Goodover 25 gulden Suriname 1985?

Plaats hier berichten als je niet weet welk bankbiljet je hebt.
SEdeVries Nederland
Lid
Lid

Goodover 25 gulden Suriname 1985?

Bericht door SEdeVries »

In een aangekocht setje Suriname tref ik dit biljet aan. Is dit de PLS19.3.b.R? Zo ja, hoe zeldzaam is deze dan? En is er verschil in zeldzaamheid tussen een replacement (lage serie) en goodover (hoge serie) van dit biljet?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid

Re: Goodover 25 gulden Suriname 1985?

Bericht door Patrickp_nl »

Dit betreft inderdaad GEEN replacement maar een GOOD OVER serie. (serie 0434, reeks vanaf 570000 tot 999999) -In de catalogus een cijfer te weinig-.
Redelijk zeldzaam. Maar na verschijnen catalogus zijn er een aantal opgedoken, en het wordt niet echt verzameld op replacement en al helemaal niet op GOOD OVER. Er zijn mij slechts enkele verzamelaars bekend die het wel verzamelen, en als die het hebben, is er geen aanvullende vraag meer...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
SEdeVries Nederland
Lid
Lid

Bericht door SEdeVries »

Merci !
Gebs Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Gebs »

Patrickp_nl schreef: 29 okt 2025, 17:46 Dit betreft inderdaad GEEN replacement maar een GOOD OVER serie. (serie 0434, reeks vanaf 570000 tot 999999) -In de catalogus een cijfer te weinig-.
Redelijk zeldzaam. Maar na verschijnen catalogus zijn er een aantal opgedoken, en het wordt niet echt verzameld op replacement en al helemaal niet op GOOD OVER. Er zijn mij slechts enkele verzamelaars bekend die het wel verzamelen, en als die het hebben, is er geen aanvullende vraag meer...
Zou ik mogen vragen wat de term good over betekend? Als munt verzamelaar zegt het mij niet zoveel.
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Patrickp_nl »

De term good-over staat voor een ongeplande overproductie.
De Centrale Bank van Suriname bestelde een x-aantal biljetten bij Joh. Enschedé. Aangezien er altijd uitval is, heb je meer papier en verf nodig, dan alleen de originele bestelling. Dus werd er meer besteld en geleverd. Als de productie van biljetten uit de originele bestelling afgerond was, en er waren nog veel grondstoffen over, werd hiervan zonder opdracht een extra reeks biljetten gedrukt. Met afwijkende serieletters.
Vóór uitlevering van de bestelling werd er door Joh. Enschedé overlegd met de CBVS of de overproductie ook geleverd mocht worden (tegen betaling, uiteraard).
omdat de CBVS altijd conservatief bestelde, werd dit voorzover ik heb kunnen nagaan altijd gehonoreerd, omdat er dan toch meer dan besteld, nodig was.
Het nummeringsproces werd, gelukkig voor de verzamelaars, nauwkeurig vastgelegd, zodoende weten we precies de series van de originele bestelling, nabestelling (reprint), replacements en goodovers.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Welk bankbiljet heb ik hier?”