koop...
Dit is wat mij betreft ook inderdaad een vals exemplaar. Dus ook PCGS gaat de fout in, heeft iemand hen daar al over gecontacteerd? Net als trouwens Stacks misschien al een berichtje heeft gehad? Ben wel benieuwd naar hun reactie, voorlopig staan ze nog steeds te koop...
PCGS informeren heeft niet veel zin. Ik heb dat een aantal maanden geleden gedaan met de valse leeuwendaalder uit dit topic:
viewtopic.php?t=20200
De reactie van PCGS was toen:
“Thank you for reaching out to PCGS Customer Care. We appreciate you bringing this to our attention. If you own the coin and have purchased it from a third party, we recommend requesting a refund from the seller. Also, we would recommend that you contact the Auction House and express your thoughts about this. PCGS cannot assist until the original owner of the coin reaches out to us. Again, we appreciate you bringing this to our attention, but the original owner must contact us about this situation.”
Uiteindelijk is de munt toen wel uit de PCGS database gehaald. Ook het veilinghuis had ik geïnformeerd. En zij hebben dat blijkbaar aan PCGS doorgegeven. Daar ging wel een aantal weken overheen.
Ik zal morgen wel een mail sturen naar het veilinghuis.
viewtopic.php?t=20200
“Thank you for reaching out to PCGS Customer Care. We appreciate you bringing this to our attention. If you own the coin and have purchased it from a third party, we recommend requesting a refund from the seller. Also, we would recommend that you contact the Auction House and express your thoughts about this. PCGS cannot assist until the original owner of the coin reaches out to us. Again, we appreciate you bringing this to our attention, but the original owner must contact us about this situation.”
Uiteindelijk is de munt toen wel uit de PCGS database gehaald. Ook het veilinghuis had ik geïnformeerd. En zij hebben dat blijkbaar aan PCGS doorgegeven. Daar ging wel een aantal weken overheen.
Pfoe!Mononova schreef: ↑28 okt 2025, 22:50 PCGS informeren heeft niet veel zin. Ik heb dat een aantal maanden geleden gedaan met de valse leeuwendaalder uit dit topic:
viewtopic.php?t=20200
https://ha-europe.com/nl/bladeren/Coins ... _2025/3973
Helaas, weer een valse gespot van dezelfde makelij als voorgaand.
Ja, inderdaad. Weer één.
Deze kwam ik trouwens ook een paar weken geleden nog tegen. De veiling moet nog plaatsvinden, maar nadat ik het veilinghuis had gemaild, hebben ze hem meteen teruggetrokken.
Van Stacks Bowers heb ik nog geen reactie gehad.
Deze kwam ik trouwens ook een paar weken geleden nog tegen. De veiling moet nog plaatsvinden, maar nadat ik het veilinghuis had gemaild, hebben ze hem meteen teruggetrokken.
Van Stacks Bowers heb ik nog geen reactie gehad.
Is al weer ingetrokken zag ik.Syn_Naem_Is_Bakker schreef: ↑03 nov 2025, 20:22 https://ha-europe.com/nl/bladeren/Coins ... _2025/3973
Jep, heb ze erover gecontacteerdJan W schreef: ↑04 nov 2025, 10:49Is al weer ingetrokken zag ik.Syn_Naem_Is_Bakker schreef: ↑03 nov 2025, 20:22 https://ha-europe.com/nl/bladeren/Coins ... _2025/3973
Hij is zojuist toch gewoon afgehamerd. Voor $380 ($456 incl.)Syn_Naem_Is_Bakker schreef: ↑24 okt 2025, 10:59 Als het niet erger kon met de- in deze forum welbekende -vervalste leeuwendaalders: https://www.biddr.com/auctions/stacksbo ... &l=7876490
Sterke provenance (Richard August Collection), geslabd door PCGS + bekend veilinghuis![]()
BizarMononova schreef: ↑05 nov 2025, 20:28Hij is zojuist toch gewoon afgehamerd. Voor $380 ($456 incl.)Syn_Naem_Is_Bakker schreef: ↑24 okt 2025, 10:59 Als het niet erger kon met de- in deze forum welbekende -vervalste leeuwendaalders: https://www.biddr.com/auctions/stacksbo ... &l=7876490
Sterke provenance (Richard August Collection), geslabd door PCGS + bekend veilinghuis![]()
Niet zo erg als een moderne vervalsing, maar alsnog verkeerd aangeboden...
Contemporaine vervalsing leeuwendaalder, aangeboden als een authentiek stuk:
https://www.biddr.com/auctions/spqrcoll ... &l=7975971
Contemporaine vervalsing leeuwendaalder, aangeboden als een authentiek stuk:
https://www.biddr.com/auctions/spqrcoll ... &l=7975971