Kwaliteit munthouders
Kwaliteit munthouders
Al jaren gebruik ik zelfklevende munthouders, eerst Importa totdat ze failliet gingen. Daarna ben ik overgestapt op Hartberger maar ik vind dat de kwaliteit van de Hartberger munthouders de laatste jaren steeds minder wordt. De materialen van de munthouders zijn prima, daar ligt het niet aan maar de afwerking lijkt steeds slordiger te worden. Vensters zijn niet mooi uitgelijnd in het midden, zitten soms verschoven of de plaklaag laat deels los na het plakken. Hebben jullie dezelfde ervaring en of welk merk houders gebruiken jullie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Kwaliteit munthouders
Are these for sale in USA?
Ja, ik heb precies dezelfde ervaring. Ik heb ook de hartberger mappen waar ik ze dan in stop, maar elke keer als ik deze open doe zie ik weer verschillende munthouders die ‘openstaan’ en alle munten erin die verschoven zijn etc. En het zijn inderdaad grof gesneden kartonnetjes met een beetje rafelige randen.
Uit een ver verleden herinner ik me dat ik ooit een munt had gekocht in een blauwe kunststof munthouder. Die kon je dicht klikken, maar ook gewoon weer openmaken. Ik kan ze nergens meer vinden. Ook niet op Google. Die zou ik wel weer eens tegen willen komen.
Uit een ver verleden herinner ik me dat ik ooit een munt had gekocht in een blauwe kunststof munthouder. Die kon je dicht klikken, maar ook gewoon weer openmaken. Ik kan ze nergens meer vinden. Ook niet op Google. Die zou ik wel weer eens tegen willen komen.
Ja, maar de doosjes die er omheen zitten zijn wel erg mooi.Peter1978 schreef: ↑09 okt 2025, 19:42 Al jaren gebruik ik zelfklevende munthouders, eerst Importa totdat ze failliet gingen. Daarna ben ik overgestapt op Hartberger maar ik vind dat de kwaliteit van de Hartberger munthouders de laatste jaren steeds minder wordt. De materialen van de munthouders zijn prima, daar ligt het niet aan maar de afwerking lijkt steeds slordiger te worden. Vensters zijn niet mooi uitgelijnd in het midden, zitten soms verschoven of de plaklaag laat deels los na het plakken. Hebben jullie dezelfde ervaring en of welk merk houders gebruiken jullie?
En de prijzen voor 25 stuks zijn ook mooi hoog.
Mvg,
Bedoel je deze? Ik heb geen idee wanneer deze uit productie gegaan zijn. Ik koop zelf ook al erg lang munthouders en albums bij hartberger, maar kan me niet herinneren dat ze deze te koop hadden. Deze houdertjes heb ik uit een grotere partij, en niet rechtstreeks van hartberger gekocht.Mononova schreef: ↑10 okt 2025, 17:31 Ja, ik heb precies dezelfde ervaring. Ik heb ook de hartberger mappen waar ik ze dan in stop, maar elke keer als ik deze open doe zie ik weer verschillende munthouders die ‘openstaan’ en alle munten erin die verschoven zijn etc. En het zijn inderdaad grof gesneden kartonnetjes met een beetje rafelige randen.
Ja, maar de bedoeling van die plak munthouders is dat ze dan luchtdicht afgesloten zijn.
Of dat invloed heeft weet ik niet maar ik denk wel als ze er geconserveerd ingaan dat het minder last heeft van invloed van buiten.
Mvg,
.
Of dat invloed heeft weet ik niet maar ik denk wel als ze er geconserveerd ingaan dat het minder last heeft van invloed van buiten.
Mvg,
Ja, dat moeten ze wel zijn. Zover ik weet worden die niet meer gemaakt.Bram VDV schreef: ↑10 okt 2025, 22:44
Bedoel je deze? Ik heb geen idee wanneer deze uit productie gegaan zijn. Ik koop zelf ook al erg lang munthouders en albums bij hartberger, maar kan me niet herinneren dat ze deze te koop hadden. Deze houdertjes heb ik uit een grotere partij, en niet rechtstreeks van hartberger gekocht.
Ik gebruik zelf de munthouders voor mijn provinciaal ‘kleingeld’ zoals duiten en stuivers. Maar eigenlijk zijn die munten te dun voor deze houders. Ze schuiven gemakkelijk onder de rand van het venster in de houder en komen dan soms in contact met de lijm. En de houders sluiten dus niet goed. Dus luchtdicht is het zeker niet, enkel beter beschermd.
Zo’n kunststof systeem zou dus praktischer voor mij zijn. Weliswaar net zo min luchtdicht als de kartonnen variant maar dan zonder lijm. En gemakkelijk te openen als het verschoven is of gewoon om de munt weer even van dichtbij te bewonderen zonder plastic ertussen…
Ik gebruik al jaren Hartberger. Zonder noemenswaardige problemen.
Soms staan er wat open, maar bij mij is het minimaal dat dat gebeurt.
Als ik ze dan weer goed aandruk blijven ze gewoon dicht.
Is dit niet iets dat bij ieder merk wel kan gebeuren? Misschien een productie batch van mindere kwaliteit?
Wellicht een idee om dit na te vragen bij Hartberger zelf?
Groetjes, Henri
Soms staan er wat open, maar bij mij is het minimaal dat dat gebeurt.
Als ik ze dan weer goed aandruk blijven ze gewoon dicht.
Is dit niet iets dat bij ieder merk wel kan gebeuren? Misschien een productie batch van mindere kwaliteit?
Wellicht een idee om dit na te vragen bij Hartberger zelf?
Groetjes, Henri
Bij houders uit verschillende doosjes gebeurt hetzelfde. Maar vooral als ik de houders in een map stop gaan ze open. De vakken in de plastic bladen zijn vrij krap en oefenen blijkbaar zoveel druk uit op de houders, dat deze opengaan. Ik heb die luxere, super+ bladen. Het is wel allemaal van Hartberger.
Het liefst zou ik het ook bij hetzelfde merk munthouder laten. Hartberger heeft als voordeel dat ze ook grotere maten zoals 40 en 43mm hebben en die zijn erg handig voor Leeuwendaalders, Dukatons etc. Het is gewoon jammer dat de afwerking van de Hartberger munthouders het de laatste jaren vaker laat afweten. Ik heb nu een pak van 25 stuks in de maat 37,5mm en allemaal gaan ze meteen na het aandrukken op dezelfde plek openstaan. Dan is die batch dus niet goed geweest en dan vraag ik me af hoe het staat met de kwaliteitscontrole. Hetzelfde geldt voor munthouders waarbij het venster niet mooi gecentreerd zijn of na het dubbelvouwen niet netjes tegenover elkaar staan.
Ik gebruik ook de Hartberger super+ bladen. Bij de Hartberger standaard bladen plakken de bladen en munthouders te veel aan elkaar, zeker als het warm is geweest. De Importa muntbladen hadden daar minder last van.
Heeft iemand overigens ook ervaring met Leuchtturm munthouders? Hoe bevallen die?
Ik gebruik ook de Hartberger super+ bladen. Bij de Hartberger standaard bladen plakken de bladen en munthouders te veel aan elkaar, zeker als het warm is geweest. De Importa muntbladen hadden daar minder last van.
Heeft iemand overigens ook ervaring met Leuchtturm munthouders? Hoe bevallen die?
Hartberger heeft al langer last van productie waar het één en ander aan mankeert. Ik gebruik ze zelf al jaren niet meer want heb de munten in lades. De echt mooie zitten dan nog in een capsule die je kunt afsluiten.
Maar ik moest jaren geleden al soms de helften van elkaar snijden om de openingen goed op elkaar te laten passen. En de grote maten lieten al gauw los. Plus dat munten toch nog vaak gingen draaien in de hoesjes.
Jammer om te lezen dat de kwaliteitscontrole nog steeds beter kan.
Maar ik moest jaren geleden al soms de helften van elkaar snijden om de openingen goed op elkaar te laten passen. En de grote maten lieten al gauw los. Plus dat munten toch nog vaak gingen draaien in de hoesjes.
Jammer om te lezen dat de kwaliteitscontrole nog steeds beter kan.
Ik heb ook Hartberger spul maar ik gebruik het enkel nog voor munten in mijn uitruil/verkoopmap.
De velletjes van de zelfklevende munthouders laten niet los, lamineren en scheuren af, zodat je alsnog moet nieten en ze niet luchtdicht meer zijn.
Daarbij zijn de munthouders net te groot voor de plastic insteekvellen waardoor je ze er niet meer uitkrijgt en de de vellen uitscheuren.
Kortom: ergernis en trammelant. Het ontwerp is goed bedoeld maar blijkbaar nooit in de praktijk uitgetest.
De velletjes van de zelfklevende munthouders laten niet los, lamineren en scheuren af, zodat je alsnog moet nieten en ze niet luchtdicht meer zijn.
Daarbij zijn de munthouders net te groot voor de plastic insteekvellen waardoor je ze er niet meer uitkrijgt en de de vellen uitscheuren.
Kortom: ergernis en trammelant. Het ontwerp is goed bedoeld maar blijkbaar nooit in de praktijk uitgetest.
Hallo Piet,Astro-Piet schreef: ↑13 okt 2025, 16:59 Ik heb ook Hartberger spul maar ik gebruik het enkel nog voor munten in mijn uitruil/verkoopmap.
We gaan je in ieder geval van één ergenis afhelpen. Men neme een plastic pasje of oude betaalpas.
Knip even af zoals het voorbeeld.
Men doet deze onder en boven de munthouder in het insteekvel en bij mij zijn ze dan altijd los.
Groeten Ger.
Dank voor de tip! Waar dat plastic geld al niet goed voor is.
Ik vind het echt jammer dat er bij vrijwel elk doosje van Hartberger wel iets is wat aan de munthouders mankeert terwijl de prijzen de afgelopen jaren wel fors omhoog zijn gegaan. Ze moeten echt eens wat aan de kwaliteitscontrole gaan doen want het was altijd een goed merk.
Afgelopen zaterdag heb ik op de beurs in Gorssel één van de handelaren gesproken die 2 euromunten in zelfklevende Leuchtturm houders verkoopt hoe ze bevielen. Hij gebruikte ze vooral omdat zijn groothandel ze verkocht. Hij was er wel tevreden over maar een andere handelaar in euromunten schijnt wel problemen te hebben met deze houders maar die schijnt ze in een vochtige ruimte in een garagebox te bewaren... Hij bewaarde ze zelf in een afgesloten koffer in huis en liet ze me zien. Ook kon ik meteen een aantal houders kopen om ze te testen. Het grappige was dat hij ook een paar andere houders van de groothandel had gekregen en ik zag een logoloze houder, een niet uitgelijnd venster. Het was meteen duidelijk van welk merk deze munthouders waren.
Om te proberen heb ik als eerste twee zilveren Canadese dollarmunten die ik tijdens mijn stedentrip naar Toronto daar heb gekocht in zo'n houder gedaan. Deze had ik eerst in Hartberger munthouders gedaan van 37,5mm maar die gingen allemaal aan de linkerkant openstaan. Ik was altijd gewend om de munt eerst op de houder te leggen en om daarna de folie eraf te trekken maar bij Leuchtturm zit de folie over de hele houder dus het is even een andere werkwijze. Tot nu toe zijn bij dit merk de vensters netjes uitgelijnd en bij het dichtdrukken blijven de houders vooralsnog dicht en om eerlijk te zijn vind ik ze er ook luxere uitstraling hebben met de opstaande rand rondom het venster en het logo in het lipje bovenaan. Zie hier het resultaat: Linksboven een Hartberger, rechtsboven een Importa
Nu afwachten of ze niet na verloop van tijd opengaan staan. Ik denk dat het ronddraaien van de munt toch niet helemaal te voorkomen is, helemaal met dunne munten. Dat had ik met Importa munthouders na verloop van tijd ook wel.
Afgelopen zaterdag heb ik op de beurs in Gorssel één van de handelaren gesproken die 2 euromunten in zelfklevende Leuchtturm houders verkoopt hoe ze bevielen. Hij gebruikte ze vooral omdat zijn groothandel ze verkocht. Hij was er wel tevreden over maar een andere handelaar in euromunten schijnt wel problemen te hebben met deze houders maar die schijnt ze in een vochtige ruimte in een garagebox te bewaren... Hij bewaarde ze zelf in een afgesloten koffer in huis en liet ze me zien. Ook kon ik meteen een aantal houders kopen om ze te testen. Het grappige was dat hij ook een paar andere houders van de groothandel had gekregen en ik zag een logoloze houder, een niet uitgelijnd venster. Het was meteen duidelijk van welk merk deze munthouders waren.
Om te proberen heb ik als eerste twee zilveren Canadese dollarmunten die ik tijdens mijn stedentrip naar Toronto daar heb gekocht in zo'n houder gedaan. Deze had ik eerst in Hartberger munthouders gedaan van 37,5mm maar die gingen allemaal aan de linkerkant openstaan. Ik was altijd gewend om de munt eerst op de houder te leggen en om daarna de folie eraf te trekken maar bij Leuchtturm zit de folie over de hele houder dus het is even een andere werkwijze. Tot nu toe zijn bij dit merk de vensters netjes uitgelijnd en bij het dichtdrukken blijven de houders vooralsnog dicht en om eerlijk te zijn vind ik ze er ook luxere uitstraling hebben met de opstaande rand rondom het venster en het logo in het lipje bovenaan. Zie hier het resultaat: Linksboven een Hartberger, rechtsboven een Importa
De laatste tijd heb ik inderdaad ook gemerkt dat de uitlijning van de vensters niet helemaal lekker is en dat loslaten na het dichtplakken heb ik ook veel last van.
Ik dacht dat het aan mij lag en de incourante maten zijn vrij oud op dit moment dus ik dacht dat het daaraan lag. Maar misschien moet ik ook maar is kijken of ik kan overschakelen naar importa.
Verder ben ik wel zeer tevreden over de extra stevige bladen van Hartberger
PS
Dat zijn wel twee erg mooie canadese dollars
1946 is een wat zeldzamer jaar waar ook nog 3 varianten van zijn beschreven.
1939 is met een slag aantal van 1,3 miljoen niet zeldzaam te noemen, maar ook mooie kwaliteit
Ik dacht dat het aan mij lag en de incourante maten zijn vrij oud op dit moment dus ik dacht dat het daaraan lag. Maar misschien moet ik ook maar is kijken of ik kan overschakelen naar importa.
Verder ben ik wel zeer tevreden over de extra stevige bladen van Hartberger
PS
Dat zijn wel twee erg mooie canadese dollars
1946 is een wat zeldzamer jaar waar ook nog 3 varianten van zijn beschreven.
1939 is met een slag aantal van 1,3 miljoen niet zeldzaam te noemen, maar ook mooie kwaliteit